• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

appie36

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
Berichten
196
Hallo,

In de bijlage een voorbeeldje. Als ik een datum invul die in 2021 valt werk het wel, maar ik wil dit volgend jaar in 2022 ook kunnen gebruiken zonder dat je het jaar moet veranderen.
Als je dus iets invult wat tussen 1 april en 1 mei valt moet dat elk jaar werken. Ik kom er niet uit hoe ik dat moet aanpassen, met korte tijd notatie staat er wel 1-4 maar het jaar telt wel mee.

Mvg

Ab
 

Bijlagen

  • datum test.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 21
Je wilt dus in D4 en E4 de begin- en eindmaand in kunnen geven? En dat de datum in B4 dan in die maanden valt? Uitkomst = WAAR/ONWAAR?

Zoiets wordt het dan:
Code:
=EN(MAAND(B4)>=MAAND(D4);MAAND(B4)<=MAAND(E4))
Zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • datum test (AC).xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Alexcel,

Dat lijkt er wel op wat ik graag wil, maar hoe krijg ik het op de dag nauwkeurig? dit is per maand.
 
Datum probleem:

appie36,

Probeer volgende formule eens: (Plaats dit in Cel: G4, van uw voorbeeld bestand.)
=ALS(EN(B4 >= DATUM(JAAR(B4);MAAND(D4);DAG(D4)); B4 <= DATUM(JAAR(B4);MAAND(E4);DAG(E4))); WAAR; ONWAAR)

Groet,

Iustus.
 
Iustus,

Dat is hem, bedankt. ik zal de vraag als opgelost zetten.
 
Als je de ALS weglaat geeft Excel vanzelf WAAR of ONWAAR retour.
 
Waarom een als er omheen? De EN() geeft al een Boolean terug.

Code:
=EN(B4 >= DATUM(JAAR(B4);MAAND(D4);DAG(D4)); B4 <= DATUM(JAAR(B4);MAAND(E4);DAG(E4)))
of
Code:
=(B4 >= DATUM(JAAR(B4);MAAND(D4);DAG(D4)))*(B4 <= DATUM(JAAR(B4);MAAND(E4);DAG(E4)))
voor een 1 of 0.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan