Installeren nieuwe software of updates niet mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wal_fish

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Berichten
58
Beste Lezer.

Al enige tijd is het op mijn HP laptop niet meer mogelijk software of updates ervan te installeren. Als ik dat probeer te doen, wordt het scherm donkerder (achtergrond), maar het verwachte scherm voor toestemming tot verandering van de pc komt niet tevoorschijn.

De volgende acties zijn ondernomen zonder resultaat:
1). In gebruikersaccountbeheer het niveau verlaagd naar "geen melding".
2). Systeemherstel geeft een melding dat herstel niet is gelukt.
3). CCleaner werkt ook niet meer.
4). Uitvoeren als administrator werkt evenmin. Commando sfc /scannow werkt dan ook niet.
Er verschijnt de volgende foutmelding:
"De uitgebreide kenmerken zijn inconsistent."

Wie weet raad, en kan me helpen?

Bij voorbaat dank.

Groeten, Wal_fish.
 
Heb je al een nieuw profiel aangemaakt?
Desnoods even vanaf een bootable stickje en de commandline.
 
Volledige systeemscan gedaan met het scurityprogramma? Ook hier zie je weer dat je regelmatig systeemkopieën moet maken op meerdere opslagmedia. Maak ook altijd een herstelmedium. Dan had je het hele systeem binnen 10-15 minuten kunnen herstellen van toen de zaak allemaal nog 100% werkte.
 
Hartelijk dank voor de reacties.

De windows10versie is 1607. Een nieuwere versie lukt niet wegens de leeftijd van de laptop, bijna 11 jaar.
Oorspronkelijk was windows 7 erop geïnstalleerd, die omgezet is naar windows 10.

Een systeemherstelschijf was gemaakt, evenals een backup, maar beide boden ook geen uitkomst.

Ik heb nog geen nieuw profiel gemaakt. Dat zal ik moeten doen.

Bedankt voor de suggesties. Ik ga ze zeker eerst volgen. Kom ik er uit, dan zal ik dat zeker melden.

Groeten,
Wal_fish.

By the way. Er is nog genoeg ruimte over op de disk, zeker 100 GB.
Verder is regelmatig een scan gemaakt met McAfee Total Protection.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Lange Pier.

Vanmiddag op YouTube een instructiefilmpje bekeken hoe een bootable stick te maken met MS creation tool.

Toen kwam het heikele punt: als administrator starten. Ik hou m’n hart vast. Zal het lukken? Ik zal het vanavond meemaken. Bericht volgt.

Bedankt, groeten.

Wal_fish
 
Beste Lange Pier.

Wat ik vermoedde is bewaarheid. Na downloaden van de MediaTool21H1 (het hulpprogramma) kon ik dit niet als administrator openen. Ik kreeg dezelfde foutmelding "De uitgebreide kenmerken zijn inconsistent".

Het lijkt erop dat ik de notebook helemaal van scratch moet installeren.
Tenzij er nog andere suggesties zijn.

Wordt vervolgd.
Groeten, Wal_fish.
 
Kijk eens of hier nog suggesties bijstaan.
 
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Dit upgrade bestand wil ook niet?

Probleem is dat de bestanden die moeten worden gebruikt niet meer werken van die release.
https://support.microsoft.com/nl-nl...-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5
Loop deze opties eens na.

Nieuwe install = progs ook weg en dat is lastig als je er geen installatie media van hebt, post e.d. is wel te back-uppen indien nodig.

Verder is regelmatig een scan gemaakt met McAfee Total Protection.
Windows Defender is beter dan McAfee, waarom gebruik je die?
 
Dankjuliewel voor de verschillende suggesties.

Wat het meest treffend is, is de verwijzing die Senso noemt, n.l. extended features are inconsistent, oftewel wat ik heb genoemd: uitgebreide kenmerken zijn inconsistent.

Bij die verwijzing van Senso staat het advies: the operating system of your computer might have been corrupted.

Zo'n vermoeden leefde ook bij mij. Ik heb dan ook een bootable stick aangemaakt op een andere laptop, want op de HP notebook kon ik de installatiefile niet als administrator openen ( het verwachte venster kwam niet tevoorschijn).

Ben met de bootstick aan de gang gegaan en dus windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Heeft wel een paar uren geduurd. Nu heb ik versie 21H1, en zowaar het werkt weer. Ik heb rigoureus mijn apps gelaten voor wat ze waren, dus nu ben ik ze opnieuw aan het installeren.

Het ziet ernaaruit dat het probleem van het "verdwenen" administratorscherm voor het geven van toestemming, is opgelost.

Een pak van mijn hart, en dankzij jullie suggesties is een en ander tot een goede oplossing gekomen.

Nogmaals hartelijk dank allemaal.

Groeten,
Wal_fish.
 
:thumb::thumb:
Goed bezig met deze workaround.
Met een actuele installatie-stick zou je altijd de optie "Systeem Upgraden / bijwerken ) moeten krijgen nar het laden van de bestanden en dat ik je dus gelukt.
Eind goed al goed maar hou in het vervolg je automatische updates beter in de gaten, is beter voor je rikketik :d
 
@Wal_fish :thumb::thumb::thumb:

Vooral ook goed dat je al je eerdere "conclusies" helemaal los gelaten hebt, je bent daarmee uit een fuik gezwommen en hebt zelf geaccepteerd dat alleen een nieuwe installatie de beste oplossing was.

Het lag dus oa niet aan de leeftijd van de laptop, iets wat Lange Pier al eerder opmerkte, het gebruik van CCleaner kon je niet helpen... sterker nog die werkte zelf a niet meer.... McAfee Total Protection.......hoezo Total Protection..... iig niet tegen de malheur die jou getroffen heeft.....enzovoort....

Dus imho hebben die tools geen zin meer om te installeren, laat Windows Defender de firewall en de virusscan regelen en je houdt ook nog meer snelheid over van dit ruim 11 jaar oude systeem. Mijn eega heeft ook zo'n oude laptop, ze wil geen nieuwe, is nog steeds tevreden.

Wat je wel kunt overwegen voor het gemak als er iets mis gaat: Zet er iets als Aomei Backupper Free op, maak een schijf image van je harde schijf op een externe schijf en vergeet niet om via het menu een AOMEI herstel USB stick te maken.
https://home.hccnet.nl/f.wilde/_private/AOMEI_Handleiding.pdf
Om een backup van een disk te maken:
1. Kies het tabblad Backup links en kies dan Backup disk. 2. Geef een naam op voor de backup (bovenaan; standaard: “Diskbackup”) om deze
van andere backups te onderscheiden.
3. Klik op Stap 1. Kies in het pop-up venster de brondisk om daarvan een backup te
maken.
4. Klik op Stap 2 om de locatie van het doel aan te geven waar de imagefile wordt
opgeslagen.
5. Klik tenslotte op Start Backup om het maken van de backup te starten
Na elke grote(re) Winodws 10 update kun je weer een nieuwe image maken, daarmee behoud je de laatste stand van zaken van je laptop steeds en zelfs als de harde schijf stuk gaat, kun je er voor een aantal tientjes een andere inzetten en de schijf backup terugzetten en alles draait weer.
Als je nog geen SSD hebt, maak je de laptop daarmee nog een heel stuk vlotter. Dat verschil kan best heel groot zijn.

PS: Je data, mail/foto's/docs/etc... moet je regelmatig nog steeds blijven back-uppen, maar dat deed je wrs al.

De AOMEI USB stick aanmaken via het menu ervan:
Opstartbaar medium maken met Windows PE of Linux
Met AOMEI Backupper kan zowel een op Windows PE gebaseerd als een op Linux gebaseerd opstartbaar medium gemaakt worden om in noodgevallen als redmiddel te gebruiken.
Opmerking:
Om een opstartbaar medium te maken is een beschrijfbare lege CD/DVD-R/RW disc, USB medium or externe harddisk nodig.
Klik links op Hulpmiddel om een opstartbaar medium te maken. Selecteer vervolgens Maak een opstartbaar medium. In het volgende venster staan wat dat betreft twee mogelijkheden aangegeven: met Windows PE of met Linux. Aanbevolen wordt om een
op Windows PE gebaseerd opstartmedium te maken. Dat biedt meer flexibele en geschiktere mogelijkheden dan een op Linux gebaseerd medium
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan