• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scheiden data export ERP systeem in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remcovt

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2021
Berichten
16
Goedemiddag,

Ik zou graag een export uit een ERP-systeem willen kunnen kopiëren en vervolgens deze cellen in Excel willen plakken en op willen splitsen d.m.v. formules.

De reden dat ik de 'TEKST NAAR KOLOMMEN' optie niet wil gebruiken is omdat de mensen die ermee moeten werken alleen maar zouden moeten hoeven te kopiëren en te plakken in een leeg excel veld. (de volledige productieaantallen worden hierop gebaseerd dus dit mag niet foutgaan)

kolom A is op dit moment gesplitst door spaties en andere vormen van splitsing laten het ERP simpelweg niet toe.

Ik zou dus ook de 10 verschillende waarden in ieder een eigen kolom willen hebben (KOLOM B t/m L) zonder dat hier spaties in zitten. Dit omdat ik vervolgens met verticaal zoeken deze waarden weer nodig heb om andere calculaties te doen.

Kan iemand mij helpen met de juiste formules om dit mogelijk te maken? Indien mogelijk zonder VBA/Macro's simpelweg omdat ik daar geen kennis over heb en ik het moet integreren in andere excelbestanden.

Ik heb deze ochtend al vanalles geprobeerd. Op basis van tekens, RECHTS/LINKS/MIDDEN etc.. het valt alleen niet mee vandaar dat ik het hier vraag.

Gr. Remco
 

Bijlagen

  • zoeken (1).xls
    30,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Is het niet anders te krijgen, zoals een CSV-file of een PDF? Die zijn gewoon in te lezen in Excel. Dit lijkt mij gekopieerd uit een tekst-file o.i.d.
Anders worden het allemaal kunstgrepen ben ik bang...

Welke Excel-versie gebruikt je?
 
Laatst bewerkt:
Er is dus een excel (.csv) waarin de data onderin bijgeschreven wordt in hetzelfde bestand iedere keer dat je een export maakt.

Dus die .csv data moet vervolgens in een andere excel geplakt worden omdat je slechts een dag nodig hebt. Als je de volledige .CSV uitleest dan gaat dit dus niet omdat er heel veel data in zit die niet nodig is. Versie 2108 heb ik op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Toch lijkt mij de kortste klap om die csv direct te importeren en dan te filteren op de juiste dag.
Zie bijlage, dat is het resultaat van het importeren van een txt-versie van jouw data.
 

Bijlagen

  • vb-Remcovt (AC).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 12
Hm. Oké lastig. Deze resultaten kan ik idd ook genereren met de functie 'Tekst naar kolommen'.

Oplossing ligt dus niet voor de hand
 
Dan maar over een andere boeg?
Karakters met vaste breedte, ze zijn (lijken?) niet meer van deze tijd. Nochtans, wijzig kolom A in je originele bijlage eens in bv. Courier New, dan zal je merken dat alles netjes onder elkaar staat, en dan liggen formules plots wel voor de hand. In mijn bijlage heb ik een paar formuletjes gezet, de rest mag je zelf doen, want is uiteindelijk een werkje van eenmalig wat telwerk. Succes!
 

Bijlagen

  • zoeken (1).xls
    29 KB · Weergaven: 13
Kennelijk wordt dus door het ERP systeem geen correct CSV bestand aangemaakt.
Velden in een CSV bestand horen nooit gescheiden te zijn door een spatie.

Daarnaast is 2108 geen Excel versie maar een build nummer.
Een Excel bestand met extensie .xls is van Excel 2003 of ouder.
 
Laatst bewerkt:
Optie met formules in bijlage (zonder tellen...)
 

Bijlagen

  • zoeken (AC).xls
    44,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Dan maar over een andere boeg?
Karakters met vaste breedte, ze zijn (lijken?) niet meer van deze tijd. Nochtans, wijzig kolom A in je originele bijlage eens in bv. Courier New, dan zal je merken dat alles netjes onder elkaar staat, en dan liggen formules plots wel voor de hand. In mijn bijlage heb ik een paar formuletjes gezet, de rest mag je zelf doen, want is uiteindelijk een werkje van eenmalig wat telwerk. Succes!
Klopt. Is inderdaad zo. Dit lijkt een goede oplossing te kunnen zijn.
 
Als het bestand zo belangrijk is, dan misschien eens praten met de ERP leverancier. Lijkt me een stuk beter dan te proberen om het probleem heen te werken.
 
Optie met formules in bijlage (zonder tellen...)

Geweldig! Dit lijkt het te zijn!

Wat ik nu alleen niet begrijp is waarom ik niet kan verticaal zoeken op basis van het artikelnummer? Er komen nu altijd #N/B uit als uitkomst? Dit terwijl de spaties weg zijn?

Verder top, precies wat ik zoek!
 
Waarschijnlijk omdat het artikelnummer nu nog als tekst is opgeslagen, en je dit vergelijkt met een cijfer. En dat is niet hetzelfde. Zet eens -- voor de formule van het artikelnummer.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan