Niet via UEFI starten na conversie MBR naar GPT

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBAJAAP

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Berichten
46
Beste Lezers,

Ik ben in het bezit van een 4 TB schijf waarvan maar 2 TB bruikbaar is vanwege het feit dat deze een MBR indeling heeft.
Vanwege (erg) veel programma's en instellingen zit ik er niet op te wachten om Windows opnieuw te installeren.

Ik heb met een schone schijf/Windows installatie de bovenstaande situatie nagebootst (eerst met een MBR indeling Windows
installeren en daarna mbv een partitie manager, (Easeus Partition Master (betaalde versie)), de schijfindeling geconverteerd naar
GPT indeling.

Hierbij had ik de hoop dat de harde schijf als UEFI boot optie was in te stellen. (Moederbord MSI 7740 Rev 1.2). Dit lukte niet,
maar wat me wel opviel dat bij het opstarten van USB sticks WEL de mogelijkheid was om deze via legacy, danwel UEFI te starten.

Om uit te sluiten dat het hier een probleem/incompatibliteit van het moederbord (is nogal oud) heb ik het ook geprobeerd met
een ASUS P8H61M moederbord.

Deze vertoond echter exact hetzelfde gedrag.

Is er iemand die wellicht een oplossing heeft om dus ZONDER herinstallatie een 4 TB MBR schijf om te zetten naar GPT om de
volledige 4 TB te kunnen gebruiken.

Bij voorbaat hartelijk dank!!!
 
Staat in de UEFI die wel daarop en niet op legacy of CSM?, bij de laatste 2 wordt de UEFI in bios mode gezet, die laatste wil een MBR zien, UEFI wil GPT zien op de bootschijf.

Image van Windows partitie maken en die later terugzetten met de bootable USB stick van dat image programma, ik gebruik Disk Master Free.
 
Hartelijk dank voor de reactie..
Excuus voor mijn late reactie, maar ik had het erg druk...
Uiteindelijk opgelost door een BIOS update (heel suf, maar ik dacht dat ik al gekeken had of er een nieuwere BIOS voor het moederbord was, maar hier (in eerste instantie) totaal overheen gekeken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan