mogeliijk fraude bij verkopen tv toestel op facebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

u790105

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2017
Berichten
174
ik heb een tv toestel te koop aangeboden op market place (facebook)
ik heb al 4 reacties gekregen,telkens met de melding,dat ze het niet komen ophalen maar dat DPD of B POST die zouden komen afhalen en betalen aan mij
ik vind dat verdacht
wat denken jullie daarvan
 
Ik zou daar niet op in gaan.
Als iemand een 2e hands tv koopt wil je toch eerst zien of ie het goed doet?
Daarom is het logisch dat een koper hem komt ophalen en de tv werkend wil zien en dan pas betalen.

DPD heeft inderdaad een ophaalservice, maar ik lees nergens dat ze ook het op te halen product betalen https://www.dpd.com/nl/nl/2018/11/11/pakketservice-dpd-introduceert-nieuwe-ophaalservice-aan-huis/
Het lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk dat een pakketdienst deze sores op zich gaat nemen.
 
ik heb een tv toestel te koop aangeboden op market place (facebook)
wat denken jullie daarvan
Niet daar aanbieden?
De "gewone" Marktplaats.nl is ook al uitkijken, je weet nooit wat je over je vloer haalt. Ik doe het selectief, in principe alleen zelf afhalen, alleen contant betalen, geen risico lopen op een foute betaal-app. Ik ben er ook altijd erg duidelijk in. In ruim 16 jaar zelden te maken gehad met vreemde figuren.

Heb je de Verkoophoek hier op het forum al geprobeerd?
https://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php/341-Verkoop-hoek
En je bepaalt zelf aan wie je verkoopt, bijvoorbeeld aan mensen die hier echt op het forum actief zijn. Het is nooit waterdicht maar het lijkt iig beter dan wat je nu geprobeerd hebt.

Uiteraard zijn andere methodes vast ook niet "waterdicht", maar ik kies vaak voor "Vraag & Aanbod" van Tweakers.net en de kopers zijn dan ook geregistreerd en je kunt dan zien of zij ook op "Vraag & Aanbod" actief zijn en wel beoordeling ze kregen. Omgekeerd ook, nieuwe leden hebben het dan ook lastig, zeker als ze ineens met mooie spullen te koop aan kopen zetten.... ik ga daar nooit op af, als de tekst aanleiding geeft sein ik de moderator in en je ziet vaak ook dat ze verder niet actief worden op het forum, een vrije keuze , is niet verplicht, maar dan koop ik er ook nooit iets van.

Misschien kom je nu zelf ook op ideeën om het op een nog andere manier te proberen?
 
Laatst bewerkt:
Of biedt het aan op Tweakers.net
De werken met een sterren systeem en iedereen is "bekend".

Verder doe ik NOOIT laten betalen met tikkie. En als ze over iets anders beginnen, dan zeg ik altijd dat ze het kunnen storten op een rekeningnummer van mij, en als het binnen is, dan verstuur ik het.

Een tv verstuur je niet, denk ik? Maar ophalen is dan het beste en dan contant betalen.

Leesvoer: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/opgelicht-marktplaats
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/facebook-marketplace
 
Ik kan op internet nergens vinden dat DPD of B POST in opdracht van de koper gaan betalen. Ophaalservice is wat anders dan "betaalservice". Dus bij afhalen moet het geld al op jouw rekening staan als ik het goed begrijp. Dan heb je geen risico. Maar goed, er zijn al drie berichten hoe en wat. Samengevat wijst alles op fraude.
 
eerst betalen dan pas laten versturen dat lijkt mij het logische
 
dank aan allen voor de reactie
dit is fraude
dom van die persoon,ik heb zijn facebook met zijn naam genoteerd
hij wilde mijn tv kopen,maar hem laten afhalen via DPD
 
Laatst bewerkt:
Het kunnen zelfs geen personen zijn maar (oplichtings)bots.
Verkoop je iets op Facebook Marketplace? Kijk uit voor dit soort oplichting.

Volgens Facebook:
4. Gebruik veilige betalingsmethoden. Je kunt de koper bijvoorbeeld laten weten dat jij als verkoper alleen contante betalingen of betalingen via Messenger of PayPal accepteert.

Tips.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Hopelijk heb je dit al gemeld bij facebook.

Ik zou dit in elk geval niet nalaten van doen ....

Peter
 
Alles kan. Ik denk dat er genoeg informatie op het platform zelf te vinden is en zeker op de links die ik gaf. Het is vaak ook een kwestie van eigen gezond verstand gebruiken. Als je zaken doet, is niets een kwestie van vertrouwen, dat is mijn ervaring. Immers een oplichter maakt daar altijd misbruik van!

Hulp na fraude of oplichting.
 
Laatst bewerkt:
Bij afleveren is het mogelijk dat de verkoper het geld laat innen door de bezorgdienst, dit is "levering onder rembours".
Een ophaalservice (in je vraag) zal nooit geld innen, en zeker niet als het gaat om 2e hands goederen.
 
dank aan allen voor de reactie
dit is fraude
dom van die persoon,ik heb zijn facebook met zijn naam genoteerd
hij wilde mijn tv kopen,maar hem laten afhalen via DPD

De vraag is dan of je die gegevens wel kan vertrouwen mogelijks ook gepikt . Ben je dan kwaad op een persoon die mogelijk niets ermee te maken heeft.

Mogelijks kan het ook verzekerings oplichting zijn stel dat zij dat packje laten verzekeren ? Of erger zij laten het leveren bij derde onder rembours en zij innen geld en jij bent je tv kwijt en je kan je tv niet terughalen want zij is betaald.

Maar mijn vraag is toch altijd waarom mensen zich vastklampen aan het gebruik van sites die zeer bedenkelijke reputatie hebben.
Mijn advies is gewoon verwijder je facebook acc het bespaart je op lange termijn veel leed.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan