SUB KOP verplaatst na enter in KOP

Status
Niet open voor verdere reacties.

markwat

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2011
Berichten
301
op de derde pagina heb ik het zo gezet dat wanneer er 2 regels bij komen het probleem verschijnt.
 

Bijlagen

  • voorbeeld sjabloon.docx
    708,4 KB · Weergaven: 39
Ik snap je probleem niet. Wat ik zie is heel simpel het natuurlijke gedrag van Word: zodra je ergens in je tekst een nieuwe alinea maakt door (één of meerdere malen) op <Enter> te drukken, dan schuift alle tekst die erna komt op. Dat is zo logisch als dat je klok éérst de tijd van 12:00-13:00 aangeeft, en daarná van 13:00-14:00. Het is een natuurwet. Als ik twee boeken pak, en ik zet er één boek tussen, dan schuift het boek rechts op. Wat wou je daar aan veranderen? Laten we even duidelijk stellen dat dit:

Lege alinea's.jpg

een hele foute manier van tekstverwerken is. Dat leidt inderdaad als je (nog) meer alinea's toevoegt, tot dit soort resultaten:

Lege alinea's met extra regels.jpg

Eigen schuld dikke bult, ben ik dan geneigd te zeggen.
Dit is ook niet hoe een sjabloon eruit hoort te zien. Een sjabloon hoort in beginsel géén voorgekauwde tekst te bevatten, tenzij die tekst in het complete document nodig is. En dat dan altijd. En dan ook nog eens op vaste plekken. Dat kan prima, maar dan moet je die vaste tekst in tekstvakken zetten, die je fixeert op de pagina. Niet als losse tekst op de pagina. En dus al helemaal geen lege alinea's in zo'n document zetten, want dat is vragen om moeilijkheden. Niet alleen voor jou als ontwerper, maar zeker voor de gebruiker die je op deze manier stapelgek maakt.

Kortom: bedenk wat je wilt, en hou het document vooral simpel. Verwijder alle overbodige rompslomp zoals de lege regels, gebruik eventueel beveiligde secties met tekstvakken als je wilt dat bepaalde gegevens op vaste plekken moeten komen, en tekstvakken voor als dat niet werkt.
 
Beste AccessGuru.

oke, duidelijk, tja ik ben niet God die alles weet, maar je uitleg is meer dan duidelijk..
ik ga bij komen van je reactie.

Bedankt... :eek::eek::eek:
 
Was misschien een beetje aan de stevige kant, mijn verhaal, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden :). Wat ik zelf doe, om koppen in een vak te krijgen, is om die koppen in de koptekst terug te laten komen. Jij hebt nu alleen je afbeeldingskaders in de koptekst gezet, en laat de tekst daar doorheen lopen. Ik zou REF velden in de koptekst zetten, die de juiste (kop)tekst ophaalt uit het document. Veilig, makkelijk en kan nooit fout gaan.
 
Beste Accessgure,
Wat je zegt is precies wat ik wil, maar hoe zet ik dat op?
Dus dat de (kop) in de koptekst komt maar dat de tweede (kop)tekst altijd onder de (kop)tekst begint..
Maar wel wanneer er meerdere tweede (kop)teksten bij komen dat de (kop)tekst in dekoptekst dan door schuift naar de volgende pagina.
Ik zie uw antwoord tegemoet.
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt; wellicht is het handig als je een uitgewerkt voorbeeldje post met hoe je de output graag zou willen zien. Er kan een hoop, maar het moet wel duidelijk zijn wat er moet gebeuren :).
 

Bijlagen

  • voorbeeld sjabloon.docx
    711 KB · Weergaven: 33
Beste Accessgure,

heel hartelijk dank!!

Eigenlijk is het heel simpel wat ik wil.

Alleen de (KOP)tekst (ONDERZOEK, CONCLUSIE, DROGER ENZ) in de koptekst.
en alle andere SUB koppen ( hal, kamer en andere nieuwe die mogelijk toegevoegd kunnen gaan worden) geheel starten onder de koptekst zonder de (KOP)tekst nogmaals boven aan..
het beeld is nu dat ik dubbel onderzoek ziet staan op 1 pagina.
maar als het niet anders kan kan ik hier ABSOLUUT mee leven..
Wauw dit is echt al een hele mooie verbetering!!!
 
En je kunt nu ook gemakkelijk een aanslag beramen.
Met kosten kun je dat niet, dat wordt een kostenraming.
 
En je kunt nu ook gemakkelijk een aanslag beramen.
Met kosten kun je dat niet, dat wordt een kostenraming.

Ook goed opgemerkt!
Na lang staren begrijp ik wat je bedoelt.:thumb::thumb:
 
Niet alles hoeft op een presenteerblaadje.....;)
 
Niet alles hoeft op een presenteerblaadje.....;)

En weer heeft u gelijk.
Voor u is het waarschijnlijk zo van zelfsprekend net zo als ik een klus maakt.
ik heb nu aardig wat uurtjes erin zitten en dat is misschien ongeloof waardig maar is toch echt zo.
en het liefst zou ik het zelf uit zoeken maar bemerkt dat ik niet net zon gave hebt ontvangen als jullie.
 
Alleen de (KOP)tekst (ONDERZOEK, CONCLUSIE, DROGER ENZ) in de koptekst.... het beeld is nu dat ik dubbel onderzoek ziet staan op 1 pagina.
Dat klopt; de uitwerking is heel simpel gedaan door de koppen in de koptekst terug te laten komen d.m.v. een veldverwijzing. Dat levert op de pagina waar de kop zélf staat, een dubbele presentatie op. Daar is nog wel wat aan te doen, met wat gegoochel. Microsoft zit van alles en nog wat te verbouwen aan hun programma's, maar de écht zinvolle veranderingen weigeren ze toe te voegen. Zo kun je in een alinea (dus ook een kop) wél aangeven dat een kop op een nieuwe pagina moet beginnen, maar niet dat een kop op een nieuwe sectie begint. En dat zou bijzonder handig zijn, want dan zou je kunnen instellen dat een hoofdstuk op een pagina begint met een afwijkende koptekst, en dus géén titelverwijzing. Helaas, dat kan dus nog steeds niet.

en alle andere SUB koppen ( hal, kamer en andere nieuwe die mogelijk toegevoegd kunnen gaan worden) geheel starten onder de koptekst zonder de (KOP)tekst nogmaals boven aan..
En dát heb ik er ingezet om je te laten zien hoe simpel het is om kopteksten te herhalen in de koptekst :). Als je de koptekst opent, kun je dat veld dus gewoon weghalen. Dan ben je er vanaf.
 
Beste Accessgure,

Bedankt voor uw antwoord.

in een ander bestandje had ik het ook gedaan om in de KOPtekst de koptekst te plaatsen, maar omdat het niet ging was ik daar verder ook niet mee doorgegaan.
maat top je uitleg, ik houd het bij een dubbele koptekst.
Ik zet de vraag op beantwoord.

BEDANKT!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan