dir - getal tussen haakjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Als ik in Windows 10 in een commandovenster (DOS-venster) het commando DIR /s gebruik zie ik dat sommige getallen van bestandsgrootten tussen haakjes staan.
Ik kan nergens vinden wat de betekenis is van deze haakjes.
Wie kan mij helpen?

Vriendelijke groet,
Marianne
 

Bijlagen

  • dir 20210924.PNG
    dir 20210924.PNG
    11,6 KB · Weergaven: 38
Ik kan het ook reproduceren, maar op alle bestanden in een specifieke map. Heel gek: de ene map toont foto's zónder haakjes, een andere parallelle map onder dezelfde submap heeft ze wél. De instellingen van beide mappen zijn identiek, beide mappen bevatten foto's/films van dezelfde camera en zitten dus net zo diep in de boom. Ook de grootte van de bestanden heeft geen invloed. Ik heb er dus géén verklaring voor, al zat ik wél te testen in een OneDrive map :).
 
Ik moest het ook even aan mijn favoriete zoekmachine vragen. Maar heeft zo te lezen te maken met OneDrive. Files tussen haakjes zijn wel zichtbaar in verkenner maar nog niet gedownload uit de cloud. De grootte is dan een indicatie hoeveel schijfruimte de file zou innemen als die wordt gedownload.
 
Zoiets had ik inderdaad ook begrepen. Al is het dan wel raar dat bij mij de ene map in zijn geheel mét haakjes wordt weergegeven, en de volgende map zónder.
 
Ik gebruik zelf geen OneDrive, maar Nextcloud.
Vreemd genoeg zijn het wel bestanden die in dezelfde directory staan. Waarom de ene dan MET en de ander ZONDER haakjes is, is mij nog een raadsel.
 
Het is geen raadsel. Zeg gewoon dat je de uitleg niet begrijpt. Ik begrijp de uitleg ook niet helemaal. Zie nog eens post 2. Het heeft niet alleen met OneDrive te maken, Nextcloud kan er ook mee te maken hebben.

Directory's en bestanden op één beheerd volume

Binnen elk beheerd volume bevinden zich mappen en bestanden. Tijdelijke aanduidingen worden anders weergegeven dan normale, niet-gecodeerde bestanden. Als u het bestand in Windows Verkenner bekijkt, wordt het weergegeven met een overlaypictogram. Vanaf de opdrachtprompt geeft de opdracht Dir de bestandsgrootte tussen haakjes weer.

Dus ik denk dat het tijdelijke aanduiding-bestanden zijn. Deze worden in Windows 10 OneDrive-bestanden op aanvraag genoemd.

Het betekent dat de ruimte niet daadwerkelijk wordt ingenomen.

Of dat laatste dan inderdaad het geval is, zul je moeten testen in een map en onder Eigenschappen de werkelijke grootte/size moeten vaststellen. Het kunnen ook bestanden zijn die in een cache zitten, een soort thumbnails.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan