Is deze combinatie geschikt voor videobewerking?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkQ

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
311
Dit is wat ik heb:

Een moederbord ASUS M5 A88LM USB3
Daarop zit een AMD FX(tm) 63 sixcore 3,5 GHZ
Geheugen: DDR3 12 GB ram. (snelheid weet ik niet)
Video kaart: Nvidea GeForce 760 GTX .

Is dit wat om video mee te bewerken ?
Ik bedoel 1920x1080 voor youtube , geen 4K

Nu heb ik een Intel Core i3-417@3,7 GHZ met 12 Gb ram en die GTX video kaart.

Zou dit aanmerkelijk verschil uitmaken of is dat te verwaarlozen ?
 
Op het 1e boord zit dus, naar alle waarschijnlijkheid, een AMD FX 6300 processor.
Dat bord met die processor zal altijd beter presteren dan die Core i3, dat is een no-brainer.
Je moet echter wel even het vermogen van de voeding controleren want de FX300 verbruikt aanzienlijk meer stroom dan de Core i3..
 
Dat hangt toch helemaal af van waar de lat ligt. Videobewerking is vrij algemeen kun je werkelijk alle kanten mee op.

Aanvullende zaken op jouw vraag:
-Kijk ook naar opslagruimte voor je videobestanden. Staat nu niks vermeld over je schijven/opslag
-Welke software ga je gebruiken? En vooral de achterliggende vraag. Gaat die software CPU of GPU gebruiken.
 
Fx6300 is ook wat mager voor videobewerking, wel iets beter als de i3.
Mijn FX8320 (met 24GB ddr3) had zelfs moeite met hd resolutie.

Nu heb ik tijdelijk een i7 3e gen met 32GB DDR3 op de kop getikt en kan ik doorsparen voor een latere generatie i7 of misschien wel i9.

Moet er wel bij vermelden dat verschillende video editors ook wel hoge eisen stellen aan minimale systeemeisen. Dat kan je wel merken ook in de praktijk.
 
Nu heb ik tijdelijk een i7 3e gen met 32GB DDR3 op de kop getikt en kan ik doorsparen voor een latere generatie i7 of misschien wel i9.
Dat kan inderdaad veel schelen. Mijn i7 7700K uit Q1 2017, wordt over één Q dus 5 jaren jong icm een simpele video kaart GT 710, 16 GB RAM DDR4@2133MHz heeft bij een aantal video editors nog geen enkel probleem gehad met HD (ik heb geen 4K camera oid). Zolang deze (zelfbouw) pc nog zo soepel loopt blijft ie, mits de CPU-issues bij Win11 een probleem zouden worden, maar das pas in 2025 en wie weet doet MS nog meer water bij de wijn....
 
sorry voor het late reageren ik kreeg nu pas een notificatie in de mail

Dit is gewoon wat ik heb, ik heb geen geld om iets beters te kopen.
Die six core zou toch meer moeten kunnen dan die dualcore?

Ik ben al heel blij met deze videokaart
Editor gebruik Magix movie edit 2013 pro omdat dit me gewoon het beste bevalt, de latere versies werken niks beter en hebben een boel functies niet meer die 2013 wel heeft.
Ik heb ook adobe geprobeerd maar dan moet ik een heel nieuw en veel ingewikkelder systeem leren en dat lokt me niet zo..
Kwa opslag is dat harde schijven of zo?
Dat is het enige waar ik genoeg van heb
 
Laatst bewerkt:
O ja het gaat me hoofd zakelijk om het aantal sporen dat ik kan gebruiken.
Ik maak sarcastische engelstalige youtube debunk video's waarbij ik een facerig karaktertje gebruik dat al een heel Eigen leven is gaan leiden.
Door dat het karaktertje Ivy zo gegroeid is ... naja hier is een video, hij duurt lang maar het geeft wel een indruk wat ik doe en waar ik het voor nodig heb.
[video=youtube_share;K6xdx_rUURQ]https://youtu.be/K6xdx_rUURQ[/video]
 
Magix movie edit 2013 ondersteunt geen 4k video's eveneens maakt die geen gebruik van 'multicore' (volgens de gegevens die ik kan vinden)
Gezien dat gegeven zou je in dit geval beter af zijn met de i3 die op single core bijna 40% sneller is dan de FX6300(zie eerder gegeven link)
 
Ik hoef ook geen 4k het is maar een animatie en die gaat ook niet verder dan 1920x1080.
Ik gebruik die Magix omdat ik daarmee heel gemakkelijk een overzichtelijk geluidsporen kan scheiden van gebruikte video fragmenten en ze dan editen en sporen synchroniseren.
Andere editors zullen dat ook misschien kunnen maar niet zo eenvoudig
Het is gewoon dat die i3 kuren begint te vertonen, memory allocation failure etc en dan loopt ie vast.
Maar ik heb wel in de gaten dat dit geen verbetering gaat opbrengen..
Jammer, het leek leuk
 
Mijn zoon gebruikt Davinci, is gratis.
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Als je hier aan voldoet zou het moeten werken:
Minimum system requirements for Windows

  • Windows 10 Creators Update.
  • 16 GB of system memory. 32 GB when using Fusion
  • Blackmagic Design Desktop Video 10.4.1 or later
  • Integrated GPU or discrete GPU with at least 2GB of VRAM
  • GPU which supports OpenCL 1.2 or CUDA 11
  • NVIDIA/AMD/Intel GPU Driver version – As required by your GPU
  • A minimum NVIDIA driver version of 451.82 is recommended.

Uiteraard mag je RAM geen fouten hebben...
 
Laatst bewerkt:
Een moederbord ASUS M5 A88LM USB3
Daarop zit een AMD FX(tm) 63 sixcore 3,5 GHZ
Geheugen: DDR3 12 GB ram. (snelheid weet ik niet)
Video kaart: Nvidea GeForce 760 GTX .
Is dit wat om video mee te bewerken ?
Sinds de komst van Windows 95 konden we dan al professioneel of als amateur aan videobewerking doen. Toen al geen probleem als maar de harde schijf groot genoeg was.

Ik bedoel 1920x1080 voor youtube , geen 4K
In videobewerking programma's KAN JE ZELF KIEZEN WELKE RESOLUTIE je video wilt opslaan 4K of 1920x1080 of ...

Belangrijk zijn de Input formaten: AVI, QuickTime (MP4/M4V, 3GP/2G2, MOV, QT), HDVideo/AVCHD (MTS, M2TS, TS, MOD, TOD), WindowsMedia (WMV, ASF, DVR-MS), DVD/VOB, VCD/SVCD, enz
en de Output formaten: AVI, DVD, VCD/SVCD, MPEG, MP4, M4V, MOV, 3GP/3G2, WMV, MKV, RM/RMVB, FLV, SWF, AMV, MTV. enz.
 
Sinds de komst van Windows 95 konden we dan al professioneel of als amateur aan videobewerking doen. Toen al geen probleem als maar de harde schijf groot genoeg was.
Met Windows 95 kon je net VGA kwaliteit of iets beter mee editen...... en ik hoorde van mijn collega's die daar fanatiek in waren dat hun dure...PC dan een hele nacht stond te renderen......
Ook al wil je nu geen 4K dan wil je vaak wel HD kwaliteit, daar is toch meer voor nodig dan alleen maar "als er maar voldoende ruimte is"...
Zie de nuttige ervaring van jackall om er al een globaal idee te van krijgen en ik ga er van uit dat jackall heus wel voldoende schijfruimte had voor de editing.
Fx6300 is ook wat mager voor videobewerking, wel iets beter als de i3.
Mijn FX8320 (met 24GB ddr3) had zelfs moeite met hd resolutie.....
Moet er wel bij vermelden dat verschillende video editors ook wel hoge eisen stellen aan minimale systeemeisen. Dat kan je wel merken ook in de praktijk.

Afgezien van de problemen die er nu zijn "memory allocation failure etc en dan loopt ie vast."..... is het dan nog wel even wachten hoe lang zijn systeem over het renderen doet en of dat een nog prettige lengte is.

Heb zelf met het eerder genoemde bijna 5 oude systeem obv i7700K/16GB RAM de rendering niet als traag ervaren, het was een compilatie van een familie event, ben vergeten hoe lang het was, maar zeker geen uren. De totale eind video in full HD was ca 45 min.

Is dit wat om video mee te bewerken ?
Ik bedoel 1920x1080 voor youtube , geen 4K
Dirk weet dus wel exact wat hij wil maar heeft wel vragen over zijn hardware en de problemen die hij er mee heeft. Met inpunt/output formats en resolutie keuzes, daar lees ik geen problemen over mbt zijn keuzes.
 
Laatst bewerkt:
Memory allocation errors kun je proberen op te lossen door onderstaande link uit te voeren
https://docs.microsoft.com/en-us/tr...low-page-file-growth-memory-allocation-errors

Ook als ze gevolgd worden door spontaan zwart scherm en spontaan rebooten?
Die PC is op, na 40 jaar met computers (vanaf een sinclair spectrum) ken ik de tekenen wel dat ie aan z'n end is..

Het onderwerp is of die dingen die ik heb een video edit computer kunnen vormen..
En het lijkt er op dat dit niks wordt..
IK moet gewoon wat gaan zoeken kringloop winkels etc
 
Mijn zoon gebruikt Davinci, is gratis.
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Als je hier aan voldoet zou het moeten werken:

[/LIST]

Uiteraard mag je RAM geen fouten hebben...

Ik heb geen van allen en windows 10 begin ik niet aan omdat ik daarmee geen netwerk verbinding kan maken sinds ze de ondersteuning voor het thuisnetwerk er uit hebben gegooid.
Ik heb een prima werkende windows 7 professional die met een kunstje nog up dates krijgt tot oktober 2023 en dan zie ik wel weer verder..
Met alleen AOW is het gewoon geen vetpot, ik kan me er prima mee redden, ik klaag niet hoor
Het is een sport om met ouwe troep toch iets te bouwen wat het leuk kan doen en ik me mee kan redden.
Dat is de reden van mijn vraag.
Ik had hoop dat die six core wat zou zijn, maar dat wordt niks heb ik al begrepen
 
Maakt toch geen ... uit of je op solex of spartamet rijd, traag zijn ze beide.
Beetje obolige vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan