Hdd of SD als 2e schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

montein2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2013
Berichten
116
Hai,

ik ben een laptop aan het upgraden. Er zit nu een SD schijf in van 500 gig en ik heb de DVD verwijderd voor een HD caddy. Daar heb ik nu als 2e harde schrijf een 250 gig sd schijf in gezet, maar ik heb ook nog een 500 gig hdd schijf.

Ik twijfel nu wat beter is om te doen. Die 250 gig SD schijf, die natuurlijk sneller is, als 2e schijf, of toch die 500 gig HD schijf vanwege de extra ruimte?

Ik hoor graag jullie tips.

Alvast veel dank!

- montein
 
Als boot en systeemschijf altijd een SSD gebruiken, de andere voor data opslag.
 
De vraag is of jij die extra ruimte nodig hebt? Ik zie anders bijna geen verschil in het gebruik (voor data). Ik zou dan die SSD maar gebruiken en de HDD voor data/back-ups e.d.
 
Is nog lastig te zeggen of ik die extra ruimte nodig heb. Maar 500 gig op de 1e harde schijf is natuurlijk ook niet heel veel.

Ik ben ook benieuwd of het verschil in snelheid tussen HDD en SD heel groot is, als 2e schijf, omdat het via de DVD ingang komt.
Iemand zei mij dat daardoor de schrijfsnelheid sowieso wat lager is.

- montein
 
Hallo

Als ik als info zie : "een laptop " , vraag ik mij af , waarom geen vermelding merk / typenr .

Zal dit topic toch zeker korter maken , als er complete info wordt geleverd.

Bij oudere laptop's was de sata poort trager dan die van de h.d.d.

Bij recentere modellen is deze meestal gelijk.

Je zou eventueel h2testw kunnen gebruiken om de lees/schrijfsnelheid te testen ...


Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook benieuwd of het verschil in snelheid tussen HDD en SD heel groot is, als 2e schijf, omdat het via de DVD ingang komt.
Iemand zei mij dat daardoor de schrijfsnelheid sowieso wat lager is.
Die "iemand" moet er wat even op studeren want dat is onzin.
En een SSD is vele malen sneller dan een klassieke harde schijf, zeker een notebook 5400 T/M.

Lijkt mij ook een SATA poort en dan maakt het geen ... uit.

Er bestaan geen DVD ingangen, alleen SATA poorten en "vrougah" IDE poorten.
 
Waarvoor heb je die snelheid dan nodig?
 
Het zal ongetwijfeld een Sata poort zijn :) Ik heb een hdd caddy, met daarin de SSD schijf, op de plaats van de DVD gezet.

Hierbij ook nog even de systeeminformatie:

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows 10 Pro
Versie 10.0.19043 Build 19043
Andere beschrijving van besturingssysteem Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem Microsoft Corporation
Systeemnaam DELL-E5440
Systeemfabrikant Dell Inc.
Systeemmodel Latitude E5440
Systeemtype x64-based PC
Systeem-SKU 05DE
Processor Intel(R) Core(TM) i7-4600U CPU @ 2.10GHz, 2701 MHz, 2 core('s), 4 logische processor(s)
BIOS-versie/datum Dell Inc. A24, 13-6-2019
SMBIOS-versie 2.7
Versie van ingesloten controller 255.255
BIOS-modus UEFI
Basisbordfabrikant Dell Inc.
Basisbordproduct 08RCYC
Basisbordversie A00
Platformfunctie Mobiel
Status beveiligd opstarten Uitgeschakeld
PCR7-configuratie Binding niet mogelijk
Map met Windows C:\Windows
Systeemmap C:\Windows\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer) Versie = "10.0.19041.1151"
Gebruikersnaam DELL-E5440\Admin
Tijdzone West-Europa (zomertijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 16,0 GB
Totaal fysiek geheugen 15,9 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 13,7 GB
Totaal virtueel geheugen 18,3 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 16,3 GB
Ruimte voor wisselbestand 2,38 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys
DMA-beveiliging van kernel Uitgeschakeld
Beveiliging op basis van virtualisatie Niet ingeschakeld
Ondersteuning voor apparaatversleuteling Redenen voor mislukte automatische apparaatversleuteling: TPM is niet bruikbaar, PCR7-binding wordt niet ondersteund, Testinterface voor hardwarebeveiliging is mislukt en apparaat bevindt zich niet in Moderne stand-by, Niet-toegestane bus/apparaten met DMA-ondersteuning gedetecteerd, TPM is niet bruikbaar
Hyper-V - Modusextensies VM-monitor Ja
Hyper-V - Extensies voor adresomzetting op tweede niveau Ja
Hyper-V - Virtualisatie ingeschakeld in firmware Ja
Hyper-V - Bescherming tegen gegevensuitvoering Ja
 
Hallo

Volgens mij kan hwinfo de eigenschappen van de sata poorten uitlezen ....

Peter
 
Duurde even maar dit kreeg ik via H2testw:

Warning: Only 7949 of 237974 MByte tested.
Test finished without errors.
Reading speed: 331 MByte/s
H2testw v1.4
 
Hallo

Je kunt zeggen hoe veel data er moet worden weggeschreven ....

Dan heb je de mogelijkheid om een read en een write test te doen .....

Hwinfo uiteraard ook ook al eens bekeken ???

Peter
 
Update :)

Writing speed: 339 MByte/s
Reading speed: 325 MByte/s
H2testw v1.4

HWINFO
(weet niet precies waar ik naar moet kijken...)
Sata 3.1
 
Hallo

"Ik ben ook benieuwd of het verschil in snelheid tussen HDD en SD heel groot is, als 2e schijf, omdat het via de DVD ingang komt."

Met h2testw doe je een lees en schrijftest met zowel ssd als hdd in die caddy ... zie je meteen zelf het verschil.


"HWINFO
(weet niet precies waar ik naar moet kijken...)"

Summary ... extra scherm gaat open en dan links onderaan zie je welke snelheid aangesloten drives hebben ... bij mij toch ... (versie 5.88_3510)

Peter
 
Allemaal zeer onduidelijk! Eerst is het de nadruk op de "ruimte" en vervolgens op de "snelheid". Dan doe je een test met de HDD en SDD en legt die naast elkaar. Waar zijn die uitslagen van beide? En wat wil je ermee? Zoals Lange Pier schrijft is snelheid voor een besturingssysteem belangrijk maar voor een HDD niet. Ik heb interne en externe HDD's en ook externe SSD en totaal geen problemen met snelheid. Wellicht als je een groot aantal GB's (40/50) moet overzetten dat het bij SSD wat sneller gaat. Dat vraag ik me ook nog af. Essentieel is wel USB2.0 of 3.0 bij externe HDD's/SSD's
 
Nu de HDD ook getest als 2e interne schijf, dit kreeg ik:

Writing speed: 108 MByte/s
Reading speed: 111 MByte/s
H2testw v1.4


@Senso
Ik ben gewoon aan het onderzoeken wat slim is om te doen als 2e schijf. Moet ik daar juist voor de extra ruimte van de HDD gaan = 500 gig, of voor de mogelijke extra snelheid van de SDD = 250 gig
 
Laatst bewerkt:
Zelf onderzoek doen is prima. Geloven wat anderen schrijven is ook niets mis mee. Voor mij en anderen waren 'ruimte' en snelheid wel duidelijk. Het is volgens mij gewoon een kwestie van jouw doel en hoe je ermee werken wilt. Neem als dat kan dan een grotere SSD van 1tb, dan lijkt mij alles opgelost.
 
Snap ik. Maar het ging mij even specifiek om deze 2 keuzes, de 500 gig hdd of de 250gig SD als 2e interne schijf. Omdat ik die 2 nu ter beschikking heb. En ik wou graag even jullie mening.

Ik proef een voorkeur voor de 500 gig hdd :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan