Voldoende ruimte op C schijf en toch volmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ananasbakker

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2021
Berichten
8
Goedemiddag,

Ik krijg de laatste tijd constant meldingen dat mijn C schijf vol is, terwijl ik nog 111 GB beschikbaar heb.
Ik probeer er nu iets op te zetten van 35 GB, maar dat lukt dus niet.
Vorige week was kreeg ik de melding rond de 70 GB, heb daarna veel verwijderd, maar nu dus ook al bij 111 GB beschikbaar.
Graag jullie hulp en advies, zie bijgevoegd bestand.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 2021-11-04.png
    2021-11-04.png
    663,6 KB · Weergaven: 41
Geen andere schijven/partities die te vol zijn en daar die 35GB naar willen plaatsen?
 
Maak eens een schermafdruk van schijf beheer, W toets met R en diskmgmt.msc invoeren.
 
Ik zie nu dat er wel meer schijven opstaan, maar snap niet echt waar die vandaan komen...
 

Bijlagen

  • 20211104_152707.jpg
    20211104_152707.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 42
Die worden standaard aangemaakt bij het installeren en die hebben geen schijfletter, ging mij erom of er verschil inzat met die eerdere schijfweergave in system maar die zijn gelijk.

Had je de laptop helemaal uit gehad na het opruimen? of maak je gebruik van snelstarten?
 
Aha, ok duidelijk!
Laptop is helemaal uit geweest na het opruimen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zag er hoopvol uit!
Alleen heb ik onder de knop Policies geen Explorer staan... Ik kan dus geen aanpassing doen...
Iets naar boven staat wel Explorer, maar weet niet of ik het daar ook in aan kan passen?
 

Bijlagen

  • 20211104_160141.jpg
    20211104_160141.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 27
Dat is heel gevaarlijk en kan volgens mij niet want dat is een heel andere locatie dan op de link. Maak systeemherstelpunten en systeemkopieën en registerback-ups op externe HDD's als je het register gaat wijzigen. Je zou wel de sleutel in de locatie aangegeven in die link kunnen aanmaken. Altijd eigen risico.

Welke Windows-versie? Heb je de laatste updates? Heb je sfc /scannow gedaan? Zie de basisstappen in deze sectie.
 
Laatst bewerkt:
Het zag er hoopvol uit!
Alleen heb ik onder de knop Policies geen Explorer staan... Ik kan dus geen aanpassing doen...
Iets naar boven staat wel Explorer, maar weet niet of ik het daar ook in aan kan passen?

Je kunt links zelf mappen aanmaken en dan rechts die sleutel.
 
Mocht je van de melding af willen en het dus zelf onder controle willen houden, kun je uiteraard de registerwijziging doorvoeren. Dat doe je door onderstaande stappen uit te voeren:

Stap 1:
  1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.* Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    registerbackup.png
  5. Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.


Stap 2:
Combineer
windowstoetsr.png
→ typ: notepad
Kopieer onderstaande code:
On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoLowDiskSpaceChecks","1","REG_DWORD"
Message = "Het probleem met de melding "Onvoldoende schijfruimtemelding" is hiermee opgelost " & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet je je iig afmelden en opnieuw aanmelden"

X = MsgBox(Message, vbInformation, "Onvoldoende schijfruimteprobleem melding oplossen")

Set WshShell = Nothing

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixnotenoughdiskspace.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik fixnotenoughdiskspace.vbs → Openen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, was gisteravond en vandaag erg druk. Ik ga dit morgenochtend proberen of het werkt, dank je wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haal die quote aub weg. Je kunt zelf zien dat die de topic geen goed doet. Gebruik de reageer knop en niet de quoteknoppen.
 
Bovenstaande oplossing uitgeprobeerd, maar helaas nog steeds de melding dat mijn C schijf vol is met 111 GB beschikbaar
 
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoLowDiskSpaceChecks"=dword:00000000
"NoPreviewPane"=dword:00000000

___________________________________________________________________________________________________________________________________
Zet die in een textbestand en maak er als extensie lowspace.reg van en dubbelklik dan het bestand, erna een volledige reboot, dus geen snelstarten gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Staat die sleutel er nu wel? Anders maak je die aan en volg de aanwijzingen op de link. Heb je de laatste updates? Voer CCleaner eens uit (opschonen) en ook de daar aanwezige registercleaner.
 
Ik heb alles nu diverse keren opnieuw geprobeerd, sleutel staat er goed in, maar het probleem blijft... Nu geeft hij het al aan bij 112 GB beschikbaar... Ik ga er even mee stoppen nu, word er helemaal gek van. Bedankt voor alle hulp zover!!
 
Ik krijg de laatste tijd constant meldingen dat mijn C schijf vol is
Wil je eens een screenshot plaatsen van die melding?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan