Welke externe HDD kan ik openen en gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnnyWalker

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2021
Berichten
10
Ik wil graag mijn interne opslagruimte van mijn pc vergrootten met een nieuwe HDD.
Ik wil daarvoor een externe HDD ombouwen tot interne, omdat de prijzen veel lager liggen.

Nou heb ik gezien dat mensen zo'n externe drive openen en er de ene keer wel en de andere keer geen SATA-aansluiting was.
De HDD's die geen SATA-aansluiting aansluiting hadden, gingen via een ander kabeltje direct naar de USB-kabel.

Ik wil wel graag wat goedkoper uit zijn en dus van een externe een interne maken.
Topkwaliteit is niet nodig.

Hoe kom ik er nou achter, zonder eerst de buitenkant eraf te slopen, of er een SATA-aansluiting is of niet?
 
Laat eens zo'n exacte prijs vergelijking hier zien?
Ben benieuwd wat en hoe je het vergeleken hebt?
Heb je Tweakers pricewatch gebruikt dan kun je vergelijkingslink hier zo neer zetten.
Ik zou het "bijzonder" vinden want dan zouden toch weinig mensen een losse schijf meer kopen....
 
Laatst bewerkt:
Zeker "bijzonder" omdat het vroeger volgens mij precies omgekeerd was. Een portable externe HDD was duurder. En USB 3.0 portable heb ik meerdere en geen problemen.
 
Ik kan niet zo snel een exact dezelfde vinden, maar ik weet dat ik goedkopere externe gezien heb.
Ook heb ik iemand 12 van Seagate externe schijven zien strippen van de ombouw om een enorme opslagunit te bouwen.
De reden was de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Hoe kom ik er nou achter, zonder eerst de buitenkant eraf te slopen, of er een SATA-aansluiting is of niet? "


Is altijd een verrassing wat je krijgt .... meestal is er een printplaat met u.s.b. interface gemonteerd omdat sata niet nodig is en veel duurder.

Heb al u.s.b. versies en sata versies tegen gekomen , slechts een klein verschil in de serienrs.

De "grote" prijsverschillen zitten enkel in de hoge capaciteits drives.

Of dit prijsverschil de moeite waard is voor slechts 1 drive is een vraagteken..... voor meerdere tientallen drives (server) misschien wel.

Het slopen van de behuizing is uiteraard onmiddellijk garantie verlies. (deze openen zonder visuele sporen is bijna onmogelijk).

Als je al een sata model zult tegenkomen in dergelijke behuizing , zijn deze ook meestal merkbaar trager dan een "normale" sata drive.

De behuizing van een u.s.b. model drive kan iets kleiner zijn dan een model sata --> u.s.b. (let op ... kan) omdat de extra sata --> u.s.b. interface niet aanwezig is.

Hopelijk hb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg Peter! Ik vergat ook te vermelden dat ik naar de hoge capaciteit schijven kijk (6 tb of meer).

Ik heb ook nog 4 tb externe schijven liggen die ik liever als interne schijf heb. Maar ja, als de SATA-aansluiting toch trager is en het nooit zeker is wat je aantreft, dan hou ik het maar bij hoe het nu is en koop ik liever een échte interne HDD.

Bedankt allemaal!
 
Ik kan niet zo snel een exact dezelfde vinden, maar ik weet dat ik goedkopere externe gezien heb.
Das geen goed excuus... dan zoek je toch even langer?
Zonder een feitelijk vergelijk is er geen correct advies mogelijk...
Externe schijven zijn vaak goedkoper omdat ze trager zijn... tja dat wil je voor intern meestal niet.
Lees ook het verhaal van @VDK_P .
 
Laatst bewerkt:
Ik wil daarvoor een externe HDD ombouwen tot interne, omdat de prijzen veel lager liggen.
Gewoon onzin en nergens geef je voorbeelden, schaf gewoon een interne aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan