Ruimte overhevelen van partitie D: naar partitie C: m.b.v. EaseUS Partion Master Suit

Status
Niet open voor verdere reacties.

sappas

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Berichten
109
Ik maak gebruik van EaseUS Partion Master Suite om vrije ruimte van D: naar C: over te hevelen.

Partitie D: staat op schijf 0.
- Gebruikt 119 Gb.
- Beschikbaar 480 Gb.
- Via EaseUS Partion Master Suite heb ik op partitie D: een vrije ruimte
gecreëerd van 270 Gb.
- Deze ruimte wil ik toevoegen aan partitie C:.

Partitie C: staat op schijf 1.
- Gebruikt 113Gb.
- Beschikbaar 4 Gb.

Het lukt mij niet om de vrije ruimte van 270 Gb op partitie D: over te hevelen naar partitie C:.

Gaarne ondersteuning.

Groetjes,

Huub
 
Zet hier eens een plaatje neer van Windows schijfbeheer.

Vermoedelijk zit de vrije ruimte rechts van de D-schijf en lang niet alle tools kunnen dat via bijv verschuiven van de toale D-schijf tussen C en D in laten verschijnen.
GParted kan het wel. De iso ff op een USB stick zetten en dan daar vanaf booten.
 
Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.
Geen plaatje zichtbaar.
De forum bug is nog niet opgelost, gebruik de paperclip in het geavanceerde menu.
 
Kijken of het nu lukt
 

Bijlagen

  • Partitie.png
    Partitie.png
    85,4 KB · Weergaven: 27
Maak eens een veel scherper plaatje. Zelfs op een super scherp 25 " scherm is amper te lezen wat er staat?
Het zou zo maar zijn kunnen zijn dat je met 2 schijven bezig bent, maar het lukt echt niet weer wat van te maken.

Het moet toch zo scherp kunnen?
 

Bijlagen

  • 00-schijfbeheer-in-windows-10[1].jpg
    00-schijfbeheer-in-windows-10[1].jpg
    66,2 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Beter kan ik het niet.
 

Bijlagen

  • Partie groter.jpg
    Partie groter.jpg
    999,3 KB · Weergaven: 27
Nu is het idd te lezen.
Schijf 1 bevat de C-schijf
Schijf 0 bevat de D-schrijf en de niet-toegewezen ruimte.
Normaal kan niet wat jij wilt, dan moeten C, D en de lege ruimte op één schijf zitten en bij jou zit het op 2 schijven.
 
Laatst bewerkt:
Nu is het idd te lezen.
Schijf 1 bevat de C-schijf
Schijf 0 bevat de D-schrijf en de niet-toegewezen ruimte.
Normaal kan niet wat jij wilt, dan moeten C, D en de lege ruimte op één schijf zitten en bij jou zit het op 2 schijven.

Bedankt voor de tijd die je gespendeerd hebt. Ik was hier al bang voor. Mijn partitie C: is bijna helemaal vol en ik kan bepaalde software niet meer installeren omdat dit perse op de C: moet gebeuren.
Wat zou je advies zijn om dit probleem op te lossen.

Groetjes,

Huub
 
Huub
er zit weinig anders op dan schijf 1 van 120 GB te vervangen door een andere schijf.
Voordat ik hieronder een basis advies doe: Zet je desktop (of laptop?) gegevens eens hier neer.
Welk merk/type laptop en welke CPU / hoeveel RAM.
En welke aansluiting heeft de huidige schijf 1 waar de C-partitie op zit?
Of heb je nog een standaard SATA aansluiting over waar een SSD op kan?
En voldoet voor jezelf het systeem nog prima en is dit het enige wat je wilt, meer schijfruimte?

Een basis advies: Neem een SSD van 500 GB dat kost je ca 5 tientjes. Kloon met bijv Aomei Backupper Free de oude schijf naar de nieuwe SSD. Je moet daar eerst onder Windows met Aomei Backupper Free een USB recovery stick voor maken, boot daar vanaf en vooer de kloon uit. Sommige tools beweren dat het live kan, maar ik ben er nooit een voorstander van om het systeem op C waar je vanaf werkt live te klonen. Voor ca 6 euro haal je bij de Action een uitstekende USB stick en anders bij de HEMA oid. Bestellen kost altijd verzendkosten.

Als je de info hier neer zet kan er een voorstel gedaan worden voor een type SSD, SATA, M2 of??????

PS: Zou je mijn laatste quote in jouw laatste antwoord helemaal helemaal weg kunnen halen? Nu staat het antwoord er 2x dat dient geen enkel doel en maakt het forum erg rommelig.
 
Laatst bewerkt:
@sappas
Ik vond meer dan 5 jaar geleden al een 120GB schijf een ramp om fatsoenlijk Windows 10 en de normale programma's fatsoenlijk te installeren. Niet dat het niet zou kunnen... maar ik vind het een ramp om van systemen waar een deel vd software op een andere schijf staat een schijf backup te maken, want dat deel op die andere schijf wordt dan niet mee geback-upt. Erg onhandig.
Ook loopt een SSD van 120 GB dan zo vol dat er onnodige zgn wear (slijtage) optreedt bij de SSD en bij te weinig rest ruimte loop je ook nog het risico dat de PC onnodig traag wordt.
Voor ca 5 tientjes of iets meer is een 500GB SSD een prima oplossing, niks geen gedoe meer waar die software elders neer gezet moet worden. En met Aomei Backupper Free maak je een image van die SSD en zet je mooi op je 1 TB schijf neer of op een externe backup schijf.
Imho doet het dus in een keer goed.
 
Route99 en Lange Pier bedankt voor jullie suggesties.

Mijn probleem is dat ik al behoorlijk op leeftijd ben en ik niet meer teveel gedonder met mijn pc wil hebben.
Deze pc heb ik al verschillende jaren en ik probeer verschillende programma's van de C: over te halen naar de D:.
Binnenkort wordt toch Windows 11 gelanceerd en dan koop ik een nieuwe pc met voldoende ruimte.

Groetjes en fijn weekend,

Huub
 
Deze pc heb ik al verschillende jaren.. en ik probeer verschillende programma's van de C: over te halen naar de D
Binnenkort wordt toch Windows 11 gelanceerd en dan koop ik een nieuwe pc met voldoende ruimte..
Dank voor deze toevoeging waar ik in antwoord #10 om vroeg want dat bepaalt de keuze.
Een nieuwe PC met Win11 is dan een logisch vervolg.
Het zou wel handiger zijn als je dit soort overwegingen bij de topic start erbij zet dan was het overhevelen naar D wel direct een betere optie geweest.
Succes verder.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan