• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbel zoeken op unieke waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnbm

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
57
Beste Excel toppers,

Onderdeel van een periodieke rapportage is dat ik per gemeente per maand per product moet aangeven hoeveel euro er gefactureerd is.
In het bijgevoegde bestand heb ik een voorbeeld gezet. De blauwe waarden zijn gegeven, dit is platte data. Het groene blok moet berekend worden.

Het komt voor dat per gemeente meerdere producten voorkomen. In dat geval moeten uit de kolom gemeente dus niet de unieke waarden worden gehaald maar de unieke waarden i.c.m. de producten.

Ik ben vastgelopen met x.zoeken maar ik zoek toch een manier om met formules de benodigde info te krijgen.

Scheelt me ieder kwartaal een boel werk!:thumb:
 

Bijlagen

  • Testuniek.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 40
Hiervoor is de draaitabel uitgevonden.
 

Bijlagen

  • Testuniek.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 42
Geweldig, dat is het exact. M'n Excel skills zijn aan het verouderen... :(

Je hebt Gemeente en Product naast elkaar staan. Wanneer ik zelf een draaitabel maak dan staan ze in dezelfde kolom onder elkaar. Hoe krijg ik Product in een eigen kolom zoals jij hebt gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Dat kan je aanpassen in de lay-out. Weergeven als tabel en herhaal alle itemlabels of iets dergelijks.
 
Hmmm, dat wil nog niet lukken. Ik krijg de producten niet naast de gemeente zoals jij dat hebt. Kun je me de stappen uitleggen?
 

Bijlagen

  • Testuniek V2.xlsx
    23,6 KB · Weergaven: 32
Nog een optie is Power Query.
 

Bijlagen

  • Testuniek (AC).xlsx
    22,6 KB · Weergaven: 20
Gelukt. Via de links kwam ik niet heel veel verder maar na wat snuffelen vond ik de mogelijkheden om de layout te krijgen zoals in het voorbeeld.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan