• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen tijd per speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danielle22

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Berichten
378
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet berekenen:

Bij voetbal spelen we 2 x 20 minuten en er is nog geen sprake van positiespel.

Stel we hebben 8 spelers en er mogen maar 5 op het veld spelen. We hebben dan 3 wisselspelers. Het beleid is dat iedere speler evenveel minuten moet spelen (het liefst evenveel speeltijd per helft).

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan gaan berekenen in Excel. Ik wil eigenlijk een soort sheet hebben waar ik het aantal spelers in kan voeren en wie (kunnen ook meerdere tegelijk) op welk moment moet wisselen :)

Er mag onbeperkt gewisseld worden.

Iemand een idee?

Gebeurd nu vaak op gevoel wat ook wel goed gaat, maar ik was eens benieuwd hoe je dit exact kan berekenen.
 
Danielle, eigenlijk verwacht ik dat je zelf een voorbeeldje plaatst

tijd per speler: (totaal aantal speler_minuten )/(totaal aantal spelers) = (2*20*5)/(8)=200/8=25 munuten

hier heb je een heel eenvoudig voorbeeldje:
 

Bijlagen

  • voorbeeld schema.xlsm
    10,1 KB · Weergaven: 732
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt. Ik kwam er zelf niet helemaal op.

Stel ik wissel gelijk per 3. Om de hoeveel tijd zou ik dan een wisselmoment hebben?

Hoe kan ik dat het beste berekenen? Wil eigenlijk proberen om zo weinig mogelijk wisselmomenten te hebben.
 

Bijlagen

  • voorbeeld schema.xlsm
    11 KB · Weergaven: 240
Laatst bewerkt:
bij 5 spelers met 8 mensen kun je ook met 3 tegelijk wisselen.

maak zelf eens een schema met met 10 spelers Danielle.
 
Laatst bewerkt:
Even het speelschema van sylvester #2 aangepast (ook grafisch) voor een gelijkmatige verdeling tussen spelen en rust
 

Bijlagen

  • speelschema.xlsm
    15 KB · Weergaven: 419
mooi Willem :thumb:

probeer dat eens als het dynamisch wordt. :D

hier een dynamische opzet ( de visualisatie kan ik niet zo als Willem)

het is meer om een beetje te experimenteren .

deze werkt waarschijnlijk alleen op excel 365
 

Bijlagen

  • voorbeeld schema onderzoek svp.xlsm
    29,4 KB · Weergaven: 338
Laatst bewerkt:
Is het de bedoeling om vooraf de wissels al vast te leggen of tijdens de match zelf als het ware 8 chronos bij te houden om iedereen dezelfde tijd te laten spelen en rusten ?

In dat laatste geval zou dat pas "dynamisch" zijn.
Het is alsof je 5 estafettestokken zou hebben en die op ieder ogenblik tussen 2 spelers (de ene speelt, de andere rust) zou kunnen uitwisselen.
Dan hoef je enkel het tijdstip van wissel te registreren en visueel 8 balkjes op zoiets te monitoren.
 
hallo,Cow
er moet nog een hoop aan geoptimaliseerd worden het aantal momenten van wisselen moet geminimaliseerd worden.

echt iets voor jou denk ik
 
@Sylvester,
mijn vraag is
- of dit een tool is voor tijdens de match gewoon 8 chronos bij te houden met komplete maar licht gestuurde chaos aan wissels
- of vooraf een optimalisatie te doen (met minimaal wissels)
 
de laatste is de bedoeling. ik heb nog niet echt een idee hoe.

van daar het uitprobeer hulpje. (dat ook nog niet echt af is)
 
een eerste insteek, maar ik moet er nu vandoor.
In de tabel heb je 8 namen van spelers met hun huidige status "In" of "Uit"
Bedoeling is dat je op een naam van een speler dubbelklikt die "Uit" is om hem in te brengen en daarna dubbelklikt op een speler die "In" is om hem/haar van het spel te halen.
Kijk naar de cel A15 wat de macro als volgende actie verwacht.
De speler "-" is de joker, die kan alles, dus zo kan je iemand in of uithalen zonder tegenpartij (om op te starten of af te sluiten)

Het is nog niet af.
Maar als je zo spelers in en uithaalt dan wordt de tabel "TBL_Tijden" voortdurend aangevuld.
Daarna zou een macro periodiek (iedere 30 sec) alles doorrekenen en de grafiek aanpassen (nog niet klaar).
Zo zie je voor iedere speler 2 balken, 1 voor iedere helft, en zo'n balk zou dus niet voorbij de 12,5 minuten mogen komen. (dus die balk is de chronometer per speler en per helft)
Kort samengevat.

Vraag is natuurlijk, is dit de bedoeling ?
 

Bijlagen

  • speelscherma dynamisch.xlsm
    37,6 KB · Weergaven: 256
Laatst bewerkt:
leuke opzet, zo kun je organisch zorgen dat iedereen ongeveer even lang speelt

maar of dat het doel is van Danielle dat weet ik niet.

Danielle, moet uiteindelijk iedereen met elkaar gespeeld hebben?
en ook nog even lang met iedereen, en ook allemaal even veel speeltijd?

en wellke excel gebruik jij?
 
Laatst bewerkt:
als ik het nogmaals lees, die 8 spelers zijn van dezelfde ploeg, dus moeten nooit tegen elkaar spelen.
Hoe de andere ploeg het doet, dat is bij deze hun probleem.
Denk ik toch ... .
 
Danielle, als je met 10 personen bent en er staan er steeds 5 in het veld,
dan zou je de eerste helft de personen 1 2 3 4 5 laten spelen
en de tweede helft de personen 6 7 8 9 10
dan heb je maar 1 wissel moment.
of is dat niet de bedoeling?
 
Helemaal dynamisch zul je het (denk ik) nooit krijgen.
Als er op het veld 5 spelers staan en de wedstrijd duurt 40 min heb je dus totaal 200 minuten te verdelen over de aanwezige spelers.

Bij 8 spelers is dit eenvoudig te doen 200/8=25 min per spelers
Ook bij 10 spelers gaat het 200/10=20 min per speler
Heb je echter 9 spelers dan wordt het 200/9=22 min en 13 sec per speler

Als je dan ook nog niet te veel wissel momenten wil hebben dan is dit niet te doen.
Je zult dus ergens een compromis moeten sluiten niet iedereen een gelijk aantal minuten en het aantal wissel momenten.
 
voorbeeld met 8 spelers, kies in kolom A 5 groene spelers door te dubbelklikken op de naam, een groene wordt daardoor rood en omgekeerd.

Beginnen spelen doe je door in B14 de pauze op "Neen" te zetten
Nu zie je iedere 5 sec een update, de actieve spelers hun balk wordt telkens hoger, de anderen niet.
De blauwe horizontale stippellijn is waar je gemiddeld zou op moeten uitkomen.
Degene die erboven zitten mogen naar de kant, de anderen mogen opgesteld worden.

Hetzelfde zie je in de tabel links.
In de kolom C staat de gespeelde tijd in minuten en seconden.
Blauwe cellen zijn tijden die beduidend onder het gemiddelde liggen, rode liggen er boven.
Dus moet je rode spelers in kolom A met blauwe cellen in kolom C opstellen (erop dubbelklikken) ter vervanging van groene spelers in kolom A met rode cellen in kolom C.
Speel er wat mee, het wordt wel duidelijk.

Dat is alvast mijn startinsteek.

Edit : nieuwe bijlage
 

Bijlagen

  • speelscherma dynamisch.xlsm
    50,1 KB · Weergaven: 228
Laatst bewerkt:
Oh wat veel reactie zie ik. Ik kijk net pas weer excuus.

Maar wat een mooi overzicht :thumb:

Het is natuurlijk wel een mooi idee om dit langs het veld te gebruiken :)

Kan er ook nog bijgehouden worden hoe vaak iemand gewisseld heeft? En kan ik ook zo een speler op niet actief zetten?

Maar hier ben ik ook al heel erg mee geholpen hoor haha. Vooral bij de f pupillen is het belangrijk dat ze wel ongeveer evenveel spelen. Bij 4 wisselspelers of meer is het inderdaad handiger om per 10 minuten alle wisselspelers tegelijk te wisselen. Maar omdat er altijd een tekort is aan vrijwilligers ben je vaak leider en "scheidsrechter" tegelijk. Het is dan erg handig dat er een systeempje meeloopt wat alles bijhoud.
 
als je 9 spelers hebt en je mag er 5 opstellen gedurende 2 * 20 minuten = 40 minuten, dan deel je die 40 minuten door het aantal spelers, dus 9.
Dat is de tijd waartussen telkens gewisseld wordt en er wordt bij iedere wissel (bijna) willekeurig 5 namen getrokken.
Op het einde van de rit heeft iedereen netjes 5 keer gespeeld, dus exact even veel.
Het vervelende van oneven aantal spelers, is dat, in geval van 9 spelers, het 5e stukje voor de ene helft voor en de andere helft na de pauze gespeeld wordt.
Misschien moet ik het nog iets verfijnen, opdat niemand 3 periodes na elkaar zou spelen (kan voorkomen), maar dit is om je een idee te geven.
 

Bijlagen

  • speelscherma dynamisch 2.xlsm
    35,3 KB · Weergaven: 261
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan