Windows 11

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie111

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
50
Beste

ik heb gelezen dat eind dit jaar windows 11 eraan zit te komen.

Ik heb ook getest of mijn pc nog voldoet aan de voorwaarden. https://www.microsoft.com/nl-be/windows/windows-11?OCID=2_201_pchc_windows_app_omc_win
Ik stel vast dat je TPM 2.0 moet activeren maar dit is niet te vinden in mijn bios.
Mijn Pc voldoet echter aan alle andere voorwaarden.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit toch kan geregeld krijgen. Misschien met een bios update maar daar sta ik huiverig tegenover.
Ik heb een HP Pavilion All-in-One - 23-q109nb (Touch) met volgende specificaties:

Besturingssysteem
Windows 10 Home 64 bits Versie: 19042.1237

Microprocessor
Intel(R) Core(TM) i5-4460T CPU @ 1.90GHz

Systeemgeheugen
8 GB

Geheugensleuf 1
4GB Micron 1333MHz
Geheugensleuf 2
4GB Micron 1333MHz

Systeemkaart
2B43 000

Systeem-BIOS
A0.04

Video
Videokaart 1
Intel(R) HD Graphics 4600

Huidige resolutie
1920 x 1080

Vernieuwingssnelheid
59 Hz

Versie
20.19.15.5058 (8/16/2018)

Audio
Apparaat 1
Realtek High Definition Audio

Status
Ingeschakeld

Stuurprogramma
RTKVHD64.sys

Versie
6.0.1.7673

Apparaat 2
Intel(R) Display Audio

Status
Ingeschakeld

Stuurprogramma
IntcDAud.sys

Versie
6.16.0.3208


Iemand enig idee of ik deze pc kan voorbereiden tegen de uitrol van windows 11?
 
Ik zou sowieso eens kijken of je een BIOS update kan doen.

Beste

Iemand enig idee of ik deze pc kan voorbereiden tegen de uitrol van windows 11?
Uh.... :D :D
 
Laatst bewerkt:
Kan je in je BIOS iets vinden over Intel® PTT?
Dat is de Intel benaming voor TPM.
 
V.a. de 8e generatie Intel CPU's pas.
Intel(R) Core(TM) i5-4460T CPU @ 1.90GHz
En je mist ook TMP 2.0 op het mobo.

W10 blijft gewoon werken hoor, ook als de ondersteuning stopt in 2025, als dat al gebeurd.

En anders zijn er nog tig Linux distributies en aanverwanten.
 
Kan je in je BIOS iets vinden over Intel® PTT?
Dat is de Intel benaming voor TPM.

Edmoor,

Dankjewel ik kon TPM ook niet vinden wel PTT deze is nu ingesteld en nu afwachten op windows 11 :)

Groetjes Cowgirl
 
Edmoor

Dankjewel, ook ik kon TPM niet vinden maar PTT wel dus bij mij werkt het!!
Nu nog wachten op Win 11 :D

Groetjes
Cowgirl
 
@Eagle Creek,
Jij zit al zo lang in het vak en loopt al jaren mee op meerdere fora. Geef jouw mening eens. Microsoft wilde destijds toch af van al die oplopende versies omdat systemen niet goed werden bijgehouden/geüpdatet e.d. ook niet door systeemanalisten of hoe je die noemt. Daarom moest er toch één Windows versie komen met automatische updates en dat zou niet meer veranderen. Zo heb ik dat toen begrepen. Nu lees ik in deze topic dat het weer een heel gedoe zal zijn voor miljoenen mensen om hun systeem aan te passen of zelfs dat ze een nieuwe pc moeten aanschaffen. Wie kan er nu goed overweg in de BIOS? Wie weet exact welk moederbord hij/zij heeft? Welke particulier heeft zulke kennis, ervaring en inzichten zoals deskundigen op dit forum. Dat zijn er heel weinig. Dus neem me niet kwalijk, ik begrijp deze hele gang van zaken en werkwijze van Microsoft niet. We zijn toch keihard bedrogen door Microsoft! Het is hetzelfde principe als voor ieder nieuw apparaat weer een nieuwe/andere oplader en snoeren die niet uitwisselbaar zijn. Ook scholieren moeten ieder jaar een nieuw model rekenmachine aanschaffen soms wel honderd euro en de ouders moeten dat maar betalen. Wat een idiote maatschappij en niemand die er wat van zegt. Onbegrijpelijk!

En dan beweren ze ook nog dat ze oog hebben voor het milieu en klimaat. Maar deze onnodige verkwisting van tijd/stroom en materiaal/grondstoffen e.d. is toch milieuverpestend en draait het klimaat helemaal de nek om.
 
Laatst bewerkt:
Daarom moest er toch één Windows versie komen met automatische updates en dat zou niet meer veranderen. Zo heb ik dat toen begrepen.
Zonder te veel erop in te gaan (of de speculatie in te duiken) is Windows 10 (alweer 6 jaar geleden) gelanceerd in een markt waar sterke focus lag op continue ontwikkeling en "as a service". Windows 9 werd overgeslagen, Windows 10 was een rond getal waarbij niet meer gewerkt zou worden met Service Packs maar met nieuwe halfjaarlijkse builds en nieuwe functies zouden "continu" aan het OS worden toegevoegd. In de praktijk bleek al dat men ook voor bepaalde builds de ondersteuning stopte (bv vanwege verouderende hardware) en dat het met alle nieuwe features in de tussentijdse builds ook tegen begon te vallen.

Wat betreft de harde uitspraak van "de laatste versie": zo heb ik het eerlijk gezegd aanvankelijk ook begrepen. Maar ik begrijp nu ook wel dat dat een uitspraak lijkt te zijn die een beetje een eigen leven is gaan leiden, en nooit met veel worden is tegengesproken.

Zie voor wat meer achtergrond:
- https://www.theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-version-of-windows
- https://www.pcworld.com/article/394...ows-11-if-windows-10-is-the-last-windows.html


@Eagle Creek,
Nu lees ik in deze topic dat het weer een heel gedoe zal zijn voor miljoenen mensen om hun systeem aan te passen of zelfs dat ze een nieuwe pc moeten aanschaffen. Wie kan er nu goed overweg in de BIOS? Wie weet exact welk moederbord hij/zij heeft? Welke particulier heeft zulke kennis, ervaring en inzichten zoals deskundigen op dit forum. Dat zijn er heel weinig. Dus neem me niet kwalijk, ik begrijp deze hele gang van zaken en werkwijze van Microsoft niet. We zijn toch keihard bedrogen door Microsoft!
Het bedriegen hoop ik met de links hierboven wat tegen te spreken. Feit is wel dat de UI en het gebruik van Windows 11 best wel weer afwijken van Windows 10. Net zoals Windows 10 dat weer deed van 8 en 8 van 7 enz. Het BIOS-stuk zou voor de gemiddelde consument niet relevant moeten zijn eerlijk gezegd, ware het niet dat de pc markt ook anno 2021 nog enorm versnipperd is. Microsoft vraagt om een bepaalde systeeminstelling, die op het merendeel van de pc's wel te realiseren is maar voor het merendeel van de eigenaren niet eenvoudig. Microsoft verkiest hierbij de massa en veiligheid boven de consument en sentiment: bedrijven passen die instelling aan, fabrikanten van nieuwe pc's passen die instelling aan en fabrikanten van recente pc's kunnen dit vaak ook nog wel. En de rest.. "die moet maar kijken". Het zijn overigens ook de bedrijven en systeemfabrikanten (OEM) waar het grote geld zit, én sterke noodzaak voor garanties op beveiliging.

Ook scholieren moeten ieder jaar een nieuw model rekenmachine aanschaffen soms wel honderd euro en de ouders moeten dat maar betalen. Wat een idiote maatschappij en niemand die er wat van zegt. Onbegrijpelijk!
Wat mij wel een beetje steekt is dat vrij veel recente apparatuur ook buiten de boot valt. Het kan zijn dat MS hierop terugkomt maar ze hebben ook de omvang, ervaring en arrogantie om het niet te doen en simpelweg een hele partij computers voor altijd op Windows 10 te laten standen. En dát had ik eerlijk gezegd anno 2021 niet meer zo sterk verwacht. Vanzelfsprekend hebben nieuwe computers nieuwe mogelijkheden én komt er met die mogelijkheden verbeterde beveiliging. Maar ik wel wel heel nieuwsgierig of we niet een nieuwe Windows XP of Windows 7 krijgen, waarbij ogenschijnlijk onderschat wordt hoeveel bedrijven en individuen niet bij machten zijn om maar even een nieuwe pc te kopen. Een nieuwe, voor een oude die effectief ook nog prima werkte. We hebben het niet over 15 jaar oude computers die niet meer mee mogen doen, maar over relatief recente generaties computers die qua prestatie best nog jaren mee zouden kunnen voor alledaags werk...
 
Bedankt voor jouw uitgebreide toelichting en inzet.

waarbij ogenschijnlijk onderschat wordt hoeveel bedrijven en individuen niet bij machten zijn om maar even een nieuwe pc te kopen.

Dat is het vreemde. Blijkbaar is er toch een grote groep mensen (niet bijster intelligent), die als ze een hoger nummer (11) door Microsoft voorgeschoteld krijgen, dan direct willen happen en denken dat ze zo dan wel in de hemel zullen zijn.

Het gaat altijd weer meer geld kosten, immers er zijn weer veel programma's die niet werken en zal weer miljoenen uren (stroom) aan uitzoeken kosten waar wat zit (instellingen). Allemaal verkwisting van milieu en klimaat.
 

Ik heb het filmke bekeken.
Het gaat eigenlijk gewoon over een processor die alles kan versleutelen om een betere beveiliging te hebben en die op het moederbord apart is aangebracht. Dan begin ik verder te denken en vraag ik me af of het niet mogelijk zou zijn, als microsoft dat zou willen natuurlijk, om hetzelfde te bekomen met een usb-stick of kaartje wat bij sommige duurdere programma's nu al gebeurd als je de volledige licentie wil gebruiken. En dit natuurlijk voor de computers waarbij TPM niet op aanwezig zou zijn.
 
https://support.microsoft.com/en-us...-your-pc-1fd5a332-360d-4f46-a1e7-ae6b0c90645c
Moederbord geschikt voor Intel processoren van de 8e generatie of hoger hebben al die optie, als je geen geschikte processor hebt heeft zoiets weinig zin, ook zo'n TPM module niet die worden aangeboden.

Maar je kunt de boel wel omzeilen, daar zijn diverse opties voor.
https://www.softwaregeek.nl/oude-pc-mag-windows-11-draaien/
https://www.ct.nl/nieuws/windows-11-hardware-eisen-omzeilen/

Ik had een W10 installatie stick waar ik 2 bestanden had vervangen door die uit de W11 ISO en daarmee geïnstalleerd, werkt ook, install.wim en appraisseres.dll.
 
Ik heb het filmke bekeken.
Het gaat eigenlijk gewoon over een processor die alles kan versleutelen om een betere beveiliging te hebben en die op het moederbord apart is aangebracht. Dan begin ik verder te denken en vraag ik me af of het niet mogelijk zou zijn, als microsoft dat zou willen natuurlijk, om hetzelfde te bekomen met een usb-stick of kaartje wat bij sommige duurdere programma's nu al gebeurd als je de volledige licentie wil gebruiken. En dit natuurlijk voor de computers waarbij TPM niet op aanwezig zou zijn.
Dit versleutelen gaat over het afschermen van jouw gegevens tegen kwaadwillenden, niet om extra licentiekosten.

Overigens toornt Microsoft reeds aan zijn eigen grenzen: https://tweakers.net/nieuws/187786/...20-systeemeis-van-windows-11-te-omzeilen.html
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan