• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen invoegen in bronbestand -> Doelbestand 'ontregeld'

Status
Niet open voor verdere reacties.

SergeRW

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
5
Hallo,

Ik zit met volgend ongemak :

Ik heb een bronbestand aangemaakt waarin allemaal nuttige gegevens staan en waaraan meerdere doelbestanden aan gekoppeld zijn.
Waarin ik in het doelbestand een rij invoeg, zijn bepaalde waarden in de doelbestanden 'ontregeld'.
Eigenlijk is het zo dat de gekoppelde waarden in het doelbestand mee zouden moeten opschuiven.

Vb.

Bronbestand : Doelbestand :
A1 = 10 10 (gelinkt aan A1)
A2 = 20 20 (gelinkt aan A2)

Gewijzigd bronbestand : Doelbestand :
A1 = 10 10
A2 = 15 15 -> terwijl dit 20 zou moeten blijven, de link zou dus autom. moeten wijzigen naar A3
A3 = 20

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Mvg,

Serge
 
Zonder een voorbeeldje? En waarom zou je het op deze manier doen, met harde celverwijzingen? Lijkt mij allemaal nogal foutgevoelig. Sowieso als je het bronbestand sorteert op een andere manier, ga je in je doelbestand op een verschrikkelijke manier de teil in. In een correct bronbestand (lees: tabel), voeg je alleen gegevens toe aan de onderkant, nooit er tussenin.
 
Is inderdaad foutgevoelig, maar ik ken geen andere methode.
Ons bronbestand is samengesteld uit verschillende onderdelengroepen. Het gebeurt soms dat er nieuwe/aangepaste materialen bijkomen, die dan bijgevoegd worden in de desbetreffende onderdelengroep en dus niet onderaan de tabel.
Als er geen mogelijkheid is om de gelinkte cel in het doelbestand mee te laten opschuiven wanneer het bronbestand wijzigt heeft het uiteraard geen zin.
Ik ga mss nog proberen een voorbeeld door te sturen.
Mvg,
Serge
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens naar Gegevens, Gegevens ophalen, Uit bestand. Gebruik dat om in je doelbestanden de juiste gegevens op te halen (gefilterd) en stel in dat de query moet vernieuwen bij openen van het bestand.
Ga ook "Opmaken als tabel" (Start tab van het lint) gebruiken.
Als het op je gegevens gaat zou ik naam en typenr in aparte cellen zetten, dat geeft je eenvoudigere filter mogelijkheden.
 
Beste jkpieterse,

Vooreerst bedankt voor je antwoord.
Het is niet onmiddellijk wat ik zoek, maar jouw voorstel kan ik zeker nog gebruiken voor andere toepassingen.

In bijlage vind je een gedetailleerder vb van het probleem.
"Bronbestand" te vergelijken met "Doelbestand 1".
"Bronbestand 2 invoeg. rij" te vergelijken met "Doelbestand 2 invoeg. rij"
In "Doelbestand 2 invoeg. rij" zie je dus wat er misloopt.

Mvg,

Serge
 

Bijlagen

  • Bronbestand 1 (Vb).xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 10
  • Doelbestand 1 (Vb).xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 12
  • Bronbestand 2 invoeg. rij (Vb).xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 15
  • Doelbestand 2 invoeg.rij (Vb).xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 25
Heb je post #2 van Octafish wel goed gelezen/begrepen.

Maak van je bronbestand een TABEL.

Werk met artikelnummers.( klep 200 art nr. 1000200, klep 250 art.nr. 1000250 etc...zoutvat 200 art.nr. 2000200, zoutvat 250 art.nr. 2000250 etc.
Iedere keer als je iets toevoegt aan de tabel(onderaan) kun je op artikelnummer sorteren en iedere artikelgroep staat netjes bij elkaar.

Met de formule VERT.ZOEKEN ben je dan klaar.
 
Laatst bewerkt:
Heb je post #2 van Octafish wel goed gelezen/begrepen.

Maak van je bronbestand een TABEL.

Werk met artikelnummers.( klep 200 art nr. 1000200, klep 250 art.nr. 1000250 etc...zoutvat 200 art.nr. 2000200, zoutvat 250 art.nr. 2000250 etc.
Iedere keer als je iets toevoegt aan de tabel(onderaan) kun je op artikelnummer sorteren en iedere artikelgroep staat netjes bij elkaar.

Met de formule VERT.ZOEKEN ben je dan klaar.

Heb bovenstaande uitgetest en dit werkt naar behoren.

Bedankt,

Mvg,

Serge
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan