Ubuntu opstarten vanuit Windows 11

Status
Niet open voor verdere reacties.

Katz85

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2009
Berichten
64
Beste gebruikers,

Ik zit met één heel vervelend probleem.

k krijg Ubuntu maar niet opgestart in Windows 11 Enterprise x64. Ik heb alle "juiste" stappen naar mijn weten gevolgd:confused: Het vreemde is ook dat je het Ubuntu icon ook bij de iconen als zijnde geïnstalleerd ziet staan.:(

De foutmelding die ik krijg na de installatie vanuit PowerShell (met administrator rechten) is de volgende:

[CPP]PS C:\Windows\system32> wsl --install -d Ubuntu
Downloading: Ubuntu
Installing: Ubuntu
Ubuntu has been installed.
Launching Ubuntu...
PS C:\Windows\system32>

PS C:\Windows\system32> ubuntu
Installing, this may take a few minutes...
WslRegisterDistribution failed with error: 0x80070057
Error: 0x80070057 De parameter is onjuist.

Press any key to continue..[/CPP]

Hierbij de screenshots:

Help1.png
Help2.jpg

Ik hoop dat er iemand is die bekend is met dit probleem en mij heel gelukkig kan maken:rolleyes::eek:

Gr, Katz
 
Laatst bewerkt:
Fijn om te zeggen dat je dit voortaan wilt doen. Persoonlijk is dit altijd het eerste wat iemand hoort te doen ;).
Heb je de genoemde oplossingen al geprobeerd? En zo ja, welke?

Verder gebruik ik geen TeamViewer. We zitten hier op een forum en we willen graag met elkaar meedenken. TeamViewer hoort daar niet echt bij.
 
Fijn om te zeggen dat je dit voortaan wilt doen. Persoonlijk is dit altijd het eerste wat iemand hoort te doen ;).
Heb je de genoemde oplossingen al geprobeerd? En zo ja, welke?

Verder gebruik ik geen TeamViewer. We zitten hier op een forum en we willen graag met elkaar meedenken. Tramviewer hoort daar niet echt bij.

Ik heb het onderdeel zojuist gevonden waar naar word verwezen in de link die jij ook geeft.

Zie hier de screenshots:

Schermafbeelding 2021-10-18 173627.jpg Schermafbeelding 2021-10-18 174338 2.jpg

Grtz,Katz
 
Laatst bewerkt:
Staat daar ook in dat je niet nodeloos moet quooten? Want dat lijkt mij in dit geval toch wel van toepassing. Je kijkt al vanaf 2009 op HelpMij; je zou toch ondertussen moeten weten dat de Quote knop GEEN antwoord knop is. En ook niet als zodanig gebruikt moet worden.
 
Ik ben er nooit heel actief mee geweest, en dit leek mij het overzichtelijks in dit geval. Ik zal de beantwoorden gebruiken. Kunnen wij dan nu leuk verder met elkaar? Ik heb absoluut geen verkeerde instanties.

Wat er nu gebeurd is dat het probleem weg slijt naar boven met deze reacties.
 
Het probleem 'slijt' veel harder naar boven als je continue blijft quoten. Dát is namelijk de grootste reden dat draadjes ellenlange meters maken. Niet een éénregelig commentaartje. En nee, quoots maken draadjes nooit overzichtelijker, is de mening van de meeste gebruikers. Ik snap overigens dat je er geen verkeerde bedoelingen mee had, maar de regelmatige gebruiker van het forum wordt nu eenmaal horendol van al die draadjes waarin elke scheet gequoot wordt. Ook ik bedoel er verder niks kwaads mee :).
 
Wel goed dat je even de tijd neemt om het uit te leggen. Ik begrijp de reactie en de functie dan ook beter. Dan zitten wij bij deze op één lijn:thumb:

Wie durft er een poging te wagen met TeamViewer?
 
Het volgende gebeurde wanneer ik bij Windows Onderdelen Linux had uitgeschakeld, reboot, en vervolgens weer Ubuntu probeerde te starten. Ik raak langzaam een beetje doorgedraaid....:confused:

Installing, this may take a few minutes...
WslRegisterDistribution failed with error: 0x8007019e
The Windows Subsystem for Linux optional component is not enabled. Please enable it and try again.
See https://aka.ms/wslinstall for details.
Press any key to continue...

EDIT: De WSL gedeactiveerd en weer ingeschakeld, maar dit haalt niks uit. Ik vrees dat dit nog een grote bug is, gezien de vele reacties Ik kan het aantal keer restarten niet meer tellen.

Code:
PS C:\Windows\system32> Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux
Do you want to restart the computer to complete this operation now?
[Y] Yes  [N] No  [?] Help (default is "Y"): n

Path          :
Online        : True
RestartNeeded : True
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend met volle moed het systeem weer aangezet, helaas Ubuntu werkt nog steeds niet:eek:

Zowel gestart vanuit CMD met administrator rechten, blijf ik dezelfde foutmelding krijgen.:eek:

Wat adviseren jullie? Contact opnemen met Microsoft? Ik weet het namelijk echt niet meer:rolleyes::(
 
Een hard schijfje of SSD kost maar amper een dr*l meer... ik zou zelf altijd voor een bios gestuurde multi boot kiezen, daarmee ook nog potentiele problemen met de mix van een Windows boot en Grub boot menu te voorkomen.

Is dat geen optie zolang er geen zicht is op een oplossing? Of je draait zolang Ubuntu in een virtuele machine.
Tussendoor kun je het oplossen van dit probleem om verminderende druk blijven volgen.
Het installeren van Ubuntu op een SSD is normaliter in principe een eitje. Koppel wel ff je Windows schijf af en als Ubuntu klaar is koppel je hem weer aan en kies j via het bios snel menu voor Windows of Ubuntu.
Uiteraard kun je redenen hebben om dat totaal niet zo te willen... dat wordt het wachten tot er zicht op een oplossing voor jouw huidige probleem
 
Wat ik niet begrijp is dat mensen Ubuntu willen draaien binnen Windows!
Een DVD is zo gedownload, maak een dualboot en klaar ben je.
Lees anders mijn website maar eens door (gaat voer Linux Mint maar dat maakt niet uit).
https://steunpunt-almere.nl/installeren-van-linux-mint/

Laat Windows lekker windows en laat Linux lekker Linux. Niets met elkaar vermengen, daar krijg je moeilijkheden door.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor beide reacties route99 en femke98. Ik begrijp jullie vragen en waardeer de aangegeven suggesties.

De vraag waarom zou je dit onder Windows willen proberen? Ja goede vraag, nieuwsgierigheid, en gewoon omdat het kan?

Kunnen jullie aangeven of dit aanvulling op Windows 11 kan geven, of is de kans dat het juist problemen veroorzaakt groter? Dat begrijp ik namelijk ook een beetje uit jullie reactie.
 
Uitproberen kan met de Live DVD. Brand deze als ISO, start er mee op en kijk wat je er mee kan.
Alles wat je dan doet wordt niet op je systeem gezet dus je kan nooit je systeem verknallen.
Wel op de manier zoals je het nu doet.
Dus, doe het niet op deze manier!!

Wil je hulp? Heb je mijn link van mijn website gelezen? Het is niet zo heel moeilijk. Maar doe het echt niet onder Windows.

Wat adviseren jullie? Contact opnemen met Microsoft? Ik weet het namelijk echt niet meer
Nou, wat denk je zelf. Die gaan jou echt niet helpen.
 
De vraag waarom zou je dit onder Windows willen proberen? Ja goede vraag, nieuwsgierigheid, en gewoon omdat het kan?
Ik heb gepromoot om Ubuntu op een aparte schijf te zetten.
Vanaf 2 SSD's zijn Windows en Ubuntu super snel apart, niet naast elkaar, op te starten. Je kiest via bios menu voor of Windows of Ubuntu.

De doelgroep die wilt wat jij exact wilt is zo klein.... ik vermoed dat MS denkt... iemand die dat wil... wil er ook wat energie insteken om probleempjes op te lossen...
Die problemen kunnen als keuzes zijn in het bios wel of geen VT opties aan/uit en ik denk dat MS er vanuit gaat dat jij dat al weet....
En zo zullen er vast ook nog parameters zijn die je mogelijk in het boot segment van Ubuntu onder Windows op had moeten geven om een installatie mogelijk te maken.

Zie daar.... dan zit je eigenlijk toch een beetje op het verkeerde forum, je moet dan veel meer op een ontwikkelingsforum dan een help mij forum zitten want de overlap is maar klein.
Mss kun je nog op Tweaksers ergens terecht/aansluiting vinden.
Realiseer je wel dat daar wel heel veel meer zelfwerkzaamheid, meer dan een topic start schrijven, van je verwacht wordt. Dus welk onderzoek heb je zelf allemaal al gedaan en zo om het probleem proberen op te lossen.

En heb je meer dan alleen op de foutmelding, ook naar uberhaupt hoe en wat van Linux onder windows gezocht op Google?
https://www.google.com/search?q=ubuntu+"windows+11"+PowerShell+forumindows+11"+PowerShell+forum
Ik zie daar oa al heel snel deze link:
https://www.windowsphoneinfo.com/th...ows-subsystem-for-linux-on-windows-11.578562/

Kun je hier wat mee (zo een aanpak)?
 
Omdat Ubuntu installatie vanuit het bron besturingssysteem Windows gevraagd wordt, verplaatst naar Windows
 
@ route99:

Bedankt voor je uitgebreide tekst en uitleg. Hier kan ik zeker iets mee.

Alleen de aangegeven URL waar je naar het forum verwijst is voor Windows 10 bedoeld, zag het ook pas na het registreren:D

Weet jij toevallig of er een soort gelijk forum ook voor Windows 11 is?:rolleyes:

[edit] https://www.windows11forums.com[/edit]


Hier mag wat mij betreft een slotje op, ik ga mijn zoektocht daar verder zetten. Bedankt voor de tips iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan