Fotowebsite/blog

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietprobleem

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Berichten
279
Beste,

Voor onze vereniging zoek ik een online toepassing om onze club op te promoten met daarin verwerkt een soort van digitaal fotoalbum.

Deze fotos zouden in de loop van dd tijd steeds uitgebreid moeten worden met telkens 1 separaat album.

In eerste instantie gratis wat evt. later omgezet zou kunnen worden naar een betaald iets met evt. een domein hieraan gekoppeld.

Dit om eerst even te kijken of het iets voor ons is.

Niks commercieels of wat dan ook, puur hobby vereniging.
 
Met Wordpress kan je zoiets prima realiseren.
Vervolgens is het een kwestie van een leuk Theme zoeken, en daarna een leuke Add-On met een fotoalbum.

Een domein kost overigens altijd geld, tenzij je een subdomein neemt zoals : http://onzetoffeclub.jouwhostingprovider.nl (voorbeeld).
Maar ja, dat is niet echt te onthouden voor mond-tot-mond reklame. Dus waarom niet meteen een eigen domein? Met ongeveer 30 euro per jaar heb je al een domein en hosting:

https://www.vimexx.nl/website-maken/wordpress-website

Hier heb je al een kant en klaar pakket.
 
In eerste instantie gratis wat evt. later omgezet zou kunnen worden naar een betaald iets met evt. een domein hieraan gekoppeld.
Zoals je het hier vraagt zoek je een gratis website provider die een foto album biedt en dat je later gaat betalen voor meer mogelijkheden en een eigen domeinnaam.

Gesloten systeem
Voordeel: makkelijk voor beginner. Nadeel: niet te verhuizen naar andere provider.

Open systeem
Voordeel: is te verhuizen naar andere provider. Nadeel: Iemand nodig die het eenmalig opzet als je hier een stukje kennis mist
 
Houdt rekening met ex btw prijzen (gebruikelijk bij providers) en houdt rekening met verlengtarief dat na de instapperiode hoger kan zijn.
Zo zie ik een provider van 0,00 per maand (maken ze reclame mee) en na het eerste jaar is het 30,00 per maand (extreem hoge prijs) !!!
 
Ik ga met Aar mee, Met wordpress kan je heel veel. Maar regel het nu (domeinnaam en hosting) en niet achteraf. Want achteraf regelen kost je heel veel tijd en inzet om de website op die naam te krijgen, over te zetten etc.

En anders kan je kijken bij Wix, maar Wix is duur wat betreft een premium abonnement.
Met Wix kunnen alle basiswebsites gratis worden gemaakt. Als je echter aangepaste domeinen en geavanceerde functies wilt toevoegen, betaal je met Wix tussen de € 8,50 en € 25,- per maand voor je site.

Creëer een website met de gratis Wix websitemaker in 5 eenvoudige stappen:

Meld je aan voor een gratis Wix account. Kies wat voor website je wilt maken.

Beantwoord een aantal eenvoudige vragen zodat Wix ADI je website kan ontwerpen. Of kies een van onze templates en ga zelf aan de slag.

Pas alles naar eigen stijl aan. Je kan video's, afbeeldingen en meer toevoegen.

Zodra je klaar bent kun je je site publiceren en hem met de wereld delen.

Voeg later eventueel extra pagina's toe zoals een webshop, reserveringssysteem en meer.

Maar zoals gezegd, als je dan over wilt naar iets professionals met een eigen domein en andere hosting heb je wel een probleem.
 
En anders kan je kijken bij Wix, maar Wix is duur
Voor zover ik weet is Wix handig voor beginners maar het is een gesloten systeem.
- Verhuizen is niet mogelijk.
- Extra functionaliteit in de backend is niet mogelijk.
 
Voor zover ik weet is Wix handig voor beginners maar het is een gesloten systeem.
- Verhuizen is niet mogelijk.
- Extra functionaliteit in de backend is niet mogelijk.

Nou dat is inderdaad waar. Dus dan wordt het helemaal ingewikkeld wil je later overstappen op een eigen domeinnaam en hosting.
Dus is het nu regelen van alles veel beter, het hoeft niet eens zo veel te kosten.
 
Voor zover ik weet is Wix handig voor beginners maar het is een gesloten systeem.
- Verhuizen is niet mogelijk.
- Extra functionaliteit in de backend is niet mogelijk.

Klopt. Ik heb jaren geleden een vrijwilligersclubje geholpen met een site, die stond bij het vergelijkbare Snappages. Dat was echt een drama, en er werd steeds meer gepushed om te betalen. Uiteindelijk hebben we de layout maar nagebouwd in Wordpress in een eigen gemaakte theme (riskant, want hoewel je het gebruikt zit er nog steeds copyright op). De site werd er wel beter op gezien ik het zelf hostte en meer vrijheid had.

Mijn advies: Koop hosting, en installeer zelf Wordpress. Bij voorkeur niet via een druk-op-de-knop systeem als ze die aanbieden.
Als je de stappen goed doorloopt is het voor een beginner goed te doen in een uurtje tijd.
 
Laatst bewerkt:
Haha, de Wordpress installer download is "een-paar-keer-druk-op-de-knop" systeem ;)
Er zijn genoeg handleidingen op internet (of youtube's) hoe dit wordt gedaan. Uurtje lezen en dan in half uurtje geïnstalleerd.
 
Haha, de Wordpress installer download is "een-paar-keer-druk-op-de-knop" systeem ;)
Er zijn genoeg handleidingen op internet (of youtube's) hoe dit wordt gedaan. Uurtje lezen en dan in half uurtje geïnstalleerd.

Veel hosting bieden een auto-installer waarmee je Wordpress nog sneller installeert. Maar daar ben ik geen voorstander van.
Je weet nooit of de versie echt 1-op-1 is of een gepatchde versie.

Dus daarom zelf via (S)FTP uploaden, en installeren. En uiteraard van te voren in het control-panel een database aanmaken.
 
Bij voorkeur niet via een druk-op-de-knop systeem als ze die aanbieden.
NEE!! Die inderdaad NIET nemen!! Gewoon zelf installeren, dat is echt niet zo heel moeilijk.

@femke Je hebt het wel eens gehad over gratis uitproberen dacht ik. Is dat bij https://wordpress.com/nl/
Ja, maar dat is dan dat je zelf geen plug-ins en dergelijke kan installeren, laat staan een thema naar keuze. Hoewel je van dat laatste genoeg keuze hebt.
Maar voor de rest kan de TS het uitproberen, het is snel, het geeft je de plug-ins die werkelijk nodig zijn, het is beveiligd (dus dat hoef je zelf ook niet te doen).
Als je het zo oké vind, neem je een domeinnaam ergens en die laat je naar die website linken.

Als voorbeeld mijn domeinnaam: informatie.praktijk-havayah.nl
die verwijst naar de website die op de wordpress.com/nl staat.
 
Veel hosting bieden een auto-installer waarmee je Wordpress nog sneller installeert.
Maar daar ben ik geen voorstander van.
Zo denk ik er ook over. Ik bedoelde dat de gedownloade installer weinig klikken/invullen nodig heeft ;)

@pietprobleem . In het kort

Nodig zijn:
- Hosting provider incl. domeinnaam (let op verlengprijs na de instapperiode)
- FileZilla Client (gratis) voor uploaden van bestanden https://filezilla-project.org/download.php

Software:
- WordPress NL versie (gratis) https://nl.wordpress.org/download/
- Theme (= vormgeving) uitzoeken (gratis of betaald) en in WordPress zetten.
- Foto Gallery uitzoeken en in WordPress zetten.

Femke weet vast wel een goede foto gallery voor WP.
 
Nodig zijn:
- Hosting provider incl. domeinnaam (let op verlengprijs na de instapperiode)
- FileZilla Client (gratis) voor uploaden van bestanden https://filezilla-project.org/download.php

Onderste heb je alleen nodig als je hele grote dingen gaat uploaden.
Maar als je net nieuw begint, is die niet nodig. Plus je kan heel veel in het dashbaord van Wordpress doen of in de DirectAdmin (voor gevorderde).

Ik bedoelde dat de gedownloade installer weinig klikken/invullen nodig heeft
Woordpress niet downloaden, maar via je hosting installeren.
Dus:
1. domeinnaam bij een hosting bestellen
2. kiezen van een hostingpakket
* Daarna wachten tot de domeinnaam vast staat en installeer WordPress.

Kijk anders in mijn handtekening ;)
 
Maar als je net nieuw begint, is die niet nodig.
Yep, uploaden met FileZilla of uploaden via het Dashboard van de provider :)

Woordpress niet downloaden, maar via je hosting installeren.
Niet mijn voorkeur (ook niet van Aar).
- Vaak een wat oudere versie, dan moet je al beginnen met upgraden.
- Er worden dingen voor je bepaald die je misschien anders wilt.

Persoonlijk zou ik de laatste versie van WordPress downloaden en dat bestand installeren.
Maar ook hier.... ieder z'n eigen voorkeur ;)


@pietprobleem Er zijn altijd "beste van ......." te vinden op internet, zo ook voor een Foto Gallery (klik).
 
Laatst bewerkt:
Nee, wat Aar bedoelt en ik ook trouwens is dat de host8ing ook WP kan installeren voor je.
Maar ik bedoel dat je het zelf kan doen via DirectAdmin.
net zo makkelijk en zo doe ik het al jaren.

Je hebt dus je hosting, je logt in bij je DA, en daar kies je voor instrallaton.
Of als je hosting nog niet over is naar het nieuwe DA, dan kies je voor web applications en dan uiteraard voor WP.

Mijn Domein bijv. die installeert het voor (daar kan je voor kiezen), dus dan krijg je je domeinnaam met al een WP.
Daar kies ik niet voor omdat je nooit weet welke versie en weet ik veel. Je moet het zelf installeren zodat je zelf ook weet wat je doet.
 
Nee, wat Aar bedoelt en ik ook trouwens is dat de host8ing ook WP kan installeren voor je.
Maar ik bedoel dat je het zelf kan doen via DirectAdmin.
Dan hebben we het allemaal over hetzelfde :D gelukkig dezelfde mening.

Ik dacht dat je het over Installatron of iets dergelijks had.
 
Ja, ik bedoel ook Installatron. Ikzelf ben daar geen voorstander van.
 
Wat Mijn Domein doet is je geen DirectAdmin geven (ze werken daar niet mee) maar je moet alles via Filezilla doen. Zij hebben kant en klare pakketten die je kan kiezen. Daar ben ik dus geen voorstander van. Dat pakket is dan al klaar met WP erop, maar dat heb ik liever zelf in de hand.
 
Is het inmiddels al gelukt?

Zoals ik al meerderen heb zien zeggen kun je beter direct een kleine investering doen in een domeinnaam met hosting. Vanuit het hostingpakket kun je vervolgens met één druk op de knop super eenvoudig WordPress installeren en een (gratis) thema uitkiezen dat aansluit bij jouw wensen. Wanneer je kiest voor een goed thema is je website ook nog eens snel, zoekmachine vriendelijk en veilig voor de toekomst.

Kies je voor een systeem als Wix of Joomla? Dan lijkt dit in eerste instantie misschien ook geschikt, maar toch zal ik dit afraden. Naast dat deze systemen trager zijn, bieden ze ook een stuk minder mogelijkheden. Het is daarom verstandig om direct voor WordPress te kiezen om te voorkomen dat je later tegen problemen gaat aanlopen en alles moet overzetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan