• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM gekozen codes en codes die eindigen op een 9

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met behulp van de 'SUMIF' formule is het een fluitje van een cent.
 

Bijlagen

  • SOM van getallen gekozen codes en die eindigen op een 9 in de code_2.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 19
Bedankt. De opbouw en keuzes ontgaan mij. Dan is het in een origineel document een beetje gokwerk. Als ik bijvoorbeeld 8521 toevoeg en die moet ook geteld worden, werkt het niet meer.
 
Ook nog een optie

Code:
=SOMPRODUCT(((RECHTS(A2:A16;1)="9")+(A2:A16=8520)+(A2:A16=8510))*B2:B16)
 
udfje kijkt naar de kleur en laatste(n) van code: zie grijze cellen
 

Bijlagen

  • SOM van getallen gekozen codes en die eindigen op een 9 in de code_3.xlsm
    19 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Ga ik verder testen. Bedankt.:thumb:
 
De oplossingen van popipipo en JVeer zijn, voorzichtig uitgedrukt, aan de statische kant ;), want gaan beide uit van uitsluitend 8510 en 8520 die moeten geteld worden.
Die van sylvester-ponte leunt dus veel meer aan bij de vraag, maar zal helaas flippen als A2 niet geel is...

@ Sylvester,
Net zoals je D1 als hulpcel voor '9' gebruikt zou je bv. E1 als hulpcel voor geel kunnen gebruiken, en dan nog enkel de formule in F1 aanpassen.
 
Ik ben met alle antwoorden blij, want het altijd een kwestie van proberen en kijken of het goed werkt en of het praktisch is. Dan bedoel ik de toepassing/uitvoerbaarheid in de praktijk/het document.
 
Enigmasmurf, in de A-kolom staan codes en ze mogen best op ,1 ofzo eindigen. dus A2 hoeft niet geheel te zijn.

Senso, ik heb de funtion aangepast : als je de kleur niet invult dan kijk hij alleen naar het(de) getal(len) die je invult. welke cellen je voor de kleur gebruikt moet je zelf weten.
experimenteer een beetje de kleur en het eindcijfer zijn optioneel. dat wil zeggen je hoeft ze niet perse in te vullen .
 

Bijlagen

  • SOM van getallen gekozen codes en die eindigen op een 9 in de code_4.xlsm
    19,9 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
@ Sylvester,

Ik had het toch nergens over GEHEEL maar over GEEL :D (in principe zou dit enkel in West-Vlaanderen een probleem mogen zijn)
Al zie ik anderzijds wel dat je inmiddels mijn suggestie hebt toegepast :thumb:
 
Laatst bewerkt:
De oplossingen van popipipo en JVeer zijn, voorzichtig uitgedrukt, aan de statische kant
De TS vroeg duidelijk alleen om die 2 codes en gaf nergens aan dat dat er nog eventueel meer konden worden
Maar zoals altijd bij antwoorden gaat het eerst om het principe en daarna kan het nog verder uitgewerkt (dynamischer) worden.

Ik heb even geen tijd meer om dit verder uit te werken maar als je een lijstje maakt kun je daar een zoekfunctie aan koppelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan