HDD test analyse en repair programmatool

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Berichten
175
Hallo,

Ik heb een WD RED HDD Sata van 3 TB die errors geeft.
Nu zoek ik een tool om deze te kunnen testen, analyseren en eventueel te repareren.
De HDD heb ik via een HDD docking station aangesloten op een USB poort.

De volgende 3 heb ik al geprobeerd:
1. Dashboard (ondersteund alleen SSD schijven)
2. WD Drive Utilities (ziet de schijf niet)
3. Acronis True Image for WD (heb geprobeerd hiermee alle partities te verwijderen maar blijft, met nog 13 seconden te gaan, hangen)

groeten
Eppie
 
Heb je al een S.M.A.R.T test gedaan?
 
Situatie HDD

Ik heb het volgende resultaat.
Wat is hieruit de conclusie?

Schermafbeelding 2021-10-03 092106.png
 
Ik zie geen errors, alleen gebruiksinformatie.
 
"Zie afbeelding met data." Bedoel je die afbeelding in post 6? Je had in post 1 direct kunnen aangeven om welke errors het gaat. Je had ook een screenshot van de meldingen/errors kunnen bijvoegen. We weten nu niets.
 
Hallo

Deze drive toch eens op een sata poort van een p.c. aansluiten i.p.v. op een " HDD docking station "

Niet alle u.s.b. spielerij stuurt alle parameters korrekt door , of wordt 100% korrekt ondersteund door deze software.

Peter
 
Laatst bewerkt:
@Peter
Dat was ook mijn gedachte.

"3. Acronis True Image for WD (heb geprobeerd hiermee alle partities te verwijderen maar blijft, met nog 13 seconden te gaan, hangen)"

Vraag me af of die handeling dan niet noodzakelijk maakt om de schijf opnieuw te formatteren?
 
HDD bad clusters

Het gaat hier om totaal 2 x WD RED HDD van 3 TB die uit een NAS komen.
Er waren problemen met bad sectors, ik wist alleen niet welke of allebei.
Ik heb ze nu allebei getest met Crystaldiskinfo.
De eerste gaf dus geen errors, de tweede wel.

Schermafbeelding 2021-10-03 121709.png

Kan ik de C5 melding repareren of de betreffende sectors misschien uitschakelen zodat ik deze schijf nog onder Windows zou kunnen gebruiken?
 
Typ in het zoekvak cmd > rechts Als administrator uitvoeren en typ achter de prompt chkdsk /f/r X:
x is dan de schijfletter. Kan wel lang duren.
Heb je nog garantie?

Laatste redmiddel?
Kunt u het aantal in behandeling zijnde sectoren repareren / verlagen?

Het is mogelijk dat de schijf de sector verkeerd heeft gelezen en dat de telling vanzelf kan dalen na een toekomstige poging en succesvolle lezing van de sector. Een van de weinige manieren om een schijf te dwingen deze openstaande sectoren opnieuw te lezen, is door de schijf op nul te zetten, wat betekent: de schijf volledig wissen en elke sector met nullen schrijven. U kunt dit in de meeste besturingssystemen doen door een 'Secure Erase' van de schijf uit te voeren.

Houd er rekening mee dat als u de schijf op nul zet, alle gegevens op de schijf worden vernietigd en u in wezen een nieuwe, lege harde schijf krijgt. Zet uw schijf dus niet op nul, tenzij u extra kopieën van uw gegevens hebt geback-upt en alles opnieuw op de schijf kunt installeren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Persoonlijk zou ik mijn data niet meer vertrouwen op deze onstabiele drive.

Lees dit er eens over:

https://harddrivegeek.com/current-pending-sector-count/

Een 3TB drive zelf volledig gaan testen , zal uren , om niet te zeggen dagen gaan kosten.

De software van de drive geeft dit werk al voor u gedaan , zie foutmelding.

Peter
 
Dat moet Eppie dan zelf beoordelen. Laat staan dat iemand de uitleg in het eerste artikel van de link begrijpt. Mijn vertaling in post 16 komt uit het tweede artikel. Dus daar geeft men nog een reparatiemogelijkheid. Als je de schijf weggooit kun je dat toch nog altijd proberen. Ik heb altijd sterk de indruk dat men op internet elkaar maar napraat en zodra de één zegt defect, onherstelbaar en kliko dan neemt de ander dat voor het gemak maar over. Kijk, je moet blijven opletten en meer meldingen en errors geven wel aan dat de schijf onbetrouwbaar is. Dat weet iedereen wel.

De zero-fill single pass of zeros opdracht na de prompt:

format x: /fs:NTFS /p:1

Waarbij x vervangen moet worden door de schijfletter.
Waarschuwing, alle data gaan onherstelbaar verloren, dus alles eigen risico en verantwoording!


Deze procedure kan heel lang duren!
 
Laatst bewerkt:
Ach, smart meldingen kun je niet meer ongedaan maken, ook met 0'en schrijven niet, blijft trekken aan een dood paard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan