F: partitie voor games en het Windows-register.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
145
Beste

Misschien een belachelijke vraag, maar niet iedereen is even 'slim' :).

Ik heb mijn ssd van 1 TB onderverdeeld in een aantal partities, waaronder de F: schijf (300 GB groot).
Ik gebruik deze partitie om games op te installeren.
Bij de installatie van een game kies ik dus voor F: schijf.

Nu weet ik dat bij de installatie van een game alles in het register opgeslagen wordt. (op de c:)

Stel dat ik vandaag een backup maak van gans de C: (systeembackup).
en ik zet deze backup 3 weken later terug. Ondertussen installeer ik wel nog enkele apps (geen games). Blijven mijn games dan nog werken? Ik zou denken van wel, want de verwijzingen in het register zijn niet verwijderd.

Ik wil dat mijn C: partitie niet te groot wordt, want daarvan wordt meestal een backup gemaakt. Als ik dan ook van de geinstalleerde games op de c: een backup zou maken, wordt de C: veel te groot als backup. Vandaar dat ik de F: partitie kies (van dezelfde 1 TB schijf!)

Ik vraag me dus af of er geen problemen komen met het register als ik backups ga terugzetten en mijn games altijd blijven werken.


Of bestaan er bepaalde tools die het register én een (game)partitie "bij elkaar houden"?
 
Volgens mij maak je back-ups van stations die een eigen schijfletter hebben. Systeemkopie is dan inclusief Door systeem gereserveerd en Herstelpartitie. Feit is dat alle gedane wijzigingen na het maken van de laatste back-up ongedaan worden gemaakt, immers alles wordt overschreven. Die later geïnstalleerde apps en games op de c: zijn verdwenen. Het is ook weer het oude register zoals het was. Als er later games op schijf F zijn gezet en het register is gewijzigd en je zet het oude register terug middels een systeemkopie, dat weet ik niet. Daar moet een deskundige dan even op antwoorden.

Jij schrijft dat je geen games installeert op de F, dus dat heeft dan niets met F te maken en ik neem aan dat je de apps op de c zet. Dan is er niets aan de hand.

Ik begrijp nog even niet waar die back-ups komen te staan. Op een extra interne of portable externe HDD? Heb je een bootmedium? Incrementeel bespaart veel ruimte. Die voegt steeds kleine stukken toe (wijzigingen) aan de basisback-up.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dat zo al jaren: op de C: staan alleen maar "windows" zaken. In de D:part staat de data (mijn documenten, e-mail, etc) en een aparte partitie voor games, applicaties en andere software.
Van de C(System)-partitie maak ik elke week een verse backup en bewaar altijd 3 versies (grootvader-vader-zoon-systeem). Aangezien er alleen maar windows op staat duurt een volledige backup 6 minuten.
De Data-partitie doe ik elke week incrementeel. Hier staan ook de installatiesets van alle software die ik gebruik.
De game partitie maak ik nooit een backup van. Als er een probleem zou ontstaan tussen een restored C-partitie en een game dan installeer ik de game gewoon op nieuw (is in de afgelopen 10 jaar 1 keer gebeurd.)
Tussentijdse updates van games worden bij mij tot nu toe automatisch gedaan door de game zelf zodra deze signaleert dat de c-partitie en de games-partitie niet synchroon zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik zie het probleem van "schijfruimte" en "tijdsduur" in deze tijd niet zoals vroeger was. Opslag in de vorm van portable schijven is goedkoop en back-ups kun je op de achtergrond laten draaien. Je kun gewoon doorwerken op de pc.
 
Backups ALTIJD OFF LINE houden, want alles dat on-line aan de pc gekoppeld staat zal bij een ransomware aanvaal ook mee gepakt worden.
Je backup is je redding voor het geval je gegevens gegijzeld worden.
Dus eens per dag/week een backup maken naar een externe hd en die daarna weer los koppelen.
 
Ja, dat doe ik altijd. Altijd loskoppelen. Maak meerdere back-ups op verschillende externe HDD's. Ik neem geen risico. Een ransomware aanval nog niet meegemaakt maar wel aanvallen via websites en inbraakpogingen. Norton Security doet zijn werk. Nieuw is dat wanneer je externe HDD of USB-stick aansluit direct gevraagd wordt deze te scannen. Dat is omdat externe en USB-sticks ook van derden lees 'vreemden' afkomstig kunnen zijn. Dus dat zit ook wel goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan