• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel naar PDF en volgende zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

DOP2014

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2014
Berichten
16
Beste forumleden,

Als penningmeester verstuur ik jaarlijkse vele facturen voor de sponsoring van een sportvereniging.

Ik heb een invoerblad gemaakt waarin ik alle gegevens vastleg.
Dus sponsornaam, adresgegevens, sponsorbedrag.

Ik heb een factuur layout gemaakt in het tabblad Factuur. "Deze moet ik nog verder vormgeven".
In het invoerblad heb ik in Cel C2 de te factureren debiteur vermeld.
Vervolgens wordt in het tabblad Factuur de relevante gegevens gezocht via de functie ZOEKEN()

Twee vragen:

Voorheen deed ik sponsor 1 selecteren in Cel C1, pagina factuur printen, sponsor 2 selecteren in Cel C2, pagina factuur printen etc etc.
Nu wil ik proberen de facturatie te digitaliseren. Dus sponsor 1 selecteren in C1, pagina factuur naar PDF opslaan. etc.

Vraag 1:
Ik heb niet veel ervaring met VBA, maar getracht om deel 1: Het genereren van een PDF te realiseren. Zie ook het voorbeeld bestand.
De macro werkt, echter print deze de verkeerde pagina. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de pagina "factuur" wordt geprint"

Vraag 2:
Nu wil ik graag dat de macro alle facturen achter elkaar gaat PDF in plaats van dat ik steeds C2 handmatig met 1 ophoog en moet PDF-en.
Is er een mogelijkheid dat de macro kijkt naar cel c2, PDF maakt, 1 nummer bijtelt en PDF maakt totdat de lijst klaar is.

Kunnen jullie mij op weg helpen? Ik voeg een voorbeeld bestand toe. Dat lijkt mij zo handig.

Groeten,
DOP
 

Bijlagen

  • Facturatie test 1 bestand - kopie.xlsm
    34,4 KB · Weergaven: 10
Beste lam201,

Dank voor uw reactie. Ik heb de pagina doorgenomen. Ik ben niet bekend met word template en samenvoegen.
Bent u hier zelf bekend mee? Welke type zou ik dan eventueel moeten gebruiken? Type 5 "adreslijst". Niet alleen de adressen zijn variabel, maar ook bedragen en factuurnummer uiteraard.

Groeten,
DOP

[EDIT]

Ik heb deze optie ondertussen geprobeerd; het is wel handig en eenvoudig om excel als bron te gebruiken, en de verzendlijst is zo gemaakt. maar ik zie twee zaken die niet handig zijn; 1; er wordt geen PDF gegenereerd (vereiste) en 2; verzenden via email geeft geen optie om een begeleidende tekst te schrijven.

Groeten,
DOP
 
Laatst bewerkt:
Oplossing vraag 1:

Verander "activesheet" in "Worksheets("Factuur")" in de code.
Code:
[COLOR="#FF0000"]Worksheets("Factuur")[/COLOR].ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="Factuur " & [COLOR="#FF0000"]Worksheets("Factuur").[/COLOR]Range("E16") & ".pdf", _
Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _
        :=False, OpenAfterPublish:=False
 
Laatst bewerkt:
Oplossing vraag 2:

Zet een loopje in de code.
In onderstaand voorbeeld doe ik het m.b.v. een inputbox.
Code:
Sub Opslaan_als_pdf()
Dim i As Integer
Dim FirstInvoice As Integer
Dim LastInvoice As Integer

FirstInvoice = InputBox("Voer eerste debiteurnummer in", "Eerste debiteur")
LastInvoice = InputBox("Voer laatste debiteurnummer in", "Laatste debiteur")

For i = FirstInvoice To LastInvoice
    Worksheets("Invoerblad").Range("C2").Value = i
    
    Worksheets("Factuur").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="Factuur " & Worksheets("Factuur").Range("E16") & ".pdf", _
    Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:=False
    
       
Next i

End Sub
 
Laatst bewerkt:
Oplossing vraag 2:

Zet een loopje in de code.
In onderstaand voorbeeld doe ik het m.b.v. een inputbox.
Code:
Sub Opslaan_als_pdf()
Dim i As Integer
Dim FirstInvoice As Integer
Dim LastInvoice As Integer

FirstInvoice = InputBox("Voer eerste debiteurnummer in", "Eerste factuur")
LastInvoice = InputBox("Voer laatste debiteurnummer in", "Laatste factuur")

For i = FirstInvoice To LastInvoice
    Range("E16").Value = i
    
    Worksheets("Factuur").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="Factuur " & Range("E16") & ".pdf", _
    Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:=False
       
Next i

End Sub

Beste Gijsbert,

Dit ziet er al super mooi uit. Ik heb dit zojuist geprobeerd en hij geeft inderdaad een PDF dump van alle records!
Echter, zoals je ziet valt mij twee zaken op: Factuur 195 heeft geen gegevens van debiteur 195. En als ik jouw code een klein beetje begrijp muteer jij cel E16. het veld factuurnummer. Hierdoor krijg je wel 195 facturen, maar deze zijn allen gelijk aan elkaar. Doe ik wellicht is fout? Ik heb namelijk uw code overgenomen en inderdaad via inputbox ingegeven debiteur begin 1 en debiteur eind 195


Bekijk bijlage 360600
 
Opmerking:
Je zult wel je formules in het blad "Factuur" moeten aanpassen.

Code:
=LOOKUP(Invoerblad!C2;Invoerblad!A5:A58;Invoerblad!F5:F58)
Code:
=LOOKUP(Invoerblad!C2;Invoerblad![COLOR="#FF0000"]A:A[/COLOR];Invoerblad![COLOR="#FF0000"]F:F[/COLOR])

Je hebt meer regels dan 58 dus gaat het nu uiteraard mis.
 
Code:
Sub Opslaan_als_pdf()
Dim i As Integer
Dim FirstInvoice As Integer
Dim LastInvoice As Integer

FirstInvoice = InputBox("Voer eerste debiteurnummer in", "Eerste debiteur")
LastInvoice = InputBox("Voer laatste debiteurnummer in", "Laatste debiteur")

For i = FirstInvoice To LastInvoice
    Worksheets("Invoerblad").Range("C2").Value = i
    
    Worksheets("Factuur").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="Factuur " & Worksheets("Factuur").Range("E16") & " " & Worksheets("Factuur").Range("A9") & ".pdf", _
    Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:=False

    
       
Next i

End Sub

Ik heb nu jouw aangepaste code gebruikt waarbij je verwijst naar Range("C"). Dat is nu inderdaad logisch en er rollen facturen uit met verschillende factuurnummers en inhoud!
Zelf heb ik nog toegevoegd dat ook de sponsor naam wordt toegevoegd aan de bestandsnaam.

Zijn er ook nog mogelijkheden dat PDF wordt gemaild. Bijvoorbeeld naar mijn concepten mailbox? Dan kan ik eventueel nog kan controleren en begeleidend schrijven kan toevoegen. Dat zou wel het ultieme droom zijn in plaats van 250 sponsoren separaat een mail opstellen.3
Dank al voor al uw hulp.

Groeten,
DOP
 
Laatst bewerkt:
Vreemd. Bij mij werkt het wel.
Heb je echt alle formules aangepast?
En niet alleen het zoekbereik (kolom A) maar ook het resultaat bereik in de formule (kolom B t/m H)?

Bijgaand het bestand waarmee ik heb getest:
 

Bijlagen

  • Facturatie test 1 bestand - Gijs.xlsm
    33 KB · Weergaven: 14
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan