Dns server

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurgen15

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2021
Berichten
17
ik heb een laptop met windows xp home versie en daar op Explorer 8 en opera 36 op de wifi ( via usb adapter ) en de lan verbinding kan Explorer en opera geen site vinden de meldingen zijn exploreer geen verbining en opera kan dns niet vinden hoe kan ik dit oplossen ip is via DHCP gevonden DNS ook maar ook met openbare DNS aderesen bij voor beeld 8.8.8.8 /8.8.4.4 geeft opera kan DNS niet vinden
 
Met welke reden draai je nog een Operating System wat al jaren niet meer ondersteund wordt, zo lek als een zeef is, en waarmee jij ook nog eens op internet durft te gaan. :shocked:

Daarnaast is Windows XP als zo verouderd dat steeds meer sites verbindingen ermee gaan weigeren via SSL, voor de veiligheid. Zelfs Internet Explorer wordt bijna niet meer ondersteund.

Mijn advies: Upgraden!
 
Laatst bewerkt:
ik heb een oude laptop waar nog xp op staat en wil graag heb in gebuik nemen ik wil heb ook naar een niewer systeem maar om voorlopig een driver update en een windows update te geven is het het makkelijkste op op internet te zijn en daar kom ik nu niet mijn opera 36 kan de dns niet vinden ik kan niks downloaden er op dus van daar dit probleem wat zou het probleem kunnen zijn en hoe op te lossen
 
Je hebt echt weinig aan XP. Het aantal sites wat je nog kan openen wordt steeds kleiner omdat het oude TLS 1.1 en bepaalde rootcertificaten niet meer ondersteund worden. Je wilt bovendien ook (onwetend) geen rootkit, botnet, of malware binnenhalen die via je verbinding staat te spammen of mee te doen aan een massale DDOS-aanval.

Stekker eruit, en wegleggen.
Er zijn genoeg andere veilige opties om iets te downloaden zoals een Linux-boot stick met Ubuntu bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
dat is uw mening maar de mijn menig is anders ik vraag alleen hoe het zou kunnen dat mijn browser de DNS niet kan vinden het is mijn risico toch ik snap wat u bedoelt maar dat is niet mijn vraag of het veilig is ik vraag of en hoe ik de DNS weer kan laten vinden door mijn browser maar u bedoeld downloaden via een usb stick dat had ik al geprobeerd maar dan zegt tie geen geldige win32 en dat komt dat het bestand gekopieerd is dus wat zijn de opties dan nog
 
Gooi er een Linux distributie op?

Dit, of zet het op een stick.
Ik denk dat je de ernst van de situatie bij niet inziet. Het is weliswaar jouw risico, maar hoe zou jij je voelen als je oude pc meedeed aan een aanval op een [bedrijf]? Ook heb je kans dat je hosting in zo'n geval je verbinding (deels) zal blokkeren.

Aan Windows XP heb je echt niks meer. Veel verplichte veiligheidondersteuning zit er niet in, waarmee je gewoon doodloopt. Mogelijk zal je DNS-probleem daar ook betrekking op hebben.
 
Laatst bewerkt:
Linux bedoel je.
Dat is ook een besturingssysteem, net als Windows XP Maar Linux is meer een groep van diverse soorten. Zo heb je Ubuntu, Mint, Fedora, Tails en nog diverse soorten.

Het leukste daarvan is dat het in tegenstelling tot Windows juist vrij te downloaden is. Geen licenties of kosten.
 
Laatst bewerkt:
oh oke kan dat dat instaleren als xp er nog opstaat dus van uit xp van af een usb bij voorbeeld of werkt dat niet
 
Je kan het naast XP installeren. Maar je kan het ook op een USB-stick zetten waarvandaan je ermee opstart. Of op een CD/DVD als je niet kan opstarten vanaf een USB-stick.

In het geval dat je het gebruikt vanaf opslagmedium, dan wordt je harde schijf intact gelaten.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, er zit veel ontwikkeling in.
 
En wat gebeurt er als Start->Uitvoeren->cmd.exe en dan in het venster ping 8.8.8.8 . Geeft dit een foutmelding of komt er antwoord terug van de server?

Indien geen foutmelding dan zit het probleem in Opera/IE. Indien wel een foutmelding dan zit het probleem in de DNS/IP instellingen.

p.s. Staat de Windows klok wel goed?
 
Open eens een commandprompt en type: ipconfig /all en maak een screenshot die je hier plaatst.
 
ik zal vanavond de screen plaatsen als ik thuis ben gister kreeg ik opeens in opera niet kan dns niet vinden maar fout ik xpnetdiag.exe die heb ik nu op een usb gezet via andere pc toen kregen ik kan custsat.dll niet vinden die heb ik via die usb en pc in de goede map gezet (uitleg via internet ) en die zeg maar aan gemeld in opdracht prompt die fout is weg nu maar de xpnetdiag ik kan nergens vinden waar die moet of hoe je die aan meld of installeert miss heeft een van jullie een idee ik ben ook aan het kijken om naar Linux te geen maar dan krijg ik ook over ubnutu of zo iets.
 
ik heb gister avond de foto; s gemaakt van opdracht prompt en opera inmidels heb ik windows opnieuw ge instaleerd van af een xp cd om alle .sys en de .exe bestanden te herstellen daar krijg ik geen fouten meer door hij is ook een stuk sneller maar hij blijf in in het stukkje van dhcp hangen


20211110_194540.jpg 20211110_194607.jpg
 
als ik toegang tot internet heb ga ik zeker zoeken naar een beter en nieuwer besturingen systeem maar eerst dit
 
Er is geen gateway geconfigureerd, dat is het IP-adres van je router.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan