• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met spaties, verwijderen of toevoegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.648
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb vier kolommen met teksten uit een CSV-bestand. Nu staan er in iedere kolom/cel een spatie aan het begin. Dat is niet erg en maakt het wel beter leesbaar. Maar in nieuwe rijen (aanvullingen) staan die spaties niet en dat is lastig, want dat moet je dan toevoegen. Maar hoe doe je dat aan bulk? Of hoe verwijder je die beginspaties in een kolom?

Het is allemaal tekst en de Eigenschappen staan op Standaard.
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub beginspaties_Weg()
     For Each c In ActiveSheet.UsedRange.SpecialCells(xlConstants)     'bepaal zelf je bereik
          c.Value = LTrim(c.Value)
     Next
End Sub

Sub Toevoegen_1_beginspatie()
     For Each c In ActiveSheet.UsedRange.SpecialCells(xlConstants)     'bepaal zelf je bereik
          c.Value = " " & LTrim(c.Value)
     Next
End Sub
 
Nu staan er in iedere kolom/cel een spatie aan het begin. Dat is niet erg en maakt het wel beter leesbaar.
Je moet die spaties uiteraard verwijderen, want overbodige spaties in een cel is alleen maar vervelend op het moment dat je op een later moment waarden uit die cel nodig hebt in andere cellen, en je dan ineens niet kan rekenen omdat er nutteloze spaties in je getallen zitten. Ik maak zelf voor tekstopmaak gebruik van de Financiële getalopmaak. Klinkt gek, maar die zorgt voor een witruimte (spatie) via de opmaak van de cel. Dus níet als harde waarde in de cellen. Je krijgt het visuele effect dat je mooi (leesbaar) vind, zonder dat je de nadelen ervan hebt (nutteloze spaties). Ik zou dus alleen de opschoonmacro gebruiken, en de 4 kolommen opmaken als Financieel. Dan heb je de mooie opmaak, en nieuwe rijen zien er net zo fraai uit.
 
Oké, ik ga aan de slag met de code en tips. Bedankt.:thumb:
 
en de 4 kolommen opmaken als Financieel. Dan heb je de mooie opmaak, en nieuwe rijen zien er net zo fraai uit.

Dat had ik gedaan en was mooi, maar toen deed zich een ander probleem voor. Ik plakte uit Wikipedia tekst met koppelingen en dan versprong de zaak weer en het zijn geen spaties. Kon dat niet vinden en snel corrigeren. Met name links waarbij tekst tussen aanhalingstekens staat en die laatste worden dan niet meegenomen. Dus dan maar alles tekst en inspringen 1. Anders ben je uren en uren bezig om te corrigeren en dat kan niet. Ben tevreden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan