kleine behuizing.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kitman

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
339
Ik heb een freesmachine die werkt met Mach3 en uiteraard ook met windows xp.
Ik ben hier zeer tevreden over en dat werkt prima, en voor de kritische lezer, over heel de wereld.
Nu zou ik die pc graag inbouwen, maar dat moet dan zo klein mogelijk.
Mijn buurman bouwt als hobby af en toe pc's in elkaar.
Dus vroeg ik of dat mogelijk is.
Volgens hij denkt moet ik dan eerder oudere onderdelen nemen want hij denkt dat xp niet meer werkt op een hedendaags moeder bord en bijbehorigheden.
Ik zou de voeding naast de pc kunnen bouwen.
Welke onderdelen heb ik dan nodig en hoe klein zou ik kunnen gaan.
 
Die zijn er denk ik niet met een seriële of paralelle poort en dat is volgens mij voor Mach3 wel nodig.
 
Ik heb het moederbord eens gemeten, is 30 x 25 cm.
Nu hangt daar een uitgebreide geluidskaart aan en dat moet ook niet perse.
Moet id een printerpoort hebben, met usb werkt dat niet goed.
 
Laatst bewerkt:
tja zo een bord is dus 30x25 cm.
ik had gehoopt dat er ook kleinere waren, of in 2 delen.
 
Mini-ITX is maar 17x17 cm. Dus dat komt al een stuk meer in de richting. Genoeg behuizingen voor te vinden.

Probeer het systeem dan meteen zo te bouwen dat je genoeg hebt aan passieve koeling. Zuig je ook geen troep je pc kast in.
 
Itx moederbord vinden zal het probleem niet zijn, maar wel eentje waar nog door XP ondersteunde hardware op zit/kan.

Geen idee welke specificaties de huidige computer heeft maar je zal ongeveer in diezelfde onderdelen hoek moeten zoeken (Pentium 3 of 4 max. denk ik)
Een oudere laptop strippen/verbouwen is ook nog een mogelijkheid.
Geef eens een lijstje met wat er in de huidige zit, dan kan er wat specifieker gezocht worden.
 
Ik heb een freesmachine die werkt met Mach3 en uiteraard ook met windows xp.
Ik ben hier zeer tevreden over en dat werkt prima, en voor de kritische lezer, over heel de wereld.
Nu zou ik die pc graag inbouwen, maar dat moet dan zo klein mogelijk.
Mijn buurman bouwt als hobby af en toe pc's in elkaar.
Dus vroeg ik of dat mogelijk is.
Volgens hij denkt moet ik dan eerder oudere onderdelen nemen want hij denkt dat xp niet meer werkt op een hedendaags moeder bord en bijbehorigheden.
Ik zou de voeding naast de pc kunnen bouwen.
Welke onderdelen heb ik dan nodig en hoe klein zou ik kunnen gaan.
Dit is de SP en hij heeft al de meeste hardware maar waarom de kast zo klein mogelijk moet zijn lees ik niet.

Daarnaast worden er best wel veel refurbished mini pc's aangeboden.
 
Deze is pentium 4.
Zal eens kijken wat hier in zit.
Het moederbord is alleszins te groot, 30 x 25 cm.
Als hij klein is kan ik die mooi inbouwen achter in de machine, hoe kleiner hou gemakkelijker.
Op zich heb ik zelfs geen pc behuizing nodig.
Die 17 x 17 cm is een mooie maat, maar zo ver als ik het kon zien hebben die geen paralelle poort.
Verder heb ik geen idee welk soort processor/onderdelen ik nodig heb om xp te kunnen draaien.
Dacht dat alle oudere systemen sowieso xp kunnen verwerken en dat dit ook nog nieuw te verkrijgen is.
 
Getriggered door deze site: Het kan veel kleiner. Er zou XP Pro op moeten kunnen draaien.
De basis heeft een board size van 100 x 66mm en kost op deze site vanaf ca 300 euro, compleet bord met CPU en aansluitingen.
De kabels/stekers etc moet je dan zelf doen.

Datasheet van een van hen, zie bijlage.
Er zijn dus meer versies, zie https://www.wdlsystems.com/embedded...ssor/Carrier-Board-Only,NXP-i.MX6,Vortex86-DX
In NL bij ICOP BV in Veldhoven (NB).

Niet goedkoop maar wel echt klein en met een parallelle poort ..
Zit eigenlijk meer in de industriële hoek.


http://www.nobelelektronica.nl/index_bestanden/Page780.htm
Specificaties:
Processor: Vortex86DX 800Mhz
Disk : 4Gb compactflash
Ram : 256/512MB DDR2
Video : XGI Z9s
Audio : CM119

Operating systems :
• Windows XP-pro,
• Windows Embedded CE 6.0,
• Debian & Ubuntu Linux

De PC kan voorzien worden van:
• 10/100Mbps Ethernet
• 2x USB 2.0
• 4x serial port (RS232/422)
• Parallel port
• 2x PS-2
• Line-out en mic aansluiting
Niet alle combinaties zijn vanwege de beperkte ruimte uitvoerbaar.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-10-25_200238.png
    afbeelding_2021-10-25_200238.png
    324 KB · Weergaven: 16
  • 6316RD_datasheet.pdf
    403,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
@ Lange Pier, via usb naar parallel poort werkt niet om de machine aan te sturen.
Heeft men al ondervonden.
Zal de gegevens eens bekijken voor zo ver ik er iets van snap.
 
Er zijn ook nog pci naar parallel kaartjes te koop. E.e.a. inderdaad in de industriele hoek.
 
Het idee van route 99 lijkt wel iets.
Het zal altijd wel wat kosten.
Ga dat bedrijf eens contacteren.
Voedingen hebben we hier nog wel van oude pc.
Voor mijn kennis is een volledig systeem geleverd het veiligst, in elkaar zetten lukt wel, maar een systeem bij elkaar zoeken niet.
Nu heb ik al enkele opties die ik kan bekijken.
Volgens ik zie zit daar geen koelventilator op, kan dat?
 
Ik lees "Bruikbare Mini PC met zeer laag verbruik
Voor het aansturen van toepassingen als getijklokken en Hydro/Meteo displays werd door mij een low power mini PC ontwikkeld. Deze PC heeft alle gangbare functionaliteit, maar dan met een verbruik van slechts 4 watt.

Door dat laag verbruik, werkt dat dan toch snel en goed?
 
Ga eens Googlen en dan kom je ervaringen & applicaties tegen.


https://www.wdlsystems.com/core/media/media.nl?id=54935&c=3401285&h=13092bd13c80743ba40c
Hier gebruiken ze Windows XP embedded.
Lees op p3 en p4 maar wat ze als doel hebben:

The exercises in this guide are tested on Windows XP Professional and Windows Vista development workstations using Visual Studio 2005 Professional, CE 6.0 Platform Builder, withR2 and R3 releases installed, to develop the OS design project and generate the CE 6.0 OSruntime image.

Both Visual Studio 2005 and 2008 are used to develop the sample managed andnative code applications.
• On the Windows XP Professional SP3 development workstation, Visual Studio 2008,Visual Studio 2005, Visual Studio 2005 SP1, CE 6.0, CE 6.0 SP1, CE 6.0 R2, CE 6.0 R3ICOP_VDX6326_60B Board-Support-Package and VDX6326_WINCE600_SDK are installed.
• On the Windows Vista SP1 development workstation, Visual Studio 2008, Visual Studio2005, Visual Studio 2005 SP1, Visual Studio 2005 SP1 Update for Vista, CE 6.0, CE 6.0SP1, CE 6.0 R2, CE 6.0 R3, ICOP_VDX6326_60B Board-Support-Package andVDX6326_WINCE600_SDK are installed. Vortex86DX-SPARK Windows Embedded CE 6.0 R3 Jump Start rev 2.5

Page 4 of 155

The VDX-6326 Single-Board-Computer (SBC) is used as the target device for the exercises in this guide. Detailed information about the SBC is available in appendix D. The exercises in this guide are created with both the development workstation and the SBC connected to the sameLocal Area Network with DHCP service to provide IP addresses dynamically.

Check wat de beperkingen zijn, alleen embedded XP of ook een normale XP?

Op Alixpress etc vind je ook veel mini PC's maar kijk wel uit of die door jouw vereiste parallelle printer poort erop zit en of je XP erop draaien kunt!
Soms kun je geluk hebben op Tweakers Vraag en Aanbod en/of Marktplaats.

Edit: Zie plaatje voor wat er aan Windows gesupport wordt.
Bon:
https://www.vortex86.com/news/3 Where else... :eek:

Nogmaals: Zoek echt naar realistische ervaringen, ik heb ze niet maar kende zulke bordjes wel.
Op mijn werk gebruikten de fysische collega's een oude DOS pc (486DX? of en eenvoudige latere Pentium machine??) om de trekbank te bedienen en de metingen t verzamelen, dat ging prima. Ik kan niet goed inschatten hoever jouw gebruik daarvan afligt.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-11-05_115433.png
    afbeelding_2021-11-05_115433.png
    72,6 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan