• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden optellen die in voorliggende kolom gelijke waarde hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renevang

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2015
Berichten
21
Ik wil graag waarden in een kolom bij elkaar optellen die in een voorliggende kolom een gelijke waarde hebben.

In mijn voorbeeld excel zou ik de waarden uit kolom D graag bij elkaar optellen die in Kolom C AAAA als waarde hebben. Voor DDDD, HHHH en LLLL ook. De uitkomst is dan dat de dubbele waarden uit kolom C nog slechts eenmaal voorkomen (bv eenmaal AAAA) met daarachter in kolom D de opgetelde waarden. Als dit eenmaal is gelukt kan ik de waarde voor AAAA uit kolom vergelijken met de waarde voor AAAA in kolom D. Misschien is het helemaal niet nodig om de vaker voorkomende waarden eerst bij elkaar op te tellen om te kunnen vergelijken. Mocht dit zo zijn dan hoor ik dat ook graag. Het voorbeeld bestand heeft maar een beperkt aantal waarden terwijl het in werkelijkheid om duizenden rijen gaat.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 22
Kan toch eenvoudig met een draaitabel?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (60).xlsx
    20,1 KB · Weergaven: 21
Of toch met een formule
 

Bijlagen

  • Voorbeeld renevang hs.xlsx
    15,8 KB · Weergaven: 15
Met deze krijg je in Excel 365 een lijstje met afwijkingen tussen optelling kolom B en D:
Code:
=FILTER(A1:A12;B1:B12<>SOMMEN.ALS(D1:D16;C1:C16;A1:A12);"")
 
Gelukt!

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik ben er inmiddels uit.
 
Fijn dat je er uit bent. Mogen we ook weten hoe?
 
Jazeker

Ik heb de methode van het maken van een draaitabel gebruikt. Werkte prima en kost heel weinig tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan