Alle database velden via phpMyAdmin 'deleten'

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Berichten
297
Goed, weer terug naar de perikelen rond een website in opbouw.
Aangezien veel kennis weggezakt is of gewoon weg ontbreekt, wordt er het nodige gewoon uitgeprobeerd.
Nu wordt bij het testen van de databasehandelingen ook het desbetreffende unieke sleutelbestand bij elke poging met '1' verhoogd. (auto-increase)
Wil ik nu weer met een schone lei beginnen, dan wis ik alle velden gewoon via phpMyAdmin 'delete'.
Dit zet echter het sleutelbestand niet terug naar nul, want bij het toevoegen van een nieuw record gaat het sleutelbestand gewoon verder waar het gebleven was.
Vraag:
Hoe zorg ik er voor dat ook het sleutelbestand weer bij 0 begint?
 
Met welke reden wil je dat? Het nummer is bedoeld voor een interne koppeling.
Stel dat je nu aan ID 2 een record gekoppeld hebt (bijv. een wasmachine aan Dhr. Janssen (ID 2) ), en je reset de nummering, dan krijgt de nieuwe ID 2 (dhr. Pieterssen) meteen die koppeling met de wasmachine weer mee, wat ongewenst kan zijn.

Zit er 100% zeker geen koppeling aan vast, dan voldoet een ALTER prima na een TRUNCATE, waarmee je de hele tabel leegkiepert.
Code:
TRUNCATE tablename

Code:
ALTER TABLE tablename AUTO_INCREMENT = 1

ikzelf laat die ID's bijna altijd lekker zoals het is. Tenzij ik aan het klooien ben met testdata bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Integriteit binnen de database moet bewaard blijven.
Dit is onafhankelijk van de gegevens die je gebruikt in de applicatie.
Stel dat je ooit een backup terugzet waar wat oude gegevens in staan, de database moet altijd betrouwbaar zijn.
 
Zoals ik al zei:
Nu wordt bij het testen van de databasehandelingen ook het desbetreffende unieke sleutelbestand bij elke poging met '1' verhoogd. (auto-increase)
Wil ik nu weer met een schone lei beginnen, dan wis ik alle velden gewoon via phpMyAdmin 'delete'.

Dus voor het serieuze werk start wil ik gewoon bij het begin beginnen...
Ik moet dus 'TRUNCATE' gebruiken?
 
Ja, en daarna mogelijk een ALTER.
 
Graag gedaan!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan