Veld vanuit query invullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik heb een grote dB die met meerdere frontends en een backend werkt. Frontends vullen de tabellen in met het automatisch invullen van de lokatienaam. Bij het opzetten simpel gekozen die lokatienaam volledig in te vullen in elke tabel. Beetje onhandig, enkel het Id was genoeg geweest (er is in de dB een tabel met de lokatienamen), bovendien, nu zal een lokatie zelden van naam veranderen, maar mocht dat nodig zijn nu natuurlijk een ramp.
Een lokale tabel bevat de lokatienaam die gekozen is in het instelmenu en die waarde verschijnt in het startmenu en is vanaf daar beschikbaar voor alle invulformulieren.

Voor nieuwe tabellen die toegevoegd worden wil ik vanaf nu het lokatie Id automatisch laten toevoegen. Ik heb een query'tje dat keurig dat Id bepaald voor de ingestelde lokatie maar hoe kan ik dat automatisch laten invullen op het formulier (tabel layout) dat de tabel vult, dus op elke nieuwe regel die toegevoegd wordt. De tabel bevat dan uiteindelijk het lokatie Id en wat velden als datum, uitvoerder taak e.d. Invullen via standaardwaarde en verwijzing naar de query werkt niet.
 
Verschillende mogelijkheden (van eenvoudig tot ingewikkeld):

* Je schrijft een fcie die de default ophaalt en bij het openen van het formulier zet je via VBA de default op de juiste waarde
* Je wijst de waarde bij het opstarten toe aan een tempvar en vult die bij 'BeforeInsert' van het formulier in
* Als de ID niet verandert zet je gewoon de juiste ID hardcoded als default in de front-end. Dan moet je wel telkens je een nieuw front-end distribueert deze terug overal goedzetten.
* je maakt per tabel een klassemodule en doet alle select/updates/inserts/deletes via de procedures in deze klassemodule in plaats van het formulier aan de datasource te binden

vriendelijke groeten
Noëlla
 
Bedankt, ga eens experimenteren. Bijkomend probleem is wel dat op het formulier meerdere records ingevuld kunnen worden met elke record weer die query waarde erin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan