Totaal van Subtotaal berekenen in MS Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kirana2014

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2020
Berichten
55
Wie kan mij helpen aan een formule binnen Access?
Met onderstaande formule krijg ik niet het juiste resultaat, het totaalbedrag klopt het niet of ik krijg een error melding.

=Nz([frmOrderDetails].[Form]![Qty]*[frmOrderDetails].[Form]![lstprice]) = resultaat = 720 euro


=Sum(Nz([frmOrderDetails].[Form]![Price])) = error


Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Order4.jpg
    Order4.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 30
  • Order3.jpg
    Order3.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 31
  • Order2.jpg
    Order2.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 23
  • Order.jpg
    Order.jpg
    13,5 KB · Weergaven: 29
  • order.zip
    788,3 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Goedemorgen willen jullie mij helpen?

Ik heb problem voor onderstaande formule

Graag wil ik formule van

subtotal ( zie fotos)
Totaal BTW 21 %
Totaal BTW 9 %
Totaal Order

Alvast bedankt
 
Het rare is: ik zie nergens een subtotaal. Ik zie alleen een mogelijkheid om in de voettekst Totalen weer te geven, maar ik snap dus niet wat je bedoelt met een Subtotaal.
 
Om je wat meer op weg te helpen: in een rapport met doorlopende detailgegevens kun je velden met getallen laten optellen (sommeren) in de voettekst van de detailsectie. Dat is een Totaal, geen Subtotaal. En dat doe je op de simpelst mogelijke manier (en dus niet op de gruwelijk ingewikkelde manier waarop jij het probeert :)). Ik heb een simpel voorbeeldje gemaakt met een aantal totaalvelden:
Rapport Ontwerp.jpg

De velden in de voettekst hebben allemaal de formule =Som([Veldnaam]). Meer niet. Het resultaat is dan:
Rapport Resultaat.jpg

Kortom: stop met moeilijk doen :).
 
Ik zie nu dat je het bestand erbij hebt gezet. Ik kijk daar ook nog wel even naar :).
 
Ik heb 'even' naar je db gekeken, en ik begrijp eigenlijk niet waarom je met een subrapport werkt; het hele ding kan makkelijk (en dus veel makkelijker) in één rapport gemaakt worden. Heb je een speciale reden om met een subrapport te werken?
 
Beste OctaFish
Zou u mij met het bestand willen helpen?
Want het lukt nog steeds niet.
Alvast bedankt
 
Klinkt als werk, en dat heb ik al :). Maar ik kijk er vandaag wel even naar. Als je zelf ondertussen wat wilt proberen:
1. Maak eerst een query waarin alle gegevens van de Order en de Orderdetails inzitten. Die query laat dan alle orderdetails uiteraard herhaald zien, maar dat maakt niet uit, want uiteindelijk gaat het om de orderdetails.
2. Zet in die query ook velden die het subtotaal (Subtotal: Listprice * quantity), de btw ([Subtotal] * 0,21) en het totaal ([Subtotal] + [BTW]) uitrekenen per artikel.
3. Gebruik die query als basis voor je rapport
4. Groepeer het rapport op CustID en OrderID en zet voor beide groepen de Voettekst aan (standaard krijg je alleen een koptekst). In de voetteksten kun je dan de totalen berekenen met =Som([Veldnaam])
 
Beste OctaFish,

Als je tijd hebt zou je dan dit bestand willen verbeteren? Voor mij gaat het alleen om orders en factuur.

Alvast bedankt voor je hulp
 
Wordt vanavond, want ik moet ook nog langer werken vandaag. Dus het kan ook morgen worden.
 
Nog weinig tijd voor gehad. Rapporten maken kost nogal wat tijd :). Zelf al wat geprobeerd a.d.h.v. mijn aanwijzingen?
 
Ik zit weer even naar je db te kijken vandaag, en ik word daar behoorlijk moedeloos van.... En ik ben niet graag moedeloos :). Wat mij verbaast, en ik heb dat in bericht #10 ook al geduid, is dat jij blijkbaar een voorliefde hebt voor ingewikkelde constructies. Ik zit bijvoorbeeld nu even naar je formulier Customers te kijken. Dat lijkt een formulier om je klanten te beheren, maar dat blijkt dus te bestaan uit een niet-afhankelijk hoofdformulier met een paar knoppen en zoeklijsten, en een subformulier met de tabelgegevens. En ik denk dan: waarom zo moeilijk? En dat is niet de enige plek waar je (naar mijn idee dan) de teil in gaat, want ik zie veel meer van dat soort constructies. Ik zeg: NIET DOEN!!!
Hou het vooral simpel! Als je wilt kunnen zoeken op je klantenformulier, zet dan alle gewenste knoppen en zoekopties in de koptekst of voettekst van het 'echte' formulier (frmCustomers) en donder dat andere formulier zo snel mogelijk weg. Ook zoekqueries als: SELECT FName FROM tblCustomer UNION SELECT "All" FROM tblCustomer ORDER BY FName; gaan mijn pet te boven (niet dat ik ze niet snap, ik vind ze overbodig ingewikkeld en onnodig).

Kortom: naar mijn mening ligt je échte probleem niet bij dit specifieke rapport, maar bij de complete inrichting van je database. Kijk daar vooral zelf nog eens een keer goed naar, voordat je je nóg dieper in het spaghetti moeras stort... Overigens zal ik je rapport (en bovengenoemd formulier) nog wel in orde maken, want ik kan dit écht niet aanzien :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan