Bootcamp niet meer zichtbaar bij het opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lambout

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2013
Berichten
65
Hallo,

Ik heb een Macbook Pro uit 2012 waar ik Windows 7 op heb staan. Nu gebruik ik vooral de Windows 7 hierop.
Vandaag heb ik voor het eerst in een tijdje weer naar de Mac opgestart.
Bij het opnieuw opstarten is de bootcamp/Windows 7 schijf niet meer zichtbaar (alt ingedrukt houden bij het opstarten)

De schijf is niet verwijderd, ik kan deze nog gewoon zien en gebruiken in de Finder. Ook is deze nog te zien in de schijfhulpprogramma, waarin de gebruikte opslag ook nog te zien is.

Wanneer ik naar de opstartschijf ga, zie ik alleen de Macintosh schijf staan (Macintosh HD OS X, 10.10.3, oudje ik weet het)
De Windows/bootcamp schijf is hier niet zichtbaar.

Al mijn bestanden staan op de Windows gedeelte, graag jullie hulp hiermee!


Extra info: de bootcamp partitie structuur is een Windows NT-bestandssysteem (Tuxera)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in principe helemaal niks meer met die schijf doen maar alleen Testdisk gebruiken om de data te redden.
Dat is in dit topic ook zo gedaan met een vergelijkbaar systeem maar dan alleen icm Win10.
https://discussions.apple.com/thread/8249446
Je hebt dan wel een externe schijf nodig om je data weg te schrijven.

PS:Ik zou zelf nog eerder de schijf eruit halen aan een ander systeem hangen en een kloon maken op een andere schijf of een image en daar mee aan de slag gaan met Testdisk ipv de originele schijf.
Oja... als je toch een externe backup schijf koopt... koop er dan 2... dan heb je iig een een echte backup.
 
Hallo route99,

Bedankt voor uw reactie. Dit klinkt als een laatste redmiddel. In principe heb ik niks gedaan met de schijf zelf. De optie om te booten naar Windows is dus ineens niet meer zichtbaar.
Zijn er andere mogelijkheden?
 
Ik heb geen bootcamp ervaring, maar ook onder Windows zelf kan een partitie veranderen in iets als een RAW omgeving en soms kun je dat repareren, maar nu moet dat vanuit MacOS en als het echt mis gaat is er een kans dat je echt alles kwijt bent.
Ik neem zelf altijd het zekere voor het onzekere en kies voor iets als Testdisk die er ook voor MacOS is en ga eerst de data van die persoon redden (alleen in mijn familie kring en zo, ben geen professional en kwestie van prioriteiten, er is nog meer hier te doen... ).
Als er dan toch nog een tool is die het proberen waard is doe ik dat soms, maar tot nu toe met weinig succes.

Speel op zeker als de data je echt lief zijn.... wat er ook nog geroepen gaat worden hier... als het mis gaat niemand gaat je jouw data terug geven... dus doe het in 1x goed.
Mss werkt een andere tip prima.. maar de garanties zijn altijd tot de deur...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw snelle reactie, ik volg nu de stappen in het discussiestuk van de apple forum, allereerst een backup maken met testdisk.
Ik laat van mij horen zodra ik verder ben
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie voor de hulp, ik zal er naar kijken, @route99 de laptop is tot op heden bezig met het kopiëren van de bootcamp naar MacOS. Het is zo'n 200gb, ik weet niet hoe lang dit zal moeten duren?
 
200Gb.... geen idee, hangt nogal af van het systeem en die MBP komt uit 2012, is vast geen snelheidsmonster..
Maar het belangrijkste lijkt me dat je de 200 Gb aan data terug krijgt.
Klopt die 200 Gb met wat je verwachtte?
 
In principe wel, het probleem is alleen dat hij de bestanden chaotisch aan het kopiëren is naar de Mac ipv de geselecteerde map, dit moet ik even aanpassen
 
Hmmm ik herinner me dat altijd alles netjes in mappen overgezet werd. Tis al weer 2 jaar geleden, maar toen was het al zo wat ik eerder me ook herinner.
Kan me niet herinneren dat ik iets bijzonder ooit mee uitgevoerd heb.
Ik verwacht dat Testdisk op een MacOs in principe vergelijkbaar werkt als onder Windows.

Edit: Loop dit anders nog eens helemaal door maar zeker 9 en 10.
https://computriks.com/en/recover-file-testdisk
9. You are now in the directory tree (files and folders) of the partition! Each line starting with d letter is a folder, each line starting with a hyphen - is a file. Red lines are files that have been deleted. You can move in files and folders with arrow keys on the keyboard, you can open a folder by pressing Enter and you can quit a folder by going on the double dot .. and pressing Enter. The location where you are is always shown at the top near the word Directory. You can recover a file or a folder at any time by pressing C

`10 The first time you will press C, you will be asked where to copy the files. You have to move up to the destination folder and press Y. For that purpose, you need to know the path of that folder. Once done, testdisk confirms you if the operation succeeded of failed, completely or partially. If you copy a large amount of files, be patient and wait for the transfer even if nothing happens on the screen. If time is really too long, you can press Q to quit testdisk.
oit mee uitgevoerd heb.

En.... het KAN zijn dat de folderstruktuur beschadigd is en de bestanden niet, dan kan het zijn dat de recovery minder netjes verloopt.
Wat je dan kunt proberen .... zover je nog folders herkennen kunt... .recover de bestanden per hoofdfolder dan heb je iig geen totale chaos.
Heb het zelf (gelukkig) nog nooit zo er meegemaakt, maar het kan wel.
 
Laatst bewerkt:
@route99
Ik wil graag de bestanden naar een externe harde schijf backuppen, maar wanneer ik alles kopieer en probeer te verplaatsen, weet ik niet hoe ik de bestanden bij de externe harde schijf krijg. Staat niet in het lijstje van de bestemmingen, als je begrijpt wat ik bedoel

edit: gevonden, kijken wat er nu gedaan wordt
 
Laatst bewerkt:
Bekijk deze video eens: https://www.youtube.com/watch?v=8qr1y4xqekI
Zorg dat de externe schijf gemount is en dus zichtbaar op de MBPro.
Vanaf ca 2min15 laten ze zien hoe je een schijf kiest. Dus effe door dat menu navigeren net zolang tot dat je bij de juiste zit.
Let op de namen van schijven/partities worden onder Linux wel anders weergegeven, zoals sd voor de schijf en sda1 en sda2 voor de partities.

Edit: Zie nu dat je het gevonden hebt.... mss kun je de video nog gebruiken voor andere zaken?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Route99, ik kon de map vinden (onder volumes), maar bij het overzetten wordt het alsnog verkeerd overgezet.
Is de kans groot dat er wat mis kan gaan als ik de herstel optie druk in de disk utility app?
 
Hoe komt het dan daar terecht? Wat is er exact "verkeerd" aan?
 
Geen idee, wat er gebeurt is de bestanden worden niet naar de externe hardeschijf geschreven maar direct naar een andere sectie van de laptop.
Ik kan de bestanden dan zien bij de recent toegevoegde items.
 
Dan lijkt het er op dat of de harde schijf is nog niet gemount en/of je zet de bestanden verkeerd neer.
Geeft de laatste video link je meer houvast?
 
Apart, want ik kan er wel in komen namelijk en ook selecteren in testdisk. Het moet dan ergens verkeerd gaan bij het selecteren?
Ik volg de stapjes van het filmpje, waarbij ik alles selecteer ipv 1 bestand, ga naar de desbetreffende locatie in de externe hardeschijf en druk weer op CTRL+C (klopt dit?)
 
Zo uit mijn hoofd was het toch alleen C en Ctrl+C voor stoppen.... maar dat staat toch op het scherm....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan