Windows back-up naar bootable usb drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Goedemorgen allemaal,

Zoals jullie weten is Windows 11 nu te installeren. Ik wacht hier nog wel even mee maar tegen de tijd dat ik dat ga doen zou ik het volgende willen doen:

Ik wil mijn huidige Windows 10 installatie veilig stellen door een externe bootable usb schijf te maken. Voor zover ik weet is dat geen probleem.

Maar bij mij staat Windows 10 verdeeld over 2 schijven.

Schijf C: De gewone Windows 10 Home installatie
Schijf D: (Bijna) alle geïnstalleerde software.

Dit heb ik gedaan omdat de C: schijf een kleine SSD is en puur wordt gebruikt als (snelle) opstart schijf, met uitzondering van Office staat alle verdere software op een interne 2TB HDD. Ook de inhoud van de map 'Gebtuiker' staat op de D: schijf.

Tevens staan al mijn bestanden, foto, video enz. op de D: schijf.

Dus wat ik nu zou willen is een bootable iexterne usb schijf die ik kan gebruiken mocht de upgrade naar Windows 11 om wat voor reden dan ook mocht mislukken of ik gewoon terug wil naar Windows 10.

Deze back-up zou dus inclusief alle geïnstalleerde software, instellingen en persoonlijke bestanden moeten zijn.

Overigens heb ik natuurlijk wel een (dubbele) back-up van al mijn gegevens. Maar alles in één keer terug zetten zou het een stuk makkelijker maken.

Ik hoor graag van jullie of dit mogelijk is.

Mis je nog iets in mijn vraag dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Nossie
 
Ik begrijp het probleem niet. Je hebt twee stations. Je maakt van beide een volledige back-up. De c is dan een systeemkopie. Die kun je terugzetten en ook de d is een volledige back-up en ook die kun je volledig terugzetten. Dus dan heb je volledig de oude situatie. En Windows 11 zal het goed moeten doen (inspelen op die d schijf). Dat is de vraag? Dat merk je dan snel genoeg.

Deze back-up zou dus inclusief alle geïnstalleerde software, instellingen en persoonlijke bestanden moeten zijn.
Maar alles in één keer terug zetten zou het een stuk makkelijker maken.

Dat vind ik vreemd gedacht, en kan volgens mij niet. Het gaat immers om twee stations! Ik ken geen back-upprogramma die alles op één hoop gooit. De bestaande stations worden bij apart/individueel herstel volledig overgeschreven. Doe dat maar eens als je alles in één bestand heb gepakt.
 
Laatst bewerkt:
@nossie
Ik zou geen systeemkopie maar een complete image maken van de C-schijf een daarmee is deze als complete schijf zelf ook terug te zetten naar een andere grotere schijf.
Dat is dus een maximaal flexibele optie. Er zijn computers/laptops als er een andere schijf (HD of SSD) ingezet wordt dat het terugzetten een schijf image wel werkt en soms een systeemkopie niet.
Qua moeite amper een verschil, met Aomei backupper free of een andere tool gaat dat net zo snel.
Vergeet niet om een herstel USB stick te maken van Aomei of die andere tool anders kun je de image niet terugzetten, maar dat geldt voor een Windows systeemkopie ook.

Die aparte D-schijf moet je echt apart back-uppen of als image of een kopie maken van alle bestanden bij voorkeur bij de losse bestanden optie, even in een duidelijke map op de backup-schijf dat het om de D-schijf gaat..
Het nut om daar later nog een groot bestand van te maken ontgaat mij compleet, want je moet dan ook nog extra ruimte om bijvoorbeeld een zip te maken toch hebben ... en als je hem uitpakken wilt ook weer...
Een erg omslachtig gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan