• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaard instelling Datum?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andre175

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2018
Berichten
351
Goedemorgen,

Ik heb het volgende probleem.
Ik heb een bestand met meerdere tabellen en draaitabellen (of het daar aan ligt weet ik niet, vermoed het niet)
In de tabellen zijn diverse kolommen waar een datum in staat.
De opmaak van de cellen is de "korte datum notitie"... 20-10-2021 (DD-MM-JJJJ)

Als ik een datum invoer staat het er eerst ook zo.
Op een gegeven moment, ben er nog niet achter wanneer dat gebeurd, wordt de maand en de dag omgedraaid .. 10-20-2021 (MM-DD-JJJJ)
Ook als ik de gehele kolom weer op DD-MM-JJJJ zet, staat deze na verloop van tijd weer op MM-DD-JJJ


Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt?

André
 
Laatst bewerkt:
Dit soort rare problemen kun je uiteraard niet oplossen zonder een voorbeeldje. Hoe moeten wij dit zelf reproduceren?
 
Beste OctaFish,

Dat het zonder bestand lastig wordt om in het bestand het probleem te zoeken, ben ik me bewust.
Aangezien het bestand vol staat met adressen, telefoonnummers, facturatie gegevens..... enz, kan ik deze er zomaar bij zetten.

Heb net geprobeerd een ander klein bestandje te maken met een tabel/draaitabel.... daar gaat het wel goed.
Ligt dus niet aan de instelling van Excel zelf, kan er iets ingesteld worden mbt datum notatie in een bestand zelf?

Kan evt vanavond ff proberen om alle gevoelige data uit het bestand te halen en deze dan alsnog up te loaden.
 
Het simpele feit dat het in een ander bestand wél goed gaat, geeft al aan dat het niet aan Excel ligt, maar dus in jouw bestand. Kun je de persoonsgegevens niet verwijderen zonder dat het bestand niet meer werkt? Het gaat immers alleen om de datumvelden. Of even snel anonimiseren, bijvoorbeeld door de namen te vervangen door dummynamen (="ADRES_" & ASELECTTUSSEN(10;9999), ="Voornaam_" & ASELECTTUSSEN(10;100) etc.)
 
Lees op internet dat het vaak niet aan Excel ligt, maar aan de region and language setting.
 
Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeld bestand? Gokje...: een tabel bewaart soms een 'oude' opmaak. Dus als je dan een regel toevoegt in de tabel, heeft de cel de 'oude' opmaak MM-DD-JJJJ, en niet de 'nieuwe' opmaak DD-MM-JJJJ.
Als dat inderdaad zo is, even googelen hoe je de opmaak van een kolom in een tabel wel definitief vastlegt.

Greetz/Excelbat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan