Coax/internet vragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Berichten
722
Goedendag,

Ik ben thuis aan het verbouwen en heb graag wat extra informatie voor wat betreft de coax bekabeling.
Momenteel is de situatie:
Bij de meterkast komt een groene kabel binnen, daar op zit een kastje (zie bijlage 2)
Daarop zit aangesloten: een tv + radio op de beneden verdieping afstand ongeveer 6 meter
Er zit ook een 2e televisie op ingeplugd met een kabel van ongeveer 10 meter er tussen.
Die gaat weer naar een ander kastje, zit bijgevoegde foto 1
Beide televisies zijn aangesloten op een versterker die tussen de verdeeldoos en de coax stekkers zit.
Prima beeld en geluid.

Maar er gaat straks een derde televisie bij aangesloten worden, die op ongeveer 15 meter vanaf de 1e aansluiting zit.
Of op 12 meter vanaf de 2e aansluiting.

Nu is mijn vraag wat de beste manier/oplossing is om alle 3 de televisies aan te sluiten, met natuurlijk het beste beeld kwaliteit.

Tevens wil ik ook daar een internet bij maken.
Dit ivm dat de router bij mijn voordeur zit, en ik een 2e router oid aan de achterkant van het huis wil monteren voor een groter/beter bereik.

Ik ben aan het verbouwen en maak ook gleuven in de muren, dus op veel plekken is het allemaal prima weg te werken ook

En dan hoorde ik ook nog over dat de de radio straks niet meer via de kabel te beluisteren is? Terwijl ik net (3 jaar geleden) een goede radio installatie aangeschaft heb.
Kan ik die "problemen" nog voor zijn, nu ik dan toch bezig ben?

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.


COAX (1).jpg
COAX (2).jpg
 
Ziggo ?
Ik zou zelf een antenne versterker (retour geschikt ) plaatsen.
Hirschman is een goed merk.
Vanuit de 1e aansluiting die je huis binnen komt daar komt de antenne versterker aan en vanuit daar verdeel je het.
 
Door de monteur van Ziggo werd ons deze aanbevolen toen we van analoge naar digitale TV overgingen.
https://tweakers.net/pricewatch/133...z-ziggo-geschikt-antenne-coax-versterker.html

Met retour en met de hogere nieuwe banden, voor 5-6 tientjes.
En: Er zit een zgn afsluitweerstand bij voor een niet gebruikt aftakking zodat de kans op storing agv reflectie minimaal is.
En: Hoe langer de coax kabel naar boven... neem dan ook de aftakking met de hogere versterking, en voor de TV die het korst bij de versterker is, kies daar voor de laagste versterking en de est er tussen in.

Geen moment spijt van gehad. Mijn zwager had al een andere besteld die duurder was, retour gegaan en heeft dezelfde gekocht en is net zo blij...

PS Zorg wel dat je muuraansluiting pico bello is... anders verlies je daar al veel signaal..

Er is ook een duurder pakket met allerlei aansluitstukjes e.d. maar dat was bij ons niet nodig.

https://tweakers.net/pricewatch/133...ne-coax-versterker-met-installatiepakket.html

2002616420.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ziggo ?
Ik zou zelf een antenne versterker (retour geschikt ) plaatsen.
Hirschman is een goed merk.
Vanuit de 1e aansluiting die je huis binnen komt daar komt de antenne versterker aan en vanuit daar verdeel je het.

Ziggo inderdaad.
Duidelijk, zoals ik het nu dus ook heb, maar nu heb ik een Hirschman zva 134 versterker er tussen. Die maar 2 uitgangen heeft.
 
En heb je ziggo?
 
Een antenne versterker dient zo dicht mogelijk bij de aansluiting te zitten en met 3 TV's dan zoden de uitgangen regelbaar moeten zijn om je korte einden niet te laten oversturen.
https://www.kabelshop.nl/Kabels/Coax-kabel/Coax-versterkers-p10008.html
De coax voor internet staat daar los van, powerlink is dan een uitkomst voor boven.

Ziggo en aanverwanten zijn overgegaan naar DAP+ en is gestopt met FM.

Heb een toslink splitter en een omvormer, radiokanaal via TV naar de stereo installatie, alhoewel ik weinig radio luister.
Tuner gebruik ik niet meer, welke heb je? miss. DAP geschikt?

Bedankt voor je snelle reactie.

Als ik die link open, zie ik versterkers staan die 6 db uitgang hebben en een ander met 23 db uitgang. Welke is dan beter?

Powerlink zal ik me dan eens in gaan verdiepen als ik meer tijd heb.
Nu heb ik in de meterkast een modem staan van Ziggo de Cisco epc 3212 met daarachter een router van D-link, de Dir 868L
Ik dacht vanuit de router een kabel laten gaan naar een 2e router, om zo het signaal te verlengen/versterken aan de andere kant van het huis. En vanuit een andere poort een kabel naar een inbouwdoos laten gaan voor een aansluiting in de muur.
Ik ben een leek verder daarin, dus ik moet me daar nog eens in verdiepen.

Ik heb de Yamaha RX-V771 https://tweakers.net/pricewatch/292976/yamaha-rx-v771-zwart/specificaties/
Die, naar ik net ontdek, al weer 7 jaar oud is :O
 
@route69

Dank je voor de tips en de duidelijke uitleg ook!
 
Laatst bewerkt:
Hirschman zva 134 versterker er tussen. Die maar 2 uitgangen heeft.
Als je idd meer uitgangen nodig hebt, is dat idd een probleem.
Maar de versterker is zo wie zo niet echt goed geschikt, afgezien dat ie geen retour heeft, versterkt hij volgens de specs de digitale banden tussen 860-1250 MHz dus niet.
Deze versterker is voor het oude analoge kabel netwerk van Ziggo, niet geschikt voor wat je nu nodig hebt.
Ik had iets vergelijkbaars en die trok het echt niet om boven goed beeld te geven, analoog was eerder geen probleem maar met het digitale signaal vielen een aantal zenders weg.

https://mediahomeservice.nl/product...a134-antenne-cai-versterker-actief-2x6-db.php

attachment.php
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-10-18_224646.png
    afbeelding_2021-10-18_224646.png
    12,7 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Ziggo... dat schreef je toch al in antwoord #4 al?

En dan hoorde ik ook nog over dat de de radio straks niet meer via de kabel te beluisteren is? Terwijl ik net (3 jaar geleden) een goede radio installatie aangeschaft heb.
Als je ook internet van Ziggo hebt?
Dan kun je de mediabox gebruiken als radio. De nieuwere afstandsbediening ervan heeft een spraakfunctie, dus je kunt uitspreken welke zender je wilt hebben, je hoeft geen nummers meer te weten.
Heb zelf een ander interntype, maar heb mijn zwager r een beetje mee geholpen.
We hebben vervolgens de audio via de RAC (tulp) aansluiting vd mediabox op de RCA(tulp) ingang van de versterker aangesloten en de radio werkte in een keer.

Helaas stond de versterker van hem kort daarna op instorten dus hij gaat binnenkort kijken of een mediabox connectie met de HDMI ingang van de soundbar ook werkt.
Met jouw vrij nieuwere versterker heb je mogelijk nog andere oplossingen? Hangt dus puur af wat er mogelijk is.

Ik ga mogelijk een bluetooth omvormer naar audio aansluiten op mijn meer dan 15 jaar oude maar prima tuner/AV-versterker. En dan een radio keuze maken via een tablet of mijn mobiel.
Anders moet ik iets als een kastje van Ziggo kopen die niet zo universeel is.

Mensen met al meer domotica als Google Nest hebben al vast andere opties in gebruik.

Kortom er zijn meer wegen naar Rome.... naar "de radio luisteren" op een of ander reeds aanwezig audio systeem et al in je huis.
 
Laatst bewerkt:
@route99

Ik heb inderdaad internet en televisie van Ziggo. De goedkoopste abonnement, dus geen mediabox.
Ik heb nog een Humax 5200c recorder. Kreeg van Ziggo wel zo`n klein simpele kastje om tv te kijken, maar met dit apparaat kan ik wél opnemen.

Qua radio luisteren zijn er wel oplossingen had ik dus al begrepen.
Alleen nog even uitvinden wat voor mij de fijnste oplossing zal zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan