Foto's van externe harde schijf markeren als favoriet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaikevanas

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2021
Berichten
5
Mijn vraag is als volgt: mijn foto's staan opgeslagen op een externe harde schijf. Ik zou graag - net zoals bijvoorbeeld in de Windows Foto app - foto's markeren als favoriet zodat ik ze snel terug kan vinden. Echter in de Windows Foto app lukt dat nu niet, waarschijnlijk omdat ze niet op mijn computer opgeslagen staan. Ik heb alleen te veel foto's om ze allemaal op de computer op te slaan.

Is er een andere manier hoe ik kan werken met favorieten? Via een ander programma? Of op een andere manier opslaan?

Ik hoop dat iemand tips heeft!

PS. ik heb windows 10.
 
@manamana : Blijft dat intact als mensen hun Windows opnieuw installeren? Zit/komt er een tag aan de foto of slaat alleen Windows dat zelf op en ben je het kwijt bij een schone installatie? In dat laatste geval erg vervelend.
 
Laatst bewerkt:
FastStone kan het ook, al weet ik niet of het ‘blijvend’ is. Ik weet 100% zeker dat Adobe Lightroom het wél kan; daar kun je een bibliotheek aanleggen en de foto’s taffen met meta-data. Die wordt opgeslagen in de Lightroom bibliotheek, en zolang de structuur Van de schijven niet verandert, blijft de informatie beschikbaar en doorzoekbaar.
Sowieso een programma (Lightroom) waar ik als serieuze fotoliefhebber niet zonder kan :).
 
Beetje vreemd dat het niet kan omdat de foto's op een externe staan. Een "bibliotheek-functie" gebruik ik nooit. Mijn structuren wijzigen altijd. Ik wil en moet weten waar ze fysiek staan. Overigens moet je toch binnen Verkenner ook kunnen zoeken op labels (details) en ook kent Verkenner details > Waardering met sterren.

Je kunt zelf ook een label toevoegen aan de bestandsnaam ;fav

Je zoekt met de zoekmachine Everything van Voidtools op ;fav en binnen één seconde heb je alle bestanden met ;fav op het einde. Wel even de schijven instellen onder Hulpmiddelen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips! Dit weekend helaas weekend weg, ga me er begin volgende week in verdiepen. Ik laat even weten of het lukt en of het wat is!
 
Zelf heb ik ook Lightroom, een van de laatste offline versies met eenmalige licentie, maar tegenwoordig betekent het een abonnement, op dit moment €12,09 per maand..... daarom had ik hem eerst niet genoemd.
Als je van iemand een offline versie 5.x compleet kunt overnemen voor weinig geld, die werkt prima onder Win10.

Vanuit Linux ken ik nog een Open Source tool, schoot me te binnen, die sinds een tijd ook als Windows versie vrij te downloaden is: Digikam
Digikam kan erg veel wat ook in Lightroom zit en heeft dus ook een database. Je kunt de foto's van tags en andere kenmerken voorzien en daar op sorteren en zo je favorieten aanmaken. Op het plaatje krijg je een indruk van het eerste installatiescherm en je ziet dat automatisch dat in het Nederlands gaat en de software zelf is dat ook qua interface.
Er is ook een NL-handleiding:https://docs-staging.kde.org/trunk5/nl/digikam-doc/digikam/digikam.pdf

Net als Lightroom heeft het een leercurve, maar vervolgens kun je er ook heel veel meer mee dan iets als Faststone e.d. Je kunt de database ook exporteren en dat is ook noodzakelijk om een backup te kunnen maken. Het programma kan niet met een NFS overweg meende ik gelezen te hebben maar wel met het direct schrijven naar externe schijven waarbij de opmerking gemaakt werd dat dit wel trager werkt dan op de lokale PC/laptop. Hoe dat getest was, stond er niet bij.

Neem er de tijd voor, maar dan heb je wel iets wat al sinds ~2001 bestaat (toen nog alleen voor Linux), een open source tool is die gratis gebruikt mag worden.
Een beoordeling door de consumentenbond uit 2016 staat nog online: https://www.consumentenbond.nl/fotocamera/digikam
Inmiddels is het programma uiteraard verbeterd. Via diverse forums zijn er vast mensen die er ervaring mee hebben en je met vragen kunnen helpen. Anders Google... kan je ook op weg helpen.

Succes.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-09-25_095423.png
    afbeelding_2021-09-25_095423.png
    63,1 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
…maar tegenwoordig betekent het een abonnement, op dit moment €12,09 per maand..... daarom had ik hem eerst niet genoemd.
Volgens mij kun je nog steeds een standalone kopen; het hoeft niet via een abo. Dan heeft-ie Lightroom Classic. Ik weet niet wat-ie kost, want ik heb een surfnet abo. Voor een stuk minder dan €12,09 per maand :).
 
Volgens mij kun je nog steeds een standalone kopen; het hoeft niet via een abo. Dan heeft-ie Lightroom Classic. Ik weet niet wat-ie kost
Ik weet wat die Lightroom Classic nu kost en tegen welke voorwaarden....:(
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-09-25_131307.png
    afbeelding_2021-09-25_131307.png
    76 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Lightroom lijkt me het best passend. Maar € 12 per maand is voor mij echt te duur helaas :-( Helaas kan ik ook geen proefversie (zonder creditcard gegevens in te voeren) of standalone versie meer vinden.. Balen.

Digikam en Faststone heb ik gedownload. Nog niet meteen enthousiast over, maar ga me er even verder in verdiepen. Had gehoopt dat er eenvoudigere oplossingen waren. Mochten die er nog zijn, hoor ik het graag. Anders bedankt voor de tips tot nu toe!
 
Dit is een tip: Ik doe het zo...... en eerlijk gezegd..... bevalt me dit wel. Even doorbijten soms. https://suusmaaktschoon.nl/basis-tips-voor-digitale-fotos-ordenen/

Ja zo doe ik het ook inmiddels. Stap 1 en 2 in de lockdown doorlopen ;-) Maar ik loop dus vast op stap 3. Lightroom is zoals hierboven genoemd erg prijzig, Google bij veel foto's ook. En op de iphone is ook geen optie... Haha, dus ben nog zoekende!

Ter info: ik maak nu weer aparte mapjes met favorieten. Uit een map (bijv MAP 1) van 100 foto's selecteer ik er bijv. 10 of 20 en die zet ik dan weer als MAP 1 - Favoriet. Maar dit is enerzijds erg omslachtig, anderzijds wordt het er ook niet overzichtelijker van. En het kost bovendien nóg meer opslagruimte...
 
Ik doe ook nog even bijvoorbeeld op naam: Pappie Mammie, jantje, pietje, klaasje, henkiepenkie, hond, kat, kanarie, huis tuin, keuken, en dan nog bijvoorbeeld maanden met de jaartallen erbij 2021 januari, 2021 februari, maar dat doe ik al 15 jaren zo en iedere maand, dus bij mij is het op orde. Lol.
 
Ja, als je post 7 niet leest of begrijpt dan heeft het weinig zin. Ook als heb je tienduizend foto's in een map staan en je maakt er een gewoonte van een label fysiek aan de bestandsnaam te hangen ;fav1 ;fav2 ;fav3 en je heb binnen één seconde alle bestanden met ;fav1 binnen de zoekfunctie van Everything van Voidtools. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Kwestie van wat creativiteit en even het menu nalopen.
 
Lightroom lijkt me het best passend. Maar € 12 per maand is voor mij echt te duur helaas :-( Helaas kan ik ook geen proefversie (zonder creditcard gegevens in te voeren) of standalone versie meer vinden.. Balen. !
Dezelfde LR5.7 als ik heb: https://prodesigntools.com/download...htroom/win/5.x/Lightroom_5_LS11_win_5_7_1.exe
Op : https://prodesigntools.com/lightroom-5-ddl-comparison-vs-lr4.html

Is schoon volgens: https://www.virustotal.com/gui/url/6a112fce7d8cb2ddd0ecebb14e2a1d44e9c774644b172c87f77bcfc0248faad4
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan