Website in opbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Berichten
297
Het leek me dit maal verstandiger mijn probleem voor te leggen voor het ontstaat, dan mij eerst in de nesten te werken en dan om een oplossing te gaan zeuren. Vandaar het navolgende epistel.

Het doel is een adequaat zoekhulpmiddel samen te stellen om daarmee een groot aantal 'bestanden' met hopelijk de juiste informatie uit te kunnen filteren.
De bestanden kunnen zijn:
- een afbeelding
- een klein stukje tekst
- een publicatie in één bestand (website, download, o.i.d.)
- een publicatie in meerdere delen

Bij elk bestand zullen waarschijnlijk de navolgende gegevens horen
- titel van het bestand
- url van een online publicatie
- lokaal adres voor niet openbare publicaties (copyrights/reserve kopie)
- korte inhoudsbeschrijving
plus die zaken die voor de hierna genoemde punten noodzakelijk zijn.

Vervolgens had ik het idee de verzameling van bestanden met behulp van beperkt aantal filters in kleinere delen te splitsen.
Ik hou me met scheepvaart bezig dus dan krijg je als eerste fliter bijv.
- Zeevaart, Zeevisserij, Kustvaart, Kustvisserij, Binnenvaart, Binnenvisserij, enz. (het is tenslotte maar een voorbeeld)

Het tweede filter, waarbij de keuzes afhankelijk zijn van het eerste filter, zou dan bij 'binnenvaart' de volgende filters kunnen bevatten.
- vrachtvaart, tankvaart, zandvaart, passagiersvaart, rijnvaart, sleepvaart, enz. enz.

Een derde filter zou de periode van de scheepvaartgeschiedenis uitgedrukt mbv twee jaartallen kunnen zijn

Een vierde filter heb ik nog niet verzonnen, maar wat niet is........* :)

- Vervolgens moeten aan het bestand een flink aantal trefwoorden gekoppeld kunnen worden. Nu zal dat waarschijnlijk bij sommige bestanden niet bij een paar blijven, maar kan dat gezien de trefwoordenregisters achterin sommige boeken flink uit de hand lopen. (vooral als alle Oud-Nederlandse schrijfwijzen ook meegenomen gaan worden). Eerst dacht ik dus per bestand 'een verzameling' van trefwoorden toe te voegen maar misschien is een database die misschien wel uit kan lopen tot (veel) meer dan 30.000 trefwoorden toch wenselijker?

- En verder misschien dan nog een plaats voor extra informatie die alleen voor de beheerders bedoeld is.

Wat de bezoeker voor zijn neus krijgt, zal er vermoedelijk zo uit zien:
1. 1ste lijst met filters
2. een, van de 1ste lijst afhankelijke, tweede lijst met filters
3. velden voor begin en eindjaar waarin het gezochte voor kan komen.
4. tekstveld waarin men (geheel vrij of met auto-aanvullen?) trefwoorden ik kan vullen.
Een de knop "zoek".

Als er dan wat gevonden wordt krijgt men de resultatenlijst en die geeft dan:
Per gevonden bestand
5. Gevonden titel
6. (verkorte?) beschrijving van de inhoud. (Met de periode die beschreven wordt)
7. Link naar het bestand (de bestanden?)
8. (scroll) Lijst met trefwoorden behorend bij die titel. (Alle????)
Knop "opnieuw zoeken"

Aangezien zoiets alleen maar beter kan worden als gebruikers 'opmerkingen' kunnen plaatsen,
wilde ik de gebruikers een ruime mogelijkheid tot het leveren van commentaar geven.(Liefst natuurlijk aanvullingen, correcties, e.d.)
Zelf dacht ik aan commentaarveld bij
de punten 1 en 2 (misschien samen) 6, 7 en 8.

De commentaren.
Daarbij krijg je natuurlijk te maken met vervelende individuen.
Dus moet daarbij moet er bijv. een bevestiging per e-mail link volgen (handig als je nog wat vragen wilt)
of is het registreren van IP adres makkelijker en afdoende?
De commentaren moeten gemodereerd kunnen worden, want sommige wil je laten staan, andere wil je verwerken en zijn dan overbodig geworden.

Vormgeving
Alhoewel het prettig is als het geheel een beetje toonbaar blijft wanneer het op een smartphone bekeken wordt, moet men er toch vanuit gaan dat serieuze gebruikers al gauw de voorkeur aan de desktop zullen geven. Een goede overzichtelijke presentatie op dat niveau lijkt me dus belangrijk.

Achter de schermen moet het een beetje overzichtelijk en toekomstbestendig blijven.
Het moet ook door mensen met een 'beperkte kennis' onderhouden en een beetje aangepast kunnen worden.
Nieuwe bronnen, filterkeuzes, trefwoorden e.d. moeten toegevoegd kunnen worden.
Open source verdient de voorkeur.

Als ik zonder advies vooraf zou moeten beginnen dan zou ik mijn geluk gaan beproeven met
Bootstrap, jswidget.com/lab/easy-comment.html, PHP en mysqli
en dan maar zien hoe ver ik kom.

Nu dit is dan een grote lijnen wat er door mijn hoofd speelt.
Als er iemand is die iets zinnigs er over te zeggen heeft, dan hoor ik het graag.
Tussen (): op het idee: "niet aan beginnen" ben ik reeds gekomen ;)

ps. Ter informatie: Morgen waarschijnlijk weinig tijd te reageren, sorry.
 
Je vraagt veel functionaliteit in 1 vraag.

daarmee een groot aantal 'bestanden' met hopelijk de juiste informatie uit te kunnen filteren.
Het is niet een complete website maar wel een groot deel van het bestandbeheer met filtering in Responsive File Manager
 
Je vraagt veel functionaliteit in 1 vraag.

Ik vraag slechts om reacties; het hoeft niet op alles tegelijk.
Ik wilde een compleet beeld geven omdat je anders vragen krijgt, als waarvoor wil je het gebruiken, wat wil je er mee doen, enz.

Het is niet een complete website maar wel een groot deel van het bestandbeheer met filtering in Responsive File Manager
Lijkt me de moeite waard daar eens te gaan snuffelen.
BEDANKT!
 
Als de website een vervanger gaat worden voor debinnenvaart, hou dan bij elke keuze in gedachten dat het responsive moet zijn zodat het op mobiel, tablet, laptop en monitor goed wordt weergegeven ;)
 
Het is een flink project...
Ik weet niet wat je kennis is, maar een goed datamodel heb je zeker nodig, anders zal je nooit vlotte gestroomlijnde code krijgen waar je goed mee uit de voeten kunt.

Lees je eens hierin:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Entity-relationshipmodel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Databasenormalisatie

En als je wat meer wilt weten over filters, is dit wel interessant:
https://tweakers.net/reviews/2779/tweakers-7-waarom-een-eigen-java-back-end.html (Let op: Gaat er vrij diep in, maar niet verplicht leesvoer)
 
Nee, 'De Binnenvaart' is net als 'Binnenvaarttaal' iets anders dan wat ik nu wil opzetten.
(Met de website van 'De Binnenvaart' heb ik geen binding, behalve dan dat ik van hun server gebruik maak.)

Men kan het een beetje vergelijken met Google Costum Search, maar in plaats van in teksten wil ik dan in trefwoorden verzamelingen zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ook dan moet je een goede datastructuur-opzet maken. tenzij je statische pagina's wilt maken... :p
 
Bedankt voor de tip; ik zal het eens uittekenen hoe het eventueel kan worden.

Wat betreft de Responsive File Manager geloof ik dat die niet echt is wat ik zoek.
Valt ook moeilijk te verwachten dat je een kant en klare oplossing vindt,
maar deze heeft een beetje te veel van wat ik niet zoek en
er ontbreekt zo in de gauwigheid gezien het één en ander wat ik wel zoek.

Maar laat ik nog maar een keertje schetsen wat zo een beetje de bedoeling is.
Stel ik heb een groot aantal woordenboeken van verschillende talen, verschillende uitgevers, verschillende decennia, enz. enz.
Nu wil ik iets maken waarmee ik kan uitzoeken in welk(e) woordenboek(en) ik bepaalde woorden (uit dezelfde taal en uit dezelfde taalperiode) kan vinden.
Als resultaat wil ik dus de titels en korte omschrijving van de inhoud van de gevonden woordenboeken.
Het zal duidelijk zijn dat in zo een geval men een enorme hoeveelheid woorden waarop gezocht moet worden moet gaan herbergen.....

Misschien dat ik eens even mijn licht op moet gaan steken bij encyclo.nl :confused:
 
Ik denk niet dat Encyclo.nl zomaar gaat vertellen hoe hun systeem werkt. Maar het komt er op neer dat je een database moet gaan gebruiken, zoals MariaDB/MySQL of PostgreSQL.
Tot hoever reikt je ervaring met databases?
 
Hoe kan je je ervaring met databases uitdrukken?
Ik heb wel eens wat geklungeld met iets waarmee ik verschillende 'dia voorstellingen' kon samenstellen en verder begrijp ik zo een beetje hoe de zoekmachine die mijn zoon voor mijn website in elkaar gezet heeft, functioneert.

Maar het gaat er in eerste instantie alleen maar om hoe je het beste het geheel aan kan pakken, op kan zetten.
 
Een database opzet in MS Access bijvoorbeeld? Met formulieren, tabellen, velden en records?
Heb je daar wel eens mee gespeeld?

Zo niet, dan zul je toch echt eens wat ervaring moeten opdoen in de algemene wereld van databasestructuur-opbouw.
En dan is het zozeer de vraag welke programmeertaal je kiest. Op dit moment is PHP (al járen) erg gangbaar, maar ook met NodeJS en Python zijn er mogelijkheden.

Ik kan je vertellen dat als je van beiden geen kennis hebt, dat dit echt een project is waar je veel maanden full-time mee bezig zult zijn.

Wat zijn je ervaringen m.b.t. het bouwen van websites tot nu toe?
 
@pieter53. Heb je gedacht aan een kant-en-klare webshop maar dan als "showroom" dus zonder prijzen.
Je kan filters maken, trefwoorden bij elk item plaatsen, een item kan ook een bestand zijn, je kan alles verdelen in categorieën, enz. enz.
Open source webshops zijn bijv. OpenCart, PrestaShop en Magento. Je kan ook kiezen voor WordPress i.c.m. WooCommerce.

Loop alle wensen eens na en kijk of ze in een webshop (zonder prijzen) te realiseren zijn.
 
@Bron.
Dat is een slim idee!

@Aar
Waar een wil is, is een weg!
'Binnenvaarttaal' al eens bekeken? Dat is al 15 jaar mijn bijna full-time job.
Bovendien; als ik weet hoe je het handigste een bepaald probleem kan aanpakken,
kan ik de uitvoering er van nog altijd aan anderen overlaten, niet waar?
 
@Aar
Waar een wil is, is een weg!
'Binnenvaarttaal' al eens bekeken? Dat is al 15 jaar mijn bijna full-time job.
Bovendien; als ik weet hoe je het handigste een bepaald probleem kan aanpakken,
kan ik de uitvoering er van nog altijd aan anderen overlaten, niet waar?
Waar een wil is is zeker een weg! :)
En een samenwerking met anderen kan ook. Je moet dan wel goede afspraken maken, een eventueel een goede samenwerkingsplatform opzetten, zoals bijv. Github.

Hoe is die site nu dan opgebouwd? Wat is je ervaring nu dan?
 
Laatst bewerkt:
Ander keertje graag. Ik wil me nu even met het huidige probleem bezighouden,
want er zijn nog meer zaken die mij aandacht vragen.
(Maar morgen knijp ik er lekker een dagje tussen uit :D )
 
Prima, maar voor gepast advies is het wel zo handig dat ik enig inzicht in jouw kennis heb.
 
Toch maar besloten zelf als op te bouwen en hier en daar een script te lenen.
Het grootste probleem tot nu toe lijkt me de commentaarvelden.

Echter: door een plotselinge verandering in mijn persoonlijke omstandigheden
moet ik dit project op een zacht pitje zetten.
Sorry, voorlopig dus weinig nieuws te melden.
 
Scripts kopieren kan je doen, maar let wel op de veiligheid, zoals SQL-injection.
 
Ondertussen langzaam aan maar begonnen met de opbouw, maar veel kennis blijkt ver weggezakt te zijn,
dus het gaat maar langzaam. Narigheid via SQL injecties tracht ik te voorkomen met
Code:
  $invoer = trim($invoer);
  $invoer = stripslashes($invoer);
  $invoer = htmlspecialchars($invoer);
hopelijk is dat afdoende.


mod. de code in
Code:
[/noparse] gezet (code # knopjes in knoppenbalk)[/COLOR]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan