• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datatabel omvormen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Callier

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2019
Berichten
10
Dag iedereen

Uit een bepaald programma krijg ik data aangeleverd onder de vorm van een excel tabel zoals ik in het voorbeeldje heb meegestuurd (Kolom A->F). Daar kan ik niets aan wijzigen.
Om een analyse te doen op deze data heb ik voor elke lijn het tijdstip nodig onder de vorm "dd/mm/jjjj uu:mm" om zo de chronologie te bewaren.
Het tijdstip wordt al per lijn weergegeven, maar de gegevens staan gegroepeerd per datum en die staat niet chronologisch. De datum kan eveneens hernomen worden met telkens nieuwe gegevens. Voor elke week van het jaar heb ik zo'n tabel met +/-7000 lijnen en het aantal lijnen is niet vast.
Ik zou een snelle manier moeten vinden om deze data in een andere vorm te gieten om hiermee verder te kunnen.

Ik dacht aan een formule waarbij je eerst per lijn de datum overneemt.
Bijvoorbeeld voor cel H4 kijk je op cel J4 of dat een datum is. Als dat zo is neemt hij die over, indien niet kijkt hij naar de cel erboven. Als dat ook geen datum is kijkt hij opnieuw naar een cel daarboven,... tot er een datum gevonden wordt of de tabel ten einde is (=error). Daarna kan ik gemakkelijk verder.

Het zou dus een formule moeten zijn met ALS functie en VERSCHUIVING functie, maar ik geraak niet verder. Hopelijk geraak ik met jullie hulp toch waar ik moet zijn. Eveneens hoop ik dat ik kan weg blijven van macro's want daar ben ik niet in thuis.
Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • Rapport sample.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 16
Macrootje:

Code:
Sub M_snb()
  For Each it In Sheet1.Columns(2).SpecialCells(2, 1).Areas
     it.Offset(, 5) = it.Cells(1).Offset(-1, -1)
  Next
End Sub
 
binnen dezelfde tabel kolom G
 

Bijlagen

  • Rapport sample.xlsx
    24,3 KB · Weergaven: 19
Waarom zorg je er niet voor dat je de data in 1 keer goed aangeleverd krijgt? Met power query en power pivot kom ik ook een heel eind.
 

Bijlagen

  • Rapport sample (1).xlsx
    233,6 KB · Weergaven: 13
Bedankt allen voor jullie hulp.
Zelf zou ik ook liever de data aangeleverd krijgen in de juiste vorm, maar sommige zaken heb je niet in de hand :).
Het macrootje van snb heb ik niet uitgeprobeerd omdat ik er niet in thuis ben (maar uiteraard bedankt!) en de formule van Cow18 prima werkt voor me.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan