• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestanden omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

john171346

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2020
Berichten
18
Hallo allemaal,

Ik zou graag een macro willen maken die het volgende doet:
Als ik in een bestand in cel b2 de naam van een bestand zet en ook in cel b3.
ik zou graag willen dat ik een macro heb die de cellen a6 t/m g15 van het bestand met de naam in cel b2(kan ik altijd aanpassen, is een voorbeeld) kopieert naar exact dezelfde plaats naar het bestand met de naam in cel b3.
En dit kopiëren moet meerdere malen gebeuren (of meerdere ranges) ( dus bij voorbeeld het kopiëren van a6-g15 en ook nog a26-g36 en a42-g48).
maar dat laatste lukt mij wel, het gaat echt puur om het eerste deel, het kopiëren en plakken van en naar het juiste bestand.
Ps beide bestanden worden eerst geopend...

alvast hartelijk bedankt.

John
 

Bijlagen

  • macro voor omzetten van bestanden.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 30
Bvb

Code:
Sub jvr()
 Application.ScreenUpdating = False
 OFile = ThisWorkbook.Sheets(1).Range("B2")
 NFile = ThisWorkbook.Sheets(1).Range("B3")
 Workbooks(NFile).Sheets(1).Range("A6:G15") = Workbooks(OFile).Sheets(1).Range("A6:G15").Value
End Sub
 
Bedankt

Bedankt voor jouw bericht, ik zal het vanavond even gaan testen.

John
 
Bedankt

Sorry dat het even duurde....

Het werkt perfect, hartelijk bedankt.

John
 
vervolg op vorige vraag, toch nog een probleempje.

Goeie avond allemaal.

Op mijn vorige vraag heeft JVeer mij goed geholpen, maar nu ben ik bezig om die formule in het originele bestand de zetten en dan loopt hij vast.
het gaat over het volgende probleem ik heb 2 bestanden (oude versie en een nieuwe versie)
Nu wil ik alle bestanden omzetten naar de nieuwe versie.
JVeer heeft deze formule voor mij gemaakt:
Sub jvr()
Application.ScreenUpdating = False
OFile = ThisWorkbook.Sheets(1).Range("B2")
NFile = ThisWorkbook.Sheets(1).Range("B3")
Workbooks(NFile).Sheets(1).Range("A6:G15") = Workbooks(OFile).Sheets(1).Range("A6:G15").Value
End Sub

dit gaat goed in een test bestand, maar in het originele bestand helaas niet, alle tabbladen hebben een naam "1", "2" "3" enz.
sommige bladen van het oude bestand staan verborgen, (deze mogen ook in de nieuwe versie verborgen worden, maar daar gaat het hier niet om)
moet ik eerst alle tabbladen zichtbaar maken ( als deze verborgen is, hoeft er ook niets gekopieerd te worden)

En misschien dat hij vast loop omdat er samengestelde cellen in staan, of maakt dat niets uit? (die samengestelde cellen komen ook in de nieuwe versie voor op exact dezelfde plaats)

Wie kan mij helpen?

John.
 
Probeer eerst die samengevoegde cellen te verwijderen. VBA kan daar niet goed mee omgaan
 
Dit is geen optie, op de 108 tabbladen (per bestand) heb ik ca. 25 cellen welke samengevoegd zijn....:rolleyes:
 
De vorige vraag mogen we eerst zelf even opzoeken? Ik zie ook geen formule. Waarschijnlijk moet je Cstr gebruiken omdat je anders het indexnummer krijgt. Samengevoegde cellen zijn bijna altijd overbodig.
 
Probeer dan voor het kopieren te unmergen en daarna weer te mergen. Binnen de macro
 
Zie bijlage, een voorbeeld hoe de bladen eruit zien, de samengevoegde cellen is puur esthetisch en om het leesbaar te houden.

John
 

Bijlagen

  • voorbeeldblad.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 12
Je maakt er een puinhoop van door met verschillende draadjes te werken.
 
Laatst bewerkt:
klopt, het ging niet helemaal goed, de andere berichten heb ik verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een puinhoop wordt hier gecreëerd. Ik kom er geen wijs meer uit. Beide vragen samengevoegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan