Nieuwe batterij

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Beste mensen,


ik heb een nieuwe batterij voor mijn laptop gekocht. Op internet zie ik twee dingen: eerst helemaal opladen en ontladen voor 1e gebruik laptop, of: dit is helemaal niet nodig.

Hoe moet het écht?

Dank!

Peter
 
Zit er geen manual bij?
 
Merk, type, soort, model, specificatie?
 
Geen van beide denk ik, of is "niets doen" eigenlijk geen optie?

Bij alle nieuwe oplaadbare apparaten zit u goed met de volgende regel: Batterijen opgeladen 24 uur aan de lader houden voor gebruik. Dat kan je ook zo begrijpen als dat je het apparaat wel even mag gebruiken wanneer die volledig is opgeladen, als je de batterij daarbij maar wel vol houdt. Dit staat in de meeste handleidingen en er is geen reden dat dit niet zou gelden voor een laptop of tablet of telefoon.

Meteen ontladen is in tegenspraak hiermee en daar heb ik nog nooit van gehoord. Denk aan het aantal cycli van ontladen wat een batterij aan kan. Een batterij kan maar een beperkt aantal malen helemaal leeg zijn. Helemaal ontladen verkort dus de gebruiksduur. Batterijen moeten trouwens ook niet leeg bewaard worden.

Na het 24 uur aan de lader laten het volgende. De levensduur is sterk afhankelijk van de zuiverheid van de gebruikte chemische ingrediënten maar de langste levensduur van accu's en lithium batterijen verkrijg je bij het meestal 75 procent vol hebben. En af en toe helemaal opladen, waarbij het meestal volledig opgeladen laten weer niet goed is. Bovendien lijkt het zo te zijn dat apparaten die slecht beveiligde batterijen hebben vaak in brand vliegen wanneer ze 100 procent geladen zijn. Ook al een reden om genoegen te nemen met iets minder en niet meteen te gaan laden wanneer de fiets of de laptop drie kwart vol aangeeft.
 
Oh ja, dat is om de indicator voor de accu te kalibreren staat er dan bij. Dat kan eenvoudiger. Haal de accu er daarvoor even uit en houdt de aan/uit knop een tiental seconden ingedrukt maar in ieder geval zo lang dat er geen lampje meer brandt Ga aan de koffie of wacht tot na het eten en doe de volle accu er dan weer in. De laptop zou nu de juiste lading moeten herkennen.

Kalibreren is meestal niet nodig maar het niet meer herkennen van de accu lading, kan bij een gebruikte laptop wel eens problemen geven en deze pagina gaat er aan voorbij dat een batterij maar een beperkt aantal malen helemaal ontladen kan zijn. Verder kan je natuurlijk wel bezig blijven met kalibreren, terwijl je daar geen zorgen over hoeft te hebben want zijn er daar problemen mee dan merk je dat vanzelf.

Op de pagina van onderstaande link staan de cycli van bekende Macbooks, zij kunnen tussen de 300 en 1000 keer ontladen zijn. Bij een laptop kan het aantal van 300 cycli natuurlijk snel zijn bereikt. Niet gaan ontladen dus. Meestal wordt het aantal cycli bij een accu aangegeven in de specificaties maar ik denk dat dit aantal krimpt bij veroudering van de batterij dus dat geeft nauwelijks uitsluitsel maar je kan accu's onderling er mee vergelijken.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585
 
Hallo

Ik controleer bij een nieuwe l.i.o.n batterij toch wel of deze nog geladen is .... (in het toestel zelf , of met multimeter)

Een volledig lege batterij , is er eentje die al veel te lang stof lag te vergaren , of erger ... eentje met defekte cellen , die een veel te hoge interne zelfontlading bezitten.

Meestal is er ook een produktiedatum vermeld op batterij of verpakking ... heb je meteen een indruk hoe oud deze is.

Met de korrekte hardware / software , kun je deze ook uitlezen .... huidige capaciteit , aantal laadcycli , temperatuur , etc ....

L.i.o.n. batterijen die niet voor 100 % worden opgeladen , gaan merkbaar langer mee.

Sommige merken laptops bezitten daarvoor een instelling in de b.i.o.s.

Anderen , monteren een batterij die de b.m.c. nooit voor 100% kan opladen , met uiteraard een indikatie dat de batterij Vol is ....

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan