Zijn deze CPU temps acceptabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allard

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2001
Berichten
892
Mijn moederbord was kapot, en deze heb ik dit weekend vervangen. Alle hardware staat er weer op, alleen vraag ik me af of mijn CPU temperaturen wel binnen de perken zijn..
Normaliter gebruik ik NZXT cam om de temps een beetje in de gaten te houden...en deze geeft nu gemiddeld 38 graden in in IDLE...

Echter, als ik Argus monitor gebruik .. .dan zie ik het volgende :

zzzz picpick Image 001.png

De cores blijven onder de 40 graden, alleen staat er ook
CPU CCD1 op 61.7 graden
CPU socket op 68.8 graden

En deze waarden lijken mij vrij hoog...

Kan iemand me vertellen wat dit precies is en of dit 'normaal' is?
Is die socket altijd zo warm?

Dit is mijn setup
Threadripper 2950X
Be Quit Cool Pro 4 CPU cooler
Tachi X399 moederbord
64 RAM
GTX 1080ti

(Ik heb de waarden nog niet getest onder load... dat ga ik nog doen)
 
Bedankt voor uw reactie

Ik ben niet heel bekend met HWmonitor..maar ik denk dat dit de waardes zijn die de temp aangeven:

zzzz picpick Image 003.png

zzzz picpick Image 004.png

En de CPU temp waarde die onder het moederbord gedeelte staat...die schiet telkens naar 67 68 graden (met een max tot nu toe van 73 graden dus)

Dus ik denk dat dat hetzelfde meetpunt is als CPU socket van de eerste foto in mijn post

En wat betreft de airflow in mijn kast... de pc ligt nog open en bloot, dus buiten de kast (wilde het eerst testen)
 
Hoe voelt het koelblok aan van de CPU koeler? en wat zit er tussen?

Vind de temp idd wel hoog.
 
Het koelblok voelt koel aan, niet eens lauw... er komt alleen wat warme lucht van mijn GPU tegen de onderkant aan van het koelblok.. dus die kant voel wat warmer maar dat is hoogstens dus lauw... en niet warm

En wat er tussen zit? qua thermal paste bedoel je?

Noctua NT-H1 paste
 
Indien de overdracht niet goed is is het koelblok koud tot lauw, zit die koeler zeker weten er goed op? en niet te dik? hoeft minimaal te zijn, is alleen bedoeld voor het uitvlakken en warmteoverdracht.

Heb hier een wat oudere Intel maar die schommelt tussen de 25 en 30° en bij full load nog geen 70°.
 
Ja volgens mij zit alles er goed op

Ik heb eerst alles schoongemaakt (oude paste weg) met schoonmaak alchohol

Daarna de noctua paste erop gedaan.. met een bankpas alles heel dun verspreid... en toen de koeler erop gezet.

Van boven af gezien met het logo leesbaar zeg maar ... Dus de buitenste van aan de rechterkant (van bovenaf gezien)

dat is toch hoe het moet lijkt me..
 
Het koelblok dient goed warm tot heet te worden maar dat is die niet.

Lang geleden eens zoiets meegemaakt met een Intel stock koeler, kon je ook niet verkeerd monteren, ik wel, zat een millimeter ruimte tussen koelblok en CPU, weet alleen de oorzaak niet meer maar dat zou eigenlijk onmogelijk zijn, dus wel.
 
Ik zal hem nog eens dubbelchecken dan.. wellicht zit er dan ruimte tussen het koelblok en de CPU..
ik ga het nu meteen checken, ik kom er op terug

thanks tot zover iig
 
Hallo

Je zou ook een beetje thermisch geleidende pasta kunnen aan brengen.

Koelblok presenteren , etc ....

Dan terug demonteren om visueel te controleren hoe homogeen deze pasta is verdeeld.

Zou je in feite ook al kunnen zien op het moment dat je het koelblok verwijdert om te controleren of die momenteel korrekt is gemonteerd.....

Mocht de temp. onmiddellijk de hoogte in schieten op het moment dat de c.p.u. belast wordt , weet je zo goed als zeker dat er e.e.a. verkeerd is ...

Korrekte werking van de heatpipes kun je heel snel voelen ... Als je de fan even afkoppeld. (niet alle motherboard laten dit toe)... (soms foutmelding of zelfs niet opstarten)

Mijn ervaring met a.m.d. in het algemeen , is ... dat deze grofweg zo'n 15°C warmer draaien dan vergelijkbare intel c.p.u.


Peter
 
Hallo

Doet er niet veel toe welke hij heeft gebruikt ....

Wel of deze homogeen verspreid is , wat een indikatie is tussen wel of niet korrekt gemonteerd.

Ik heb heel goede ervaring met Arctic mx-4 ... na jaren gebruik nog steeds homogeen en geen symptomen van uitdroging.

Peter
 
Hallo

Ik hoop dat topic starter er iets aan heeft .

Peter
 
Ok ik heb de koeler eraf gehaald en ik zag dat de randen van de CPU plate helemaal geen paste erop hadden..die waren dus helemaal clean nog..

20210927_155601.jpg

Je ziet ook op de CPU plate, dat de paste op de randen niet 'aangeraakt' is..

20210927_155604.jpg

Wat dus inhoudt dat de koeler dus niet overal fysiek contact had met de CPU...

Ik heb de paste opnieuw toegepast, en alles echt goed aangedraaid, en ik merk nu wel wat verschil: zon 5 graden overall lager
Met de stresstest komt de CPU socket nu niet hoger dan 88 graden (voorheen 92)... de CPU cores blijven op 60 graden (voorheen 66 graden)

Dus er zit verbetering in.. maar die socket draait in IDLE nog steeds op 60 graden.. Wat me nog steeds hoog lijkt

Wat denken jullie? Zal ik nog een keer de paste vervangen? Of hierbij laten, aangezien hij de stresstest gewoon doorstaat en de core temps gewoon netjes zijn

En als aanvullende vraag
Als die CPU socket temp over het algemeen de hoogste CPU temp is.. waarom wordt deze dan niet vermeld in al die progjes? Zelfs Ryzen Master geeft alleen die Core temp aan , en niet de socket temp? Zelfde geldt voor NXZT CAm en zelfs Core Temp.. allemaal geven ze de core temp aan, en niet de socket temp.
Het is toch logisch om de temp aan te geven, die potentieel het grootste gevaar op kan leveren? (en socket temp is toch altijd hoger dan core temp)

ALs ik nu alleen Ryzen Master of Core temp had gebruikt..had ik netjes 35 graden en 60 bij de stresstest gezien.. En dus nooit geweten dat die socket temp veel hoger lag...



EDIT: Ik ben even gaan googlen, en ik lees op verschillende plekken dat mijn moederbord issues heeft met het correct weergeven van temperaturen... (zie bijv http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=7377 ) En dat je er blijkbaar 27 graden moet aftrekken (wat ook in mijn geval redelijk zou kloppen)
Kan het zijn dat het niet gewoon dit is? Aangezien de core temps wel gewoon lijken te kloppen, en ik verder geen issues of throttling lijk te hebben?
 
Laatst bewerkt:
Is ook veel te veel gebruikt, spul dient zo dun mogelijk aangebracht te worden, tis alleen bedoeld om de boel uit te vlakken, zonder kan ook maar dan moeten beide zijden "gelapt" worden.

Ik smeer met mijn pink dat spul zo dun mogelijk uit, hopelijk gaan ze niet roepen dat het spul giftig is enzo, ook als je aanraakt, ben er nog steeds.

Of "lappen".
https://nl.hardware.info/artikel/5982/workshop-cpu-lappen-voor-betere-koelprestaties
 
Ik zie het, neem contact op met Asrock over dit probleem, tempsensors zitten in de CPU maar ook op het bord onder het socket.
Is er geen uefi update voor dit probleem?, updaten kan vanuit de uefi bij Astock.
 
Ja ik heb ze gemaild, dus even afwachten...

Maar ik moet zeggen dat ik het niet zo heel erg zou vinden als het niet op te lossen zou zijn... Is niet ideaal, maar dan weet ik tenminste dat er niets mis is met de temperaturen verder.
Ik ga er maar vanuit dat dit het probleem is dus, want verder gedraagd mijn pc zich zoals het hoort.. en ook alle andere temps lijken logisch.

Alles stresstests zijn ook gewoon goed doorstaan zonder throttling..dus dan zal het allemaal wel goed zijn lijkt me..

bedankt iig voor je hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan