Kan de BIOS niet vinden op MB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuw Moederbord MSI H510M Pro gekocht na alle problemen die ik ondervond na het Flashen van de BIOS van mijn toenmalige Moederbord H410M Pro

De reden dat in nu voor een Moederbord MSI H510M Pro heb gekozen, is eenvoudig omdat niemand in Nederland momenteel een Moederbord H410M Pro op korte termijn kan leveren, en omdat Moederbord H510M Pro slechts € 6,95 duurder bleek dan het eerste MBUit nieuwsgierigheid, Heb ik natuurlijk ook gezocht op dat nieuwe Moederbord MSI H510M Pro naar de BIOS.

Maar ik kon geen BIOS vinden.

In de handleiding staat:

BIOS

1x 256Mb Flash
UEFI AMI BIOS
ACPI 6,2 SMBIOS 3.0

Kunnen jullie me hiermee uit de droom helpen?


MSI H510M Pro 2021-09-18.png



Wat er is natuurlijk WEL een BIOS aanwezig.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"foto" blinkt niet echt uit in kwaliteit ....

Volgens mij 8 pin ic rechts naast b.i.o.s. batterij cr 2032

Helemaal rechts onderaan zit er nog een 8 pin i.c. , maar die zal het wel niet zijn .... lijkt mij eerder u.s.b. controller.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Dan zou het vermoedelijk die chip zijn waarbij ik een A heb gezet?

BIOS Zoeken 2021-09-18.png


Dan is die wel een stuk kleiner als de WINBOND chip op dat andere Moederbord MSI H410M Pro

Jammer dat het Beeldje niet meer scherp is.
 
Laatst bewerkt:
Ja, weet je. Het moederbord heb ik al ingebouwd, het werkt zelfs al.

En ik weer rustig ben, komen pas de vragen.

Ik het een loupe met ingebouwde lamp, misschien kan ik het dáár wel mee zien
 
Op die Chip gemerkt met A staat:

NXIC
25V2033F
M1I


en op die "hoger" gelegen Chip op het MB staat:

GS7133
RLPQWAKQS


Dus ik vermoed dat Chip A dan die BIOS is. Ook al vanwege het begingetal van 25 dat mede de versie inhoud van de BIOS.
 
Okay, maar zo te zien moet het zijn, met een M inplaats van een N

MXIC
25V2033F
M1I



De BIOS Chip is dus een stuk kleiner als die van WinBond

Ik had gedacht dat de beide MB practisch hetzelfde zouden zijn.
Maar er blijken toch nog veel verschillen in te zitten
Alleen de inrichting van de BIOS is iets anders, om b.v. de TPM en de Security-mode te zetten verstellen is een apart blokje ingericht.
Het werkt en dát is het belangrijkste.

In ieder geval bedankt voor je interesse.
 
Laatst bewerkt:
Okay bedankt VDK_P

Nee, ik had dát nog niet gevonden, omdat ik na de ontdekking van de MXIC chip gestopt bent om die andere chip te ontleden.

Ik zit alleen nog met een vraag die alsmaar bij me opkomt:

Wat heb ik nu toch fout gedaan met het "terug" Flashen van de BIOS (Het Flashen opzich verliep perfect)

{bedoeld dus van 7C89v191 (de beta-uitvoering) terug naar 7C89v18 (de huidige nieuwste officiele versie)}
 
Hallo

Er kan zo veel verkeerd gaan bij een b.i.o.s. flash ....

Ik doe dit zelden of nooit , en in de uitzonderlijke gevallen , sluit ik de desktop als extra veiligheid aan op een u.p.s.

Een laptop bezit een batterij , een u.p.s. is hier dus niet nodig.


Normaal gezien gebeurt een update altijd met een nieuwere versie.

In uw geval , heb je een oudere versie gebruikt , waardoor er vermoedelijk data konflikten zijn ontstaan in de e.eprom.

Waren de files wel 100% identiek van omvang???

Corrupte download , etc ....



Veel kans dat dit de oorzaak is:

Mits dit een beta versie was , een foutje in de b.i.o.s. flash routines , waardoor e.e.a. verkeerd liep ???



Volgens mij zul je de echte reden nooit achterhalen.

Hou het "defekte" motherbord ... je weet nooit dat je een of andere elektronicahobbyist tegen het lijf loopt , met een e.eprom writer die hier tijd wil insteken.

Desolderen , herschrijven en opnieuw insolderen is nog geen half uur werk , mits ervaring en je weet wat je doet ....

De prijs van dergelijke motherboards is zo laag , dat officieel laten herstellen meestal economisch niet rendabel is (het sop is de kolen niet waard)

Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Hallo

Ja, dat Moederbord bewaar ik uiteraard.
Voor mij heeft het geen zin het MB nu te repareren, want dan moet ik ook aan een passende CPU LGA(1200) en aan DDR4 geheugen

Als ik een poging zou wagen om dit MB te repareren zou ik het doen met die EPROM Programmer EZP2019, in combinatie met het werkende MB dat ik tevens gebruik MSI H410M-A Pro, waarvan ik dan zou proberen d.m.v. die clip de BIOS van het laatste MB te gebruiken om de BIOS van de MSI H410M Pro aan de gang te brengen.

Want vervangen van de BIOS d.m.v. een Fohn (door een nieuwe geprogrammeeerde BIOS die te koop staat op EBAY) ben ik huiverig voor.

Ik zou eigenlijk eens flink moeten kunnen oefenen met een (aangepaste) Fohn, want dán kocht ik zonder twijfel toch die vóórgeprogrammeerde BIOS waar jij mee aankwam (op EBAY)

Alhoewel dít een veel betere manier is, dan het los- en vastsolderen van de BIOS met een soldeerboutje

Dus voorlopig ligt de MSI H410M Pro bij mij op de kast.
 
Laatst bewerkt:
Hallo


Een haardroger "Fohn" zijn temp. is te laag om soldeersel te doen smelten , airflow is veel te hoog ....

Zie ook regelmatig verfafbranders gebruiken , waarvan de temp veel te hoog is , en de airflow veel te hoog.



Om s.m.d. onderdelen te solderen dient de temp. geregeld en stabiel te zijn.

Airflow ook , daar anders alles wegvliegt ....

De nozzle mag ook niet te groot of te klein zijn , om de omringende onderdelen niet te doen smelten of los te solderen.

Gebruik van soldeerflux is nodig :

https://www.benl.ebay.be/itm/184380...IzgsHbAShsKBotC6WWoX|ampid:PL_CLK|clp:2334524

Ideale wapen om onderdelen te beschermen ---> kapton tape (hitte bestendige / isolerende tape)

Jaren geleden zoiets gekocht :

https://www.benl.ebay.be/itm/384360526403?hash=item597dac3243:g:vKMAAOSwgNZhHz9~

Werkt nog steeds perfekt.

Het belangrijkste ---> ervaring

Peter
 
Hallo VDK_P

Ja ik heb het over een Fohn, maar in werkelijkheid heb ik een verfafbrander van BOSCH type PHG2

En schijnt ook nog een mondstuk voor te koop te zijn, en als ik dát heb ben ik helemaal gereed om die Chip via EBAY aan te kopen (na een beetje oefenen)

614741ff18e5a-2021-09-19_%284%29.png



Dus als ik tijd en zin heb, ga ik aan de slag.

Bedankt voor je raad.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

De temperatuur , alsook de airflow met een verafbrander is veeeeeeel te hoog en onstabiel , om het solderen aan een delikaat motherboard zelfs ook maar te overwegen.

Het heet ook niet voor niet "verfafbrander" ....

Dergelijke toestellen zijn meestal ook dubbel geisoleerd .... geen aarding ... --> statische elektriciteit :eek: .

De temp. om loodhoudend soldeersel te smelten is grofweg 350°C .... een verfafbrander zit daar veel te ver boven.

Het hedendaagse rohs soldeersel bezit een iets hogere smelt t° .

Dien je best uit te testen op een defekt sloop motherboard.

Let zeker op om ook de omringende fragiele componenten niet te doen smelten .... (connectoren , etc ....)

Er bestaan genoeg tut's op youtube om te "solderen/desolderen" , alsook reflow , etc .... bekijk deze zeker , en zuiver zelf het kaf van het koren in deze clips.

Voor grofweg 2X de prijs van die nozzle heb je een toestel met nozzles , speciaal gemaakt om s.m.d. onderdelen te solderen.

Indien normaal behandeld , voor tientallen jaaaren .....

Voor een eenmalig gebruik .... niet aanschaffen indien je een lokale elektronika hobbyist kunt vinden.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze informatie.

Grtz

Peter
 
Hallo

Dan zou ik wel eens willen weten welk apparaat jij precies bedoeld.

Want ik ga het zeker bestuderen


Oh, ik denk dat ik dat apparaat dat je bedoeld al in een vorig bericht gezien heb (uit Engeland iets voor Pound 22 ??)

Alleen dat soldeerpasta begrijp ik waarschijnlijk niet goed

Is dat alleen om de te solderen delen beter te laten hechten ?
En zodoende het soldeerproces beter te laten verlopen??

Die Link met die kleine tubes.
Wat is dat precies??

Laat me raden
Als je dat op de te solderen delen aanbrengt en je verhit dat, dan soldeert het die delen aan elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Die Link met die kleine tubes.
Wat is dat precies??"

Is soldeerflux .

Is grof gezegd hetzelfde Als dat in de kern van soldeersel zit.

Laat soldeersel vloeien , en verwijdert oxydatie ...

Als je een draadje of weerstand soldeert , gebruik je "veel" soldeersel , en dus ook veel flux , die in de kern zit .....

Bij s.m.d. componenten heb je bijna geen soldeersel nodig , te weinig flux , en vloeit het soldeersel niet , of veel te weinig.

Gewoon soleervet is te agressief voor de onderdelen en printplaat ....

Gebruik ervan is een echte aanrader ....

Zie de ettelike tut's op b.v.b. youtube.

peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo VDK_P

Heeft U ervaring met SoldeerFlux?

Ik gebruik het zelden uiteraard. Eigenlijk voorlopig alleen maar om die BIOS aan het Moederbord te solderen.

Wat zou ik mijn geval het beste wezen?

MVG
JanF
 
Hallo

"Heeft U ervaring met SoldeerFlux?" ja , gebruik dit bijna dagelijks.


"Wat zou ik mijn geval het beste wezen?"

Voor het eenmalig in/uit solderen zou ik in uw geval het benodigde materiaal zeker niet aanschaffen.

Laten uitvoeren door een lokale elektronika hobbyist , of een winkel met eigen technische dienst.

Materiaal is niet echt duur , maar als je alles begint op te tellen loopt dit toch op.

Het is niet zeker , zelfs met het korrekte materiaal of jij die b.i.o.s. chip zult kunnen desolderen.

De printbaantjes zijn zeer dun , en er dient niet veel te gebeuren om deze escapade op een drama te laten uitlopen.

Met drama bedoel ik ... gesmolten connectoren , loskomende printbaantjes , oververhitte b.i.o.s. chip , etc ....

Iets dat wij solderen met onze ogen toe , zul jij misschien 10 min. over doen , en dan zal het nog niet zijn zoals het hoort .....

Mocht je dit alles wel willen doen (kan ik gerust inkomen ....) , oefen dan zeker op een paar defekte printjes.

Als dit lukt , zou je dan best eens een niet t° kritiek onderdeel op betrokken motherboard los solderen .... en dan uiteraard terug insolderen.

P.c. motherboards zijn gesoldeerd met loodvrij soldeersel , de "feeling" van smeltpunt scheelt van motherboard tot motherboard.

Gelukkiglijk is er in dit geval slechts sprake van een i.c. met 8 pinnetjes .....

Een stabiele hand is uiteraard een vereiste ....

Bekijk eens een paar filmpjes op youtube om u een idee te geven aan wat je wil beginnen ....

Neem die filmpjes ook met een korrel zout .... ze tonen ook enkel de rooskleurige kant , en niet het mislukken van hun soldeerkunsten.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan