Stop die overdadige beveiliging en bescherming overal.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fr@

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Berichten
47
Beste,

Graag zou ik het werken met mijn pc eenvoudiger willen maken. Met name voor wat betreft alle rompslomp die te maken heeft met beveiliging, bescherming en alle andere aanverwante goedbedoelde maar ongevraagde instellingen, adviezen en activiteiten.

Eerst, al weer enige tijd geleden, was het zo dat één virus- beschermingsprogramma zorgde voor het veilig werken met de computer.
Hiertoe gebruik ik bijvoorbeeld al jaren Norton antivirussoftware

Nu is het zo dat om het even welke browser men gebruikt men keer op keer geconfronteerd wordt met de meest uiteenlopend beveiligingstoepassingen. Men is verplicht van alles en nog wat te installeren, aan of uit te vinken of toestemming te geven eer je er mee kan gaan werken..

Bovendien, alsof het nog niet genoeg is, doet Norton daar nog een schepje bovenop. Die wringt zich daar dan weer tussendoor. Dat is dan wel weer logisch want daarvoor is het geïnstalleerd.
Of Windows komt zelf met allerlei waarschijnlijk goed bedoelde ideeën om je systeem nog veiliger of nog beter te maken.
Vaak komt men er niet om heen en moet men soms zeer tegenstrijdige of dubbele zaken accepteren.
Door dit alles is er, in ieder geval voor wat mij betreft, een te omslachtige en hierdoor vrijwel haast onwerkbare situatie ontstaan.
Tevens is het niet ondenkbaar dat door al dat gedoe de computer wat trager is geworden.

In de loop der jaren heb ik best de nodige ervaring opgedaan maar dit alles gaat mij toch te ver. Genoeg moet genoeg zijn!
Als ik iets wil dan regel of installeer ik dat zelf wel. Daar heb ik al die ongevraagde "hulp" echt niet voor nodig.

Mijn vraag is nu of er eenvoudig en doeltreffend enige orde is te scheppen in deze door derden veroorzaakte chaos.

Graag reactie. Ben benieuwd of anderen een zelfde ervaring hebben.

Mvgr Fred

Windows 10 besturingssysteem
 
Laatst bewerkt:
AVG, Avast en Norton zijn gewoon irritante programma's die zich meer met de gebruiker bemoeien dan met het veilig houden. Beste advies is om deze programma's te verwijderen.
 
De standaard virus/malware scanner van Windows 10/11 is voldoende.
 
De standaard virus/malware scanner van Windows 10/11 is voldoende.
Mee eens, daar is genoeg info over te vinden. Scant even goed als de bekende security pakketten.
Geen reclame, geen extra irritante software.

Zelf heb ik nog de betaalde internet security (Bitdefender) maar die geeft reclame waar ik niet op zit te wachten.
Als het abonnement afloopt stap ik over op de ingebouwde Windows beveiliging.
 
Of bedoel je dit soort meldingen wanneer je een app/programma opent:

UAC-melding.jpg

Dit kun je heel simpel uitschakelen: links onderaan op de zoekbalk klikken, typ UAC en klik bij Instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen op Openen en zet het schuifje aan de linkerkant helemaal naar onder, zie screenshot.

UAC-melding-001.JPG

PC / Laptop opnieuw opstarten en dan ben je daar alvast vanaf.

Mbt de virusscanner, ik heb Kaspersky Internet Security geïnstalleerd met de Chrome browser extensie hiervoor en geen "rare" melding oid met uitzondering van echte dreigingen.

Nu is het zo dat om het even welke browser men gebruikt men keer op keer geconfronteerd wordt met de meest uiteenlopend beveiligingstoepassingen. Men is verplicht van alles en nog wat te installeren, aan of uit te vinken of toestemming te geven eer je er mee kan gaan werken..

Welke browser gebruik je en kun je hierin iets specifieker zijn en/of screenshots plaatsten wat je bedoeld?

Mocht je nog vragen hebben dan horen we van je.


Mvg Timo
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is nu of er eenvoudig en doeltreffend enige orde is te scheppen in deze door derden veroorzaakte chaos.
Je kunt wel goed overdrijven. Je zou in de programma's moeten kijken of je meldingen/reclame kunt uitschakelen. Zo heeft Norton Stille Modus in het systeemvak en kun je onder Beheerinstellingen van Norton Melding van speciale aanbiedingen uitschakelen. Verder geeft Norton bij add-ons/extensies aan > Niet meer vragen.

Orde scheppen in de chaos? Nee, dat zal nooit lukken, immers programma's met name Microsoft wil de baas blijven over jouw pc. Honderden zaken zitten onder instellingen en dat is voor een normaal mens niet meer allemaal na te lopen. Vroeger had je een simpel Configaratiescherm maar dat is niet meer.

AVG, Avast en Norton zijn gewoon irritante programma's die zich meer met de gebruiker bemoeien dan met het veilig houden. Beste advies is om deze programma's te verwijderen.

Dat slaat nergens op. Is de vraag niet en onzin. Ik gebruik al jaren Norton en het doet zijn werk prima. Ik heb er geen werk mee, ook geen tijd voor. Ik lees altijd problemen met besmettingen van andere programma's maar zelden over Norton. Immers het doet zijn werk. Vertragen is geen sprake van dan heb je een traag systeem en moet je Norton niet de schuld geven.

Ik download en installeer wat ik wil. Bezoek honderden, ook dubieuze websites en Norton grijpt op tijd in. Ik heb geen tijd om overal op te letten.

Dus kijk nog eens hoe en waar je die meldingen/boodschappen/reclame kunt uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Orde scheppen in de chaos? Nee, dat zal nooit lukken, immers programma's met name Microsoft wil de baas blijven over jouw pc. Honderden zaken zitten onder instellingen en dat is voor een normaal mens niet meer allemaal na te lopen. Vroeger had je een simpel Configaratiescherm maar dat is niet meer.

Bedoel je dit configuratiescherm:

configuratiescherm.JPG

Links onderaan in de zoekbalk typ je config en je komt in het "klassieke" configuratiescherm dan.
 
De standaard virus/malware scanner van Windows 10/11 is voldoende.

Idd, werkt ook goed tegen malware maar sommige willen liever betalen, elk ander advies is onzin.
Cookies accepteren of niet op websites is verplicht gesteld door de overheid.

Vind het ook knap dat iemand kan beoordelen of een anti-virus goed is of niet, deze site kan het wel.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
 
Vind het ook knap dat iemand kan beoordelen of een anti-virus goed is of niet, deze site kan het wel.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Ik geef een mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Ik oordeel dat mijn beveiliging een decennium goed functioneert. Het doet wat het moet doen. Ik heb geen problemen gehad waardoor mijn systeem schade heeft opgelopen. Het kost mij geen tijd.
Ik word niet betaald door derden om dit te schrijven. Bij al die websites moet je maar afwachten welke belangenverstrengeling ze hebben. En betalen is geen discussie. Daar gaat een forum niet over. Ieder jaar een nieuwe mobiele telefoon kopen, praat daar maar eens over.

@Timo78
Ja, dat bedoel ik. Dat is toch vreemd dat je bij een nieuwe versie weer moet terugvallen op oude XP, W7, W8, W10 e.d. instellingen via het oude control panel en de GodMode e.d. Ook de terminologie is dan weer anders. Dat ervaar ik als chaos!

In het begin had je van die programma's met bovenin een horizontale balk over het hele scherm met opties en dan bij klikken rolde een menu naar beneden. Dat was heel gemakkelijk en zeer efficiënt. Nee, het moest weer anders en beter (lees slechter)!
 
Laatst bewerkt:
Graag zou ik het werken met mijn pc eenvoudiger willen maken. Met name voor wat betreft alle rompslomp die te maken heeft met beveiliging, bescherming en alle andere aanverwante goedbedoelde maar ongevraagde instellingen, adviezen en activiteiten.
Stap over naar Linux Mint en je bent er vanaf. ;)
 
Honderden zaken zitten onder instellingen en dat is voor een normaal mens niet meer allemaal na te lopen.
Weinig instelmogelijkheden of veel instelmogelijkheden. Het is voor sommigen nooit goed ;) ;)

Omdat er veel ingesteld kan worden is er in Start -> Instellingen een zoekvak. Wil je iets over meldingen weten of ze veranderen .....

meldingen.jpg


Over het configuratiescherm. Het zit in de voorgaande Windows versies én ook in Windows 10 én ook in Windows 11. Gewoon via Start te bereiken. Het is wel zo dat vanuit het configuratiescherm je bij sommige functies naar Instellingen wordt geleid maar dat maakt verder niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties.

Mijn conclusie is dat er nog al wat uiteenlopende meningen en/of adviezen zijn. Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht.

Volgens Aar, Edmoor en Lange Pier
Zou ik het beste alle betaalde virusscanners verwijderen en alleen de Windowsscanner gebruiken.

Timo78
Met “chaos”bedoelde ik niét de meldingen om toestemming te geven tot het installeren van progs of app's. Dat lijkt mij wel zinvol.
Verder gebruik ik de browsers Firefox, Chrome en Microsoft Edge. Vraag: Kan ik deze browser naast elkaar blijven gebruiken of liever kiezen ui één van deze?
Senso
Vindt dat dan weer onzin en gebruikt naar tevredenheid Norton en geeft enkele instelmogelijkheden aan.
Vindt mijn stelling “overdreven” maar zegt tegelijkertijd dat “het niet zal lukken om orde in de chaos te krijgen”. Vind ook dat Windows de baas is over je computer.

Timo78
Wijst op de instelmogelijkheden: > Configscherm > Alle Config.onderdelen.
Kom echter niet verder dan > Configscherm. In het volgende scherm staat “Alle config.onderdelen” er niét bij. Wél “Deze instellingen v.d. Computer aanpassen”. Er is géén “klassiek config.scherm.

Lange Pier
Wat doet “Speccy”? Welke versie, free of betaald?
Verwijst naar een site met maar liefst 21 AV-testen terwijl anderen vinden dat de Windowsscanner al voldoende is!?

Femke
Mee eens dat Linux een goed alternatief is voor Windows. Gebruik op een oude laptop een eenvoudige versie. Er past geen enkel OS van Windows meer op.
Vraag: wat is de beste versie die W10 vrijwel volledig kan vervangen?

Bron
De getoonde afbeelding “Meld” kan ik niet inden in W10.
Kan weliswaar naar “Instellingen” maar staat weinig waarmee ik wat op mijn vraag van toepassing is.

Al met al géén eensluidend advies dus.

Wat ik mis is het feit dat ook veel browsers nog al dringend hun best doen om het internetten veiliger te maken. Dat vind ik lastig.

En uiteindelijk. Moet ik nu wél of geen andere virusscanner dan die van Windows gebruiken?
 
Ook ik ben het eens met het gebruik van de standaard Windows 10 virusscanner.
Deze was in Win 7 niet echt goed maar sinds Win 8 en nu zeker in Win 10 is dit een goede scanner en doet niet onder voor de betaalde pakketten (die veel te veel onzinnige dingen op je pc installeren).

De getoonde afbeelding “Meld” kan ik niet inden in W10.
Kan weliswaar naar “Instellingen” maar staat weinig waarmee ik wat op mijn vraag van toepassing is.
Het woord meld (eerste letters van Meldingen) was een voorbeeld, eigenlijk bedoeld als reactie op het bericht van senso.

Stel, je wilt het account van Windows aanpassen.
Typ in het zoekvak van Instellingen de letters acc en je vindt alle instellingen over accounts.

Browser meldingen
- Ad Blocker (uBlock, ABP, of andere) als extensie in de browser installeren.
- Wachtwoord opslaan? Deze melding kan je in de browser instellingen uitzetten.

In de basis is het niet de taak van een browser om veiligheid functionaliteit te hebben.
Hetzelfde ook voor bijvoorbeeld Excel en Word.

Maar tegenwoordig wordt veiligheid in de meeste programma's uiteraard toegevoegd, het is noodzaak geworden.
Bijvoorbeeld anti phishing zit standaard in browsers, en https wordt binnenkort door alle browsers verplicht gesteld voor elke website.
Vergelijk het met Excel en Word waar ook beveiliging in zit, bijvoorbeeld tegen 'vervelende' scripts.

UAC melding
Deze melding verschijnt als je een programma gaat installeren en is voor veiligheid. Info MS website (NL pagina kon ik zo gauw niet vinden)
Het is aan jezelf of je deze beveiliging via Instellingen wil verlagen.

Cookies
Daar is altijd veel ophef over. Een cookie is géén malware en géén virus! Een cookie is een dom stukjes tekst waarin een website bijhoudt wat jouw voorkeuren zijn op de website waar je aan het browsen bent. De website kan jouw surfgedrag op die website koppelen aan een profiel. Maar het kan ook handig zijn, bijvoorbeeld dat je een dag later kan zien wat je de dag ervoor in een winkelmandje hebt gedaan.
Een website kan aan de achterkant (de serverzijde) simpel een profiel maken, daar zijn cookies niet voor nodig. En van alle gebruikers die niet via VPN werken (de meeste dus) kan aan de serverzijde binnen een klein gebied worden gezien waar je pc staat. In link heb ik straat en wijk weggelaten.
Cookies elke dag verwijderen heeft geen nut, je krijgt dan alleen maar telkens die vervelende meldingen (of je installeert een extensie die dit voor je doet)
 
Laatst bewerkt:
De standaard Microsoft Defender in Windows is voldoende maar die zorgt er uiteraard niet voor dat je browser geen meldingen geeft.
De vraag om cookies te accepteren is verplicht, al kan je daar met een addon wel omheen.
Daarnaast kan je uBlock installeren om reclame tegen te gaan:
https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm?hl=nl

OK, vraag is welke browser ik het beste kan gebruiken?
Google vind ik nl. ook nogal "eigenwijs" voor wat betreft allerlei instellingen
 
Iedereen heeft z'n eigen favoriete browser.
Die van mij is Firefox.
 
Alles samenvattend kom ik tot de onderstaand acties om wat orde in de chaos te scheppen.

W10 virusscanner gebruiken i.p.v. de overige geinstalleerde virusscanners Norton Security en incidenteel MalwareBytes en ESET-onlinescanner.Deze laatste twee vinden soms toch wel wat onregelmatigheden.

Slechts een browser gebruiken?

Een ad-blocker installeren op de te gebruiken browsers.

Cookies niet verwijderen.

UAC naar behoefte instellen

Het wel of niet incidenteel gebruik maken van Ccleaner of BleachBit?

Een radicaal alternatief is Windows OS vervangen door Linux. Of sterker, een Apple-computer aanschaffen. Maar dat is dan weer off-topic!
 
Laatst bewerkt:
et wel of niet incidenteel gebruik maken van Ccleaner of BleachBit?
Ccleaner wordt veel gebruikt, persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van dit programma.

Iedereen heeft z'n eigen favoriete browser.
Sinds de Chromium engine voor de renderering in Edge zit (al langere tijd) gebruik ik Edge om 3 redenen
- Edge van Microsoft is optimaal in Windows geïntegreerd.
- heel veel extensies van Chrome werken probleemloos in Edge (omdat Chromium open source is).
- Edge voldoet zeer goed aan de W3C standaard.
Om deze redenen heeft Edge een flink stuk marktaandeel teruggehaald ten koste van andere browsers.

Bekijk de stats even voordat je een browser keuze maakt. Omdat je Windows gebruikt moet je Safari (voor Apple) even uit de grafiek wegdenken.

Slechts een browser gebruiken?
Drie of vier browsers naast elkaar op je pc bijten elkaar niet, zou ik zeker doen. Er zijn een aantal bedrijven (gelukkig zeer weinig) die hun online applicatie alleen goed werkend hebben in een bepaalde browser, dan is het handig als die browser alvast op je pc staat.
 
Laatst bewerkt:
@bron
Dank voor je reactie.

Zou ik met jouw, en alle andere reacties in het achterhoofd, mijn pc als volgt kunnen inrichten?

- W10 virusscanner gebruiken.
De overige geinstalleerde virusscanners. Norton Security en incidenteel MalwareBytes en ESET-onlinescanner niet gebruiken dan wel verwijderen.

- Windows Edge Standaard gebruiken naast andere browsers.

- Een ad-blocker installeren op de te gebruiken browsers.

- Cookies niet verwijderen.

- UAC naar behoefte instellen

- Slechts incidenteel verantwoord gebruik maken van Ccleaner of BleachBit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan