• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken in 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
In bestand 1 staan alle telefoonnummers, de vaste en de mobiele nummers, in 1 kolom, kolom C.
In bestand 2 staan staan de vaste nummers in kolom I en de mobiele in kolom J

Ik wil vanuit bestand 1 checken of het nummer (uit kolom C) voorkomt in
- of kolom I
- of kolom J

en zo ja, dán het gegeven in kolom E vermelden.

Geprobeerd iets in elkaar te fietsen, maar dat werkt uiteraaard bij mij van geen meter.
Enne .. mijn vermoeden(!) is dat het ook niet kán. Zeker weten doe ik dat niet, vandaar de vraag hier.

Zoals ik tot dusver altijd deed (het bovenstaande als voorbeeld)
in bestand 1 kopieerde ik kolom C naar kolom A
in bestand 2 kopieerde ik kolom I naar kolom A

De lookup werkt dan wel, maar ik geloof niet in 2 kolommen.

zoek nummer uit sheet2, kolom A, (vaste+mobiele nummers) op in sheet1.

sheet 1 heeft 3 kolommen
kolom A: vastnr,
kolom B: mobielnr.
kolom C: contactpersoon

=IF(A2="";"";VLOOKUP(A2;Sheet1!$A$1:$C$250;3;FALSE))

Met bovenstaande formule wordt wél het vaste nummer gevonden in sheet1 (kolom A), maar niet het mobiele nummer (in kolom B)

Twee vragen:
1. moeten de gegevens in dezelfde kolom staan? (in bestand1 én in bestand2 in dezelfde kolom)
2. is het mogelijk om vanuit bestand 1 een nummer op te zoeken in twee kolommen


Bijgaand Excelbestand. De nummers zijn niet bestaande nummers en -belangrijk- de velden zijn niet numeriek (met opzet niet, heeft te maken met het importeren in een Gigaset handset, lang, saai verhaal).

Thanks!
 

Bijlagen

  • Lookup-test.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 38
Zo?
Code:
[NL] =ALS(A2="";"";ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Sheet1!$A$1:$C$250;3;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A2;Sheet1!$B$1:$C$250;2;ONWAAR)))
[EN] =IF(A2="";"";IFERROR(VLOOKUP(A2;Sheet1!$A$1:$C$250;3;FALSE);VLOOKUP(A2;Sheet1!$B$1:$C$250;2;FALSE)))

Voor Excel 365:
Code:
[NL] =FILTER(Sheet1!$C$2:$C$250;ISGETAL(VIND.SPEC(A2;Sheet1!$A$2:$A$250&Sheet1!$B$2:$B$250));"")
[EN] =FILTER(Sheet1!$C$2:$C$250;ISNUMBER(SEARCH(A2;Sheet1!$A$2:$A$250&Sheet1!$B$2:$B$250));"")
 
Laatst bewerkt:
Weergaloos!! :thumb:

Heel hartelijk dank. Beide oplossingen (EN) werken.
Ik zal de eerste 'bewaren' uiteraard. Die is voor mij ook wat 'begrijpelijker'...

Heb je nog een tip voor mij.

Nu is het zo dat, laten we zeggen sheet1 en sheet2 in 1 workbook zit.
Stel nu dat in dit geval sheet1 in een ánder workbook zit.

Je krijgt dan, b.v. workbook adressen, sheet: telefoonnummers
'=IF(F2="";"";IFERROR(VLOOKUP(F2;'[Adressen-2020.xlsx]Telefoonnumers'!$I$1:$M$250;3;FALSE);VLOOKUP(F2;'[Adressen-2020.xlsx]Telefoonnummers'!$J$1:$M$250;;2;FALSE)))

maar krijg dan "Too many arguments"

Suggestie?

Bekijk bijlage 360070
 
Staan 2 puntkomma's achter elkaar op het einde.

De FILTER functie zou ik gebruiken eigenlijk... is niet zo ingewikkeld als je denkt en vind ik beter dan 2x dezelfde functie achter elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Mieters!
Opgelost.

Filter en Isnumber zijn onbekende zaken voor mij.
Ik zie hoe het werkt.

Ook die bewaar ik.

Nogmaals dank voor de snelle reactie.
Fantastisch geholpen en weer wat geleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan