Alleen deel van veldwaarde overnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HIITSME

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Berichten
8
In brieven wordt een IBAN uit een database opgenomen door middel van een veld met die waarde.

Dat vinden we niet zo handig. Post die in verkeerde handen valt, omvat dan zowel NAW als IBAN en die combo maakt identiteitsfraude al weer een stuk makkelijker.

Het idee is nu iets te schrijven als: wij schrijven dit bedrag af van uw IBAN eindigende op 1234. Ik krijg bij het veld zelf sowieso geen schakelopties. Mijn idee is om het IBAN veld dan eerst ergens als REF te definiëren; dat zou geen probleem zijn. En dan op de bedoelde plek de REF te plakken en daarvan alleen de laaste 4 posities te nemen. (optioneel zou de eerste 4 ook kunnen: beginnend met...). Ik kan echter geen mogelijkheid vinden om de output te manipuleren en dat kan maar twee oorzaken hebben: ofwel het kan niet in Word, of ik ben te stom om het te vinden.

Ik snap dat een snellere oplossing is in de bron een extra veld op te nemen, maar ik kan de bronstructuur niet beïnvloeden.

Als het niet kan, hoor ik het graag. Als ik te stom ben om het te vinden: kan iemand mij op weg helpen? Tx
 
Ik zou de hele merge dan via VBA doen, want dit wordt met velden een behoorlijk ingewikkelde klus. Er zijn geen opties om delen uit een string te trekken, dus er is geen LEFT of RIGHT beschikbaar. En omdat een IBAN alfanumeriek is, ben je wel zo'n beetje de sjaak. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn om het exportbestand dat je krijgt in Excel in te lezen, en daar kun je uiteraard makkelijk zelf een veld toevoegen waarmee je de laatste 4 karakters uit het IBAN haalt. Dan doe je de samenvoeging dus met het Excel bestand.
 
Dank voor snelle reactie (had het antwoord gister gelezen). Het gaat niet om een Excel, dan zou ik het wel weten ;-). Helder antwoord en niet helemala onverwacht.
Ik kan het hele probleem nog low-tech oplossen: 'we schrijven het af van het bij ons bekende IBAN'. Persoonlijk vind ik dat minder mooi, maar het voldoet aan het doel.

Nogmaals dank voor de moeite.
 
Het gaat niet om een Excel, dan zou ik het wel weten ;-).
Dat stond ook niet in mijn antwoord :). Het idee is meer: koppel het bestand (de database) dat je nu in Word hebt gekoppeld aan de Mailmerge in Excel, zodat je dáár de gegevens hebt staan. Zet er vervolgens een kolom naast die de laatste 4 tekens uit de IBAN haalt, en gebruik daarna het Excel bestand om de mailmerge te doen. Dat maakt voor je procedures niet uit (of je een Mailmerge nou aan een database koppelt of aan een Excel bestand is een éénmalige handeling) en je bent van de problemen af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan