meerdere gebruikers in 1 database zonder database te splisen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdvB

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2021
Berichten
48
Ik dacht dat het splitsen noodzakelijk was om database met meerdere te benaderen.
Nu blijkt dat toch ook al te kunnen zonder te splitsen.

Loop ik daarmee gevaar dat data bijvoorbeeld niet opgeslagen wordt ?
zo niet:
- waarom zou je uberhaupt nog splitsen als zonder dat splitsen je er toch met meerdere mensen in kan werken.
- zijn er nog zaken die ik moet uitvoeren voordat je veilig met meerdere mensen in 1 (ongesplitste) database kan werken ?

Alvast weer bedankt,

ad
 
Je loopt niet het gevaar dat data niet opgeslagen worden, er is wel:
* een groter gevaar voor data corruptie
* meer kans dat gebruikers elkaar gaan blokkeren
* het nadeel dat als je een wijziging aan de formulieren/rapporten wil doen je iedereen eerst uit het programma moet gooien. Anders kan je rustig je eigen front-end aanpassen terwijl iedereen voortwerkt en dan, tijdens een kalm moment, de aangepaste FE distribueren.

Als je veilig wil werken, raad ik aan om de tabellen naar een database systeem (MySQL, SQL server, ...) te exporteren en access alleen als front-end te gebruiken.
 
Fe-BE constructies gebruik ik als er meer dan 5-10 gebruikers in een db werken. Dan kun je beter splitsen. Als de db goed is ingesteld, (Bewerkte record bijvoorbeeld) kun je prima met een aantal mensen tegelijk in dezelfde database werken. Vaak ligt het probleem dat je dan krijgt niet bij de db, maar bij het netwerk. Een FE-BE heeft als voordeel dat je gebruikers een maatwerk FE kan geven. Zo kunnen administratief medewerkers andere dingen zien/doen dan productiemedewerkers of HR medewerkers. Is gewoon beter te onderhouden.
Migreren naar een SQL omgeving is een typische noella tip; lijkt mij voor kleine bedrijven niet echt nodig. Grotere bedrijven zullen al gauw wél een grotere db (SQL server etc) hebben, en dan is het wél een zinnige werkwijze.
 
De standaard regels (en voor Octafish AKA Accesguru: niet uitgevonden door mij :) ) om te kijken of je de tabellen best upgrade naar een (gratis) database systeem zijn:
* er werken 5 of meer personen met dezelfde gegevens, waarvan er 3 tegelijk online kunnen zijn
* je moet je gegevens kunnen beveiligen (denk aan GDPR, gevoelige gegevens, ..)
* je hebt een meer stabiele omgeving met backups / restores nodig
* je wil werken met transacties die in hun geheel kunnen teruggedraaid worden.
* je database bevat meer dan 1 GIG aan gegevens.
* je wil je rapporten/app via het web/GSM kunnen raadplegen.

Afhankelijk van de gekozen database kan je de Access front-end gewoon linken aan de verplaatste tabellen en gebruiken zonder verder iets aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Mij vertel je niets nieuws. Ik kan uiteraard niet voor Octafish spreken :). Mocht ik het dieper willen weten, dan stel ik zelf wel een vraag. Ik krijg niet de indruk dat dit informatie is waar TS om gevraagd heefd :d.
 
Allereerst ben ik al erg blij met de antwoorden die ik gekregen heb, geeft me inzicht.

Ik schrik wel van het antwoord NoellaG: een groter gevaar voor data corruptie.
Ik weet niet hoe en wanneer Access records/tabellen lockt maar als iemand bestelling aan t maken is zou t niet moeten zijn dat een ander onder hetzelfde nummer bestelling aanmaakt. Of dat als iemand een artikel aan het aanpassen is iemand anders ook dat artikel kan aanpassen.

ter info: Het gaat om een klein systeem waar regelmatig 2 mensen en heel soms 3 mensen in gaan werken. Database incl, data is nu nog geen 10 MB, ik vermoed dat dat max oploopt naar 50MB.
 
Hoi Advb,
met zo een klein bestand moet je je geen zorgen maken.

En met data corruptie bedoel ik niet zo zeer locking gevaar. De Access file kan corrupt worden als er bijvoorbeeld plots een stroomuitval is en het programma oneigenlijk afgesloten wordt. Access is een applicatie die ook met eigen tabellen kan werken, maar gebruikt zelf geen log file. In een database worden alle bewegingen in een log bestand bijgehouden zodat transacties na een noodstop bij het terug opstarten netjes teruggerold kunnen worden tot het laatste consistente punt en er geen losse stukken gegevens blijven hangen, zodat je geen corrupte data krijgt.

succes
Noëlla
 
Ik schrik wel van het antwoord NoellaG: een groter gevaar voor data corruptie.
Dat doet noella wel vaker, en is meestal nergens voor nodig. In al de jaren dat ik met Access werk, ben ik dat nog nooit tegengekomen. Misschien bouw ik mijn databases beter :d.
 
als we dan toch weer op de man gaan spelen: ik denk dat Accesguru, ook niet in zijn vorig leven als Octafish, veel met Access heeft gewerkt, maar nog nooit een database heeft geïnstalleerd/aangemaakt, of zelfs er maar één van dichtbij hheft gezien.
 
ik denk dat Accesguru, ook niet in zijn vorig leven als Octafish, veel met Access heeft gewerkt, maar nog nooit een database heeft geïnstalleerd/aangemaakt, of zelfs er maar één van dichtbij heeft gezien.
Dank je wel, het forum is weer helemaal voor jou.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan