Datum omzetten zonder streepjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

scroob

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2013
Berichten
4
Hoi,

In mijn formulier laat ik, hopelijk straks, de datum zetten. Dit gebeurt dan met 2021-10-18.
Nu wil ik daarna dat de streepjes verdwijnen met dit als resultaat 20211018.
Ik heb zitten zoeken in de eigenschappen berekend, maar het enige wat ik kan bedenken is door middel van LEFT steeds wat weg te halen en daarna alles combineren.
Dat kan vast makkelijker :) Alleen het lukt niet....

Wie kan mij helpen met zoiets simpels wat ik even niet zie blijkbaar...

Dank,
Ronald.
 
excel2007nl
Code:
=substitueren(a1;"-";"")
 
En in Access? ;)
 
In een Query

Code:
BJaar: IIf([Bouwjaar] Is Not Null;(Replace([Bouwjaar];"-";"")))

Gr. Cor
 
In mijn formulier laat ik, hopelijk straks, de datum zetten. Dit gebeurt dan met 2021-10-18. Nu wil ik daarna dat de streepjes verdwijnen met dit als resultaat 20211018.
Rare vraag, en je geeft niet echt aan wat je daarmee wilt bereiken. Moeten de streepjes weg uit de datum? Dan heb je dus een tekstveld nodig om de datums op te slaan, en kun je er daarna (zonder nabewerkingen) niks meer mee. Wil je de gebruiker dwingen om altijd 8 tekens te typen voor een datum? Klinkt een beetje alsof je een hekel aan je gebruikers hebt. De meeste datums kun je, zeker als ze van dit jaar zijn, ingeven met maximaal 5 tekens. Dus de ingave 18-10 genereert de door jou gewenste datum al, terwijl je met 8-3 de datum 2021-03-08 opslaat. En het maakt ook helemaal niet uit hoe je de datum ingeeft, hij wordt toch altijd op dezelfde manier opgeslagen. Namelijk als getal, waarvan jij in de tabel of in het formulier aangeeft hoe dat weergegeven moet worden (namelijk bij de notatie van dat veld). Dus wat maakt het dan uit hoe iemand een datum invult? Zolang het een datum blijft kun je er ook mee rekenen (betaaltermijn bijvoorbeeld) en dat kan dus met een tekstveld (zonder nabewerking) niet.
Hou het simpel, is mijn advies, en blijf uit de buurt van gebruikersonvriendelijke invoermaskers.
 
Ronald,

Jouw vraag is mogelijk anders dan ik hem interpreteer.
Ik lees dat je in een veld op een formulier 2021-10-18 wilt laten invoeren en neem aan dat deze datum als rammelt in een tabel wordt opgeslagen.
In de weergave op het formulier en in het rapport wil je na invoer 20211018 zien.

Bij mij krijg ik deze weergave als ik in het Eigenschappenvenster bij Opmaak als Notatie yyyymmdd zet. Deze notatie dan zowel op het veld in het formulier als in het rapport.

Het maakt niet uit of je op het formulier als datum invoert 18-10 of 18-10-2021 of 2021-10-18, op het formulier en in je rapport zie je dan altijd 20211018 mis het veld in de tabel een datumveld is.

Gr Henneke
 
Sorry het rammelt een beetje, maar ik bedoel in de 2e zin...... en neem aan dat deze datum als datumveld in een tabel wordt opgeslagen.

In de laatste zin is niet mis het veld, maar mits het veld..
 
Ronald,

Jouw vraag is mogelijk anders dan ik hem interpreteer.
Ik lees dat je in een veld op een formulier 2021-10-18 wilt laten invoeren en neem aan dat deze datum als rammelt in een tabel wordt opgeslagen.
In de weergave op het formulier en in het rapport wil je na invoer 20211018 zien.

Bij mij krijg ik deze weergave als ik in het Eigenschappenvenster bij Opmaak als Notatie yyyymmdd zet. Deze notatie dan zowel op het veld in het formulier als in het rapport.

Het maakt niet uit of je op het formulier als datum invoert 18-10 of 18-10-2021 of 2021-10-18, op het formulier en in je rapport zie je dan altijd 20211018 mis het veld in de tabel een datumveld is.

Gr Henneke

Super! Dit werkt. Wat extra achtergrond informatie :De inspecteur geeft straks aan op welke datum het object is geïnspecteerd. Een onderdeel daarvan is het genereren van een certificaat en in het certificaat staat de datum dus aangegeven zonder de streepjes. Als de inspecteur dan 1x de datum invoert doet access de rest.
 
Een onderdeel daarvan is het genereren van een certificaat en in het certificaat staat de datum dus aangegeven zonder de streepjes.
Nogmaals: een datum is een getal dat je opslaat in de tabel, en opmaakt in een door jou bepaalde opmaak. Dat kan een getal zijn (niet handig), een volledig uitgeschreven datum of een datum zonder streepjes op je certificaat. Alle mogelijke weergaven hebben niets te maken met hoe je de datum invoert. Kortom: gebruik inderdaad de Notatie​ om de output op te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan