• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standen per speelronde

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Berichten
82
Beste Excelexperts,
Kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem?
In de kolommen A t/m J heb ik achtereenvolgens datum wedstrijd, thuisclub, uitclub, uitslag, daarna uitgesplitst naar doelpunten thuis, uit, gewonnen gelijk of verloren. In de kolommen L t/m W heb ik een poging gedaan om de stand na de eerste speeldag uit te rekenen, resultaat komt dan in de kolommen Z t/m AG. de volgende speeldag is een week later, ik heb een poging gedaan om dat automatisch te laten gebeuren. Maar nu kom ik met een probleem, de formules die ik toegepast heb voor de eerste ronde werken niet met doorvoeren naar beneden. Is er een methode om dat automatisch aan te passen? Het gaat vooral om de kolommen V en W en daarna Z t/m AG In speelronde 1 is 2 t/m 16, vervolgens 18 t/m 32 enz. Tweede speelronde heb ik met de hand aangepast, maar als het om een stuk of 30 gaat is dat een heidens karwei.
Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is, excelblad heb ik toegevoegd.
Dank voor jullie antwoorden
Vr. groet,
Michvand
Bekijk bijlage Stand per ronde.xlsx
 
Michvand, met " indirect " of met "verschuiven" is het te doen. eventueel met een hulp kolom.

ik ben heel benieuwd naar het doel van de V en de W kolom.
er komt op die manier een stand uit die afhankelijk is van wat er boven (eerdere rijen) is gebeurt.
ik verwacht dat alle rijen met de zelfde datum even zwaar moeten tellen.
is dat de bedoeling ?
in de W kolom staat weer zo iets . waarom voldoet de functie " Rang " niet?
 
Laatst bewerkt:
Hi Sylvester-ponte,
Dank voor je reactie.
De begrippen indirect of verschuiven zijn mij onbekend, ik gebruik een Engelstalige Excel. Ik vermoed dat je OFFSET, bedoelt, maar ik heb geen idee hoe het werkt.
Het doel van de V kolom is om een puntenklassement te creëren om te bepalen welke ploeg bovenaan staat, dan wel lager. De ploeg die de meeste punten heeft staat dan bovenaan, bij gelijk aantal punten komt de ploeg die de minste wedstrijden heeft gespeeld bovenaan, als aantal wedstrijden gelijk zijn, de doelsaldo, en vervolgens welke ploeg de meeste goals gemaakt heeft. Als alles gelijk is voorkom je gelijk aantal punten door row toe te voegen. In de W-kolom wordt beopaald welke ploeg er bovenaan staat. Hoe het precies werkt weet ik niet, ik heb de formules ergens vandaan gehaald, maar het werkt wel. Als ik ranking gebruik, kom ik er niet uit hoe ik het moet toepassen in de Z-t/m AG kolom om een ranglijst te maken.
Ter verduidelijking nogmaals een uitleg.
In de lijnen 2 t/m16 heb ik resultaten per club t/m 1 speelronde, 17e heb ik leeg zodat datum in l-kolom 7 dagen opgehoogd wordt, vervolgens lijn 18 t/m 32, met resultaten ronde 1 en 2. Met doorvoeren lukt het prima, alleen V en W kolommen zijn een probleem, deze moeten nu kijken binnen de lijne 18 t/m 32, zelfde voor de stand in z-kolom t/m ga kolom. derde speelronde is weer een week later. De datum in kolom L liep niet goed, deze heb ik verbeterd.
Speelronde 2 had ik handmatig aangepast, mar op een of andere manier moet dat ook aangepast kunnen worden.
Ik hoop dat mijn bedoeling nu duideijk is. Als bijlage nogmaals de nieuwe versie.
Bekijk bijlage Stand per ronde.xlsx
 
Michvand, welke excel gebruik jij?
zet er voor de duidelijkheid eens kolomkoppen boven
 
Laatst bewerkt:
Hallo Michvand,

Een idee.

Het bestand aangepast voor de kolommen V t/m AG en voor alleen de datum 02-09-1956. Hoe zo 1956?

Even kijken of dit de bedoeling is.

Groet

Dirk
 

Bijlagen

  • Stand per ronde.xlsx
    58,5 KB · Weergaven: 10
Dirk, ik krijg een foutmelding: "bestand is beschadigd"

Michvand, de gele en groene cellen kun je naar beneden slepen (heb ik al gedaan)
de groene zijn matrix functies
 

Bijlagen

  • Stand per ronde svp 2.xlsx
    72 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Aan Dirk: Bij het starten van je verzonden bestand krijg ik ook een foutmelding.
Voor wat je vraag betreft de datum, het betrof een voetbalcompetitie uit dat jaar. De namen van de clubs heb ik alleen aangepast.
Aan Sylvester. Het bestand werkte niet helemaal zoals ik wilde. Ik heb een fout hersteld in de formules in lijn 2 tussen de kolommen N en U. De startdatum heb tussen dollartekentjes gezet.
Nu werkt de file zoals ik het wil hebben. Ook de standen werken automatisch . Naar believen kan ik ook het aantal clubs variëren en zelf de formules aanpassen. Hartelijk dank!!
Mijn probleem is nu opgelost.
Vr. groet,
Michvand
 
standen

Hallo Wichvand,

Ik heb gewoon jouw bestand gebruikt. Geen idee wat en hoe er iets fout is.

"mijn probleem is opgelost". Niet helemaal denk ik als je het bestand van Sylvester gebruikt.
Het aantal "Doelpunten voor" speelt ook een rol in de rangschikking. Zie jouw eigen tekst.
Helaas houdt Sylvester hiermee geen rekening. Of zie ik het verkeerd.

Groet

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Kleinigheidje, kan ik gemakkelijk aanpassen.
Op de vraag welke excel ik gebruik: het is excel 2019

Dank voor je hulp!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan