• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trage filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theophiel

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2016
Berichten
81
Hallo beste Forumleden,

Graag had ik wat hulp of feedback gekregen ivm een filter die plots zeer traag is geworden. Deze filter wordt in deze vorm voor nog andere tabbladen gebruikt en werkt overal normaal. Ik ben door mijn pogingen heen en kan helemaal niets vinden waarom dit zo traag gaat met dit tabblad. Ooit werkte dit normaal, dit heb ik in de backups kunnen vaststellen.
Ik hoop echt dat iemand me kan zeggen wat er mis loopt.

Alvast bedankt op voorhand!
 

Bijlagen

  • database renners (Exemplaar met conflict.xlsm
    1,6 MB · Weergaven: 13
Zou je het wachtwoord van de VBA code kunnen delen zodat de code bekeken kan worden die erachter zit?
 
Sorry voor de beveiliging, is verwijderd. Ondertussen heb ik een nieuw tabblad gemaakt met nieuwe filter, wel met dezelfde macro's. Hier werkt de filter wel normaal. Het probleem zou in een tabblad zelf kunnen zitten.
 

Bijlagen

  • database renners (Exemplaar met conflict.xlsm
    1,3 MB · Weergaven: 20
ondertussen heb ik met wisselen van filter ondervonden dat het probleem zich bevindt op tabblad training, helaas vind ik niet wat er mis is.
 
Theo, als er alleen waardes in de te filteren tabel staan gaat het sneller.
dus kopieer eerst de "waarden" naar een ander blad filter dan en kopieer daarna de opmaak naar je uitkomst.
zie voorbeeld.

ps in Training1 is regel 33 helemaal leeg currentregion gaat dus niet verder dan regel 32
 

Bijlagen

  • database renners (Exemplaar met conflict svp.xlsm
    1 MB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie sylvester-porte, zoals jij het doet lukt het natuurlijk ook maar zoals je ziet in mijn voorbeeld lukt het ook zonder het gebruik van select. Van wat ik op dit forum heb geleerd is dat je dit best zoveel mogelijk vermijd.
Omdat het wel degelijk werkt op al mijn andere filter zou ik liever willen weten waarom het in dit geval niet snel werkt en in alle andere filters wel.

Ik hoop nog een reactie te krijgen met een oplossing maar toch heel erg bedankt voor je hulp.

Theophiel
 
Theo die macro's in module2 doen niet mee die hele module2 kun je weg gooien. dat ben ik vergeten te verwijderen .

het gaat om de toevoegingen in je eigen module
 
Zet deze macro in Thisworkbook en trek uit de getoonde resultaten je conclusie.

Code:
Sub M_snb()
  For Each it In Sheets
    MsgBox it.Name & vbTab & it.Shapes.Count
  Next
End Sub
 
En hou het simpel in werkboek filter training

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Not Intersect(Target, Range("B3:O3")) Is Nothing Then Sheets("training").Cells(1).CurrentRegion.AdvancedFilter 2, Range("B2:O3"), Range("B5")
End Sub
 
ah Oke, heel erg bedankt voor je hulp. Je marcro hheft me wel op een idee gebracht. Ik heb de data gecopieerd naar een ander tabblad met alleen waarden plakken en dan het origineel verwijderd en het nieuwe hernoemd. Alles werkt nu terug met mijn macro, ben blij natuurlijk, alleen weet ik niet wat de rem veroorzaakte.

toch hartstikke bedankt maar voorlopig houd ik het bij mijn macro maar de uwe zal zeker in gedachte blijven moest ik terug op zulk probleem stoten.

groeten Theophiel
 
Je had er verstandiger aan gedaan in alle werkbladen alle verborgen 'shapes' te verwijderen.
Ook had je na moeten gaan door welke kopieerakties al deze overbodige afbeeldingen/grafische objekten in de werkbladen terecht waren gekomen.

Mijn tweede macro heeft niets met het aantal grafische objekten te maken maar met het vereenvoudigen van de gebruikte VBA.
 
Laatst bewerkt:
Theo, ik heb alle shapes uit jouw oorspronkelijke bestand verwijderd en dan werkt je oorspronkelijke macro zeer snel
en waarom heb je die shapes verborgen ?

snb, hoe kwam je daar achter ? ( dat van die shapes)
waarom vertraagt dat het filter ? (die kijkt toch alleen naar waardes)
 
@sylv

Een in verhouding (4 werkbladen met nauwelijks gegevens) kan alleen maar qua omvang opgeblazen zijn door:
- overbodige formattering
- teveel shapes.

Onbegrijpeljke vertraging wordt veroorzaakt door herberekening van :
- overbodige conditional formatting regels
- onnodig veel dynamische benoemde gebieden ('Names')

Zowel shapes als conditional formatting ontgaat de gebruiker bij iedere kopieeraktie (Excel kopieert meer dan je lief is)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan