Kan de BIOS niet vinden op MB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Ja, ik ben al druk bezig die filmpjes te bekijken.

Om de waarheid te zeggen heb ik al enige attributen zoals
1) Desoldeerlint CP2515 van Gootwick
2) Fluitin xL-825V 0.5 mm
3) Soldeerboutje Antex CS18 18W

wat nog ontbreekt is dat soldeerflux CW3220

Maar dat is wel bij de Gamma / Praxis ofzo te koop vermoed ik.

Het lijkt me niet zo'n heksentoer.
Het enige wat van belang is, is dat ik die voorgeprogrammeerde BIOS chip (van Ebay) in handen weet te krijgen.

Dan de chip natuurlijk op het Moederbord fabrieken.

En daarna dit Moederbord completeren met DDR4 geheugen, een INTEL i3 processor en dan inbouwen in de PC van m'n vrouw.
De HDD enz uit de huidige PC, past er verders perfect bij.
Die werkt nu nog met Win10, dus ik heb met het bovenstaande niet direct haast.

MVG
JanF
 
Hallo

Dan zou ik , alvorens die geprogrammeerde chip aan te schaffen , eerst de oude van het motherboard desolderen.

Neem uiteraard foto's .... dat je weet waar pin 1 zit om dan later die geprogrammeerde te solderen.

Doe dit niet overhaast , en oefen eerst op een printplaat die niet van belang is ...

Peter
 
Hallo

Nou.... Hier is ie dan

6148bbaf84ce4-IMG_20210920_H410M_Pro.jpg



Het lijkt me over duidelijk waar point 1 zich bevind.

Ik ga idd nu eerst kijken of ik die BIOS Chip (vanaf de Ebay) kan bemachtigen.

Ik heb ook nog een MSI Moederbord gevonden met een Winbond Chip er op type: 25Q064FS1Q, dus die ga ik maar als eerste te lijf.

Over de levering van die nieuwe BIOS Chip gaat makkelijk wel een weekje of 2 overheen, en dan kan ik mooi ondertussen oefenen op mijn printplaten

MVG
JanF
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Dan zou ik , alvorens die geprogrammeerde chip aan te schaffen , eerst de oude van het motherboard desolderen.

Neem uiteraard foto's .... dat je weet waar pin 1 zit om dan later die geprogrammeerde te solderen.

Doe dit niet overhaast , en oefen eerst op een printplaat die niet van belang is ...

Peter

Hallo

Ken jij ook BGA solderingen ?

zie eens dit principe: https://www.mokotechnology.com/nl/bga-soldering/

Lijkt me een veilige manier om die BIOS weer op het moederbord aan te brengen.

Misschien is dít ook nog een goede mogelijkheid.

MVG
JanF
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Let op bij gebruik van warme lucht om deze te demonteren.

Zit dicht bij connector links onder (plastic)

De elco's links en rechts erboven kunnen ook niet tegen de hitte en kunnen exploderen .

Of je gebruikt een hittteschild kapton tape o.i.d. , of .....

Let op , dit houdt risico in om de pads van het motherboard te lichten !!!

Je verhit pin 1,2,3 en 4 , en licht het i.c. 1mm op .... zelfde met 5,6,7 en 8 ,doe dit beurtelings tot deze los is ....

Dan motherboard zuiver maken met desoldeerlint , nieuw i.c. kun je dan plat op motherboard leggen , en solderen met soldeerbout.

Het beste is om alle pinnetjes kort te sluiten met soldeersel en deze aan 1 enkele zijde tegelijk op te warmen.

i.c. lichten met dunne schroevedraaier tussen motherboard en i.c.

Addertje is om niet te heet te stoken om geen printbaantjes los te trekken , dat herstellen is een ander , nog spannender verhaal....

Ruim flux gebruiken , of dit wordt een njet .

Pin 8 zal het meeste warmte opslorpen , hou hier rekening mee.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Toch weer terug op de soldeer-methode

Hallo

Zoals ik in Berichtje #21 al vermeldde heb ik een piep-klein nog soldeerboutje Antex CS18 (18Watt) waarmee ik de klus wil gaan klaren.

Inderdaad zitten die 2 Elco's zoals U ze noemt, wel erg dicht in de buurt van de BIOS,
en ben daarom bang ze 'weg te blazen" met een Fohn o.i.d. Dus dát heb ik uit m'n hoofd gezet

Inmiddels heb ik die BIOS Chip (via EBAY) besteld, maar is natuurlijk nog niet binnen.

Zaak in nu om dat soldeer Flux in handen te krijgen.

Via Ebay en AMAZON lukt dat niet de leveranciers zitten met een export vergunning die dát verbied

En volgens die filmpjes van YouTube is de beste Flux die je kunt (lees: moet) gebruiken dat CW3220

Dus dáár ben ik nu nog naar op zoek, allereerst om mee te oefenen en later om die nieuwe BIOS op het Moederbord vast te solderen. (Een kleine hoeveelheid tegen een redelijke prijs)

P.S. Ik denk dat ik wat gevonden heb: Amtec NC-559-V2-tf
bij GSP Electronics voor € 14,95 per buisje

MVG
JanF
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Om het zo eenvoudig en veilig mogelijk voor u te houden , zou je misschien zelf een soldeerpuntje kunnen maken in koper , die kontakt maakt met alle

8 pootjes tegelijk , en zo i.c. te verwijderen.

Maak dat je ook een deftig pincet standby hebt.

Mits dit i.c. klein is , moet dit zeker haalbaar zijn.

Met loodhoudend soldeersel eerst b.i.o.s. chip pootjes solderen "prewetten".

Zoiets :

https://www.youtube.com/watch?v=xMXJTLWyBCo

Nadien motherboard reinigen en overtollig soldeersel verwijderen met "solder wick" , zodat i.c. plat op motherboard ligt.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Zeer interessant filmpje, vooral ook omdat ik het al voor me zie, dat als de aan de ene zijde van de BIOS het soldeer vloeibaar is, dat aan de andere zijde nog niet is
En verder als dan de 2de zijde vloeibaar is dat de 1ste zijde alweer gestold is.

Maar hier werd gebruik gemaakt van een zeer kleine uitvoering van en Hot Air Gun en díe heb ik niet.

Wat ik wel kan proberen is hetzelfde procedé uitvoeren met dat kleine soldeerboutje, misschien kan ik dan ook wel de twee zijden van de BIOS in 1 keer vloeibaar maken.

(Dus koperdraad om het uiteinde van het soldeerboutje wikkelen en zodoende de 3 pootjes tegelijk met de 3 pootjes aan de andere kant verhitten)

Wat denkt U dáár van?

MVG
JanF
P.S. ik heb dat Youtube filmpje opgeslagen bij de overige soldeerfilmpjes
 
Hallo

"Dus koperdraad om het uiteinde van het soldeerboutje wikkelen en zodoende de 3 pootjes tegelijk met de 3 pootjes aan de andere kant verhitten)"

Proberen met vob draad 1.5mm of 2.5mm harde elektr. draad. (klop deze desnoods een beetje vlak om meer kontaktoppervlak te hebben)

B.i.o.s. chip heeft 2 X 4 --> pootjes.

Je zou ook "Low melt solder" speciaal soldeersel met extreem laag smeltpunt kunne gebruiken.

Blijft heeeeel lang vloeibaar , kostprijs ??? en heb hier geen ervaring mee. (er wordt wel mee gestoefd hoe goed dit is ....)

Nadien uiteraard alles verwijderen / zuiver maken.

Hopelijk lukt dit , met alle tips die ik u gegeven heb , denk 2 X na , en mocht je nog vragen hebben ....

Is wel niet evident om mij in gedachtengang van een beginneling zonder ervaring te zetten .... (hopelijk is dit gelukt)

p.s.

Misschien eerst techniek oefenen op weerstand of condensatorje op sloopprint ???

Bekijk dit ook eens ... gaat toevallig over dit onderwerp ...

https://www.youtube.com/watch?v=WSvFCNyr0nw


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ja U heeft me zeer goed geholpen, daarvoor alle dank.

Nu nog ff de voorgenomen werkzaamheden uitvoeren en dan: Klaar is JanF

Meer ...........................
er ligt nog een probleempje te wachten

In het begin van de zoektocht om de juiste (BIOS)-Chip te vinden, heb ik het Koellichaam van een Chip er af getrokken,
in de verwachting dat de BIOS misschien dááronder zou zitten.

Het Koellichaam (Afbeelding1) zat vast geplakt op een Chip (Afbeelding2)
Nu denk ik zelf, dat het "kleefmiddel" dat tussen de Chip en het Koelmiddel zat, niets anders was als een Themisch stukje tape,
dat de warmte overdracht tussen Chip en Koellichaam moet bevorderen.

Heeft U enig (ander) idee hieromtrent? (Het koellichaam op zichzelf zit met twee klemmetjes vast op het Moederbord)

IMG_Koelrib van Chip.jpg


IMG_Chip zonder koeling.jpg

MVG
JanF
 
Hallo,

Ja U heeft me zeer goed geholpen, daarvoor alle dank.

Nu nog ff de voorgenomen werkzaamheden uitvoeren en dan: Klaar is JanF

Meer ...........................
er ligt nog een probleempje te wachten

In het begin van de zoektocht om de juiste (BIOS)-Chip te vinden, heb ik het Koellichaam van een Chip er af getrokken,
in de verwachting dat de BIOS misschien dááronder zou zitten.

Het Koellichaam (Afbeelding1) zat vast geplakt op een Chip (Afbeelding2)
Nu denk ik zelf, dat het "kleefmiddel" dat tussen de Chip en het Koelmiddel zat, niets anders was als een Thermisch stukje tape,
dat de warmte overdracht tussen Chip en Koellichaam moet bevorderen.

(Met een Thermisch stukje tape bedoel ik dezelfde tape als er tussen de CPU en z'n Koeler kan zitten)

Heeft U enig (ander) idee hieromtrent? (Het koellichaam op zichzelf zit met twee klemmetjes vast op het Moederbord)

Bekijk bijlage 359682


Bekijk bijlage 359681

Ik ben verder gaan zoeken, en aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, is het Themisch stukje Pad of Tape goed te vervangen (na reiniging) door Koelpasta.
Hetgeen ik inmiddels dan ook uitgevoerd heb. :cool:

MVG
JanF

P.S. Als de 2 Afbeeldingen niet goed overkomen, meld me dat dan even dan verstuur ik deze op een andere manier
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Meestal zit er een duurdere thermal pad onder , net zoals die onder een g.p.u. , of de mosfet koeling van deze.

Men durfde deze ook vast te lijmen met thermisch geleidende "cement".Dit komt zo goed als nooit meer los en werd vroeger veel meer gebruikt in p.c.'s.

Wordt nu ook nog veel toegepast op c.p.u. en chipsets in hedendaagse flat screens


Dergelijke tape zoals in uw geval wordt gebruikt omdat het goedkoper is dan een thermal pad en om eventuele wrijving tussen chipset en koelblok te voorkomen.

Kan volgens mij prima vervangen worden door thermisch geleidende pasta.


Controleer dan wel of de gebruikte thermisch geleidende pasta goed is verdeeld op chipset alsook koelblokje en er geen speling is ...

Zo goed als zeker is dit zo , maar controleren Voor de zekerheid is nog beter.

Iemand die gewoon is dit te monteren voelt dit .... koelblok zuigt zich als het ware vast op chipset i.c.

Wees voorzichtig met die plastic bevestigings clips , deze durven wel eens sneuvelen.

p.s.
Dit is een thermal pad :

https://www.benl.ebay.be/itm/224613019760?hash=item344bfab070:g:-ssAAOSw83BhOeo4


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Nogmaals Dank U wel

Ik ben weer helemaal gerust !!

MVG
JanF
 
Hallo

Kijk wat een klein beetje huisvlijt vermag

Niks geen geknoei met koperdraad, ik heb maar 1 breedte nodig n.l. 8mm

IMG_soldeervork1.jpg










IMG_soldeervork3.jpg










Met vriendelijke groet

Jan Filarski
 
Hallo

Juist maken dat te gebruiken oppervlak goed vertind is .

Pinnetjes i.c ook.

Ziet er niet slecht uit ... en is toch maar eenmalig gebruik.

Peter
 
Hallo

Inmiddels tubetje met AmTech Soldeer Flux binnegekregen.

En mede d.m.v. deze soldeer Flux de BIOS met goed gevolg van het MB losgesoldeerd.

Zelfgemaakte aanpassing werkte perfect.
Alhoewel ik met het monteren van de BIOS denk, dat ik beter mijn uiterst kleine soldeerboutje kan gebruiken
Temeer omdat ik voor de juiste positionering vast te houden, toch al twee tapjes met de hand moet solderen (diagonaal gezien)
Dan blijven er nog maar 6 tapjes over en die pik ik dan ook per stuk vast.
Dan loop ik ook geen risico met die 2 dichtstbijzijnde weerstandjes

En nu maar wachten op de nieuwe BIOS Chip (uit Engeland)

MVG
JanF
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"En mede d.m.v. deze soldeer Flux de BIOS met goed gevolg van het MB losgesoldeerd."

:thumb::thumb::thumb:

Dit was het moeilijkste , zeker voor iemand zonder ervaring.

Controleer of motherboard plat is .... desnoods de eilandjes zuiver maken met desoldeerlint. (dit maakt het solderen van het i.c.'tje veel gemakkelijker)

Laat soldeersel niet stollen terwijl het lint er nog op is .... anders trek je soldeerpads los , zeker de dunne datalijnen zijn fragiel. (uiteraard weer flux gebruiken)

Zuiver maken met oorstokje en alcohol.

Met pincet i.c. presenteren 2 X controleren of alles haaks is , en met zuivere punt soldeerboutje met een beetje soldeer er aan de hoeken fixeren.

Mocht er een sluiting ontstaan tussen 2 pinnetjes .... niet panikeren , indien voldoende flux , kun je dit vlot wegvegen.

In extremis gebruik je even een zuiver stukje desoldeerlint. (zou normaal gezien niet nodig moeten zijn)

Peter
 
Hallo,

Ja, ik ben er eigenlijk wel een beetje trots op.

Maar wat is wel vind is dat aan 1 zijde de 2 middelste "eilandjes" zoals U dat noemt, een beetje te kort soldeer zit.

Graag had ik dát iets opgehoogd. Ga ik morgen proberen met een schone bout, voldoende toevoer van soldeer en met wat meer Flux.

MVG
JanF
 
Hallo

Een "dal" vul je snel op door gewoon te solderen.

Een "berg" op 1 van de eilandjes zorgt er voor dat het i.c. niet vlak op motherboard ligt.

Een drama is dit niet in dit geval mits het slechts een 8 pin i.c. is .....

Zou veel erger zijn indien dit een 28 pin of meer zou zijn ..... i.c. pootje liggen dan niet meer op hun eilandjes ....

Anders een foto posten ????

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan