domein en redirect

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Hoewel niet een echt technische vraag/probleem: Misschien kan iemand hier er toch een zinnig woord over zeggen?
Ik beheer een (algemeen informatieve) site die redelijk goed gevonden wordt, niet slecht scoort in google, geen hoge bezoekersaantallen trekt maar wel de meer gericht zoekende.
Maar de hostingkosten wegen niet meer op tegen het belang dat ik er zelf bij heb. Ik kan de site opdoeken, maar vind het wel zonde als de (min of meer vaste, als in een naslagwerk) algemene informatie verloren gaat want die is voor veel bezoekers nog wel degelijk van nut.
Ik bedacht nu om die site over te zetten naar een gratis site en de oorspronkelijk domeinnaam alleen nog als redirect te laten fungeren. Dat kost maar een paar euro en de info op de site gaat niet verloren.
Is dat zinvol of duikelt ook dan het oorspronkelijke domein helemaal weg uit google omdat de bijbehorende metagegevens niet meer aan het domein zelf gekoppeld zijn maar aan de onderliggende gratis site? Gratis sites zijn meestal redelijk onvindbaar als je niet heel erg gericht zoekt...
 
Een site op een subdomein, of zelfs als losse directory op een hostname krijgt een lagere SEO-waarde.
En bovendien, je kan naar een gratis hosting gaan, maar hoe weet je zeker dat die straks ook niet hervormd wordt tot een betaald hostingpakket? Ik heb dit in het verleden al eens vaker gezien. Ook servers moeten ergens van betaald worden, en de fabriekspijp moet blijven roken.
 
Ik bedacht nu om die site over te zetten naar een gratis site en de oorspronkelijk domeinnaam alleen nog als redirect te laten fungeren. Dat kost maar een paar euro en de info op de site gaat niet verloren.
Je kan de site bij wordpress.com zetten. Die is gratis en je kan dan inderdaad je domeinnaam naar je nieuwe website laten doorverwijzen. Ik heb dat met 1 website ook zo gedaan.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de website van jou is opgebouwd, als dat ook met WP is dan is het een fluitje van een cent. Je kan dan met importeren en exporteren je hele website overzetten.
 
Je kan de site bij wordpress.com zetten.
Het is niet zozeer de vraag waar ik hem gratis kan hosten, er zijn vele online webbuilders (zoals bv Wix) waar je gratis kunt hosten, de ene werkt gemakkelijker en biedt meer voordelen dan de ander. Hij is niet in WP gemaakt en de inhoud zal dus handmatig overgezet moeten worden, maar dat is te overzien in mijn geval.
Mijn vraag is meer welke invloed dat heeft op de vindbaarheid in google (dezelfde domeinnaam die goed vindbaar was, maar die nu ineens losgekoppeld wordt van de metagegevens die dan alleen aan de (in principe als subdomein heel slecht vindbare) gratis site gehecht worden (voor zover mogelijk).
 
Het ligt er net aan hoe de hosting SEO toepast op je site. Je kan er zelf weinig invloed op uitoefenen op wat tags en content na.

Ik raad aan om zelf een webhostingpakket te nemen, en daar een goed systeem, zoals WordPress op te zetten.
Dan kan je alles naar eigen wens bepalen.

Bovendien als je een subdomein hebt, zoals bladiebla.wix.com, dan rankt dat lager dan bladiebla.nl
 
Ik raad aan om zelf een webhostingpakket te nemen, en daar een goed systeem, zoals WordPress op te zetten.
Dan kan je alles naar eigen wens bepalen.



Zoals ik in mijn eerste post al aangaf: het gaat er juist om dat ik géén kosten meer wil maken voor webhosting omdat ik er persoonlijk te weinig belang meer bij heb. (Ik wil alleen zien of ik de algemene informatie toch nog redelijk vindbaar toegankelijk kan houden voor iedereen. Ten goede van het openbaar nut ;) )
 
Voor niets gaat de zon op, ook een domein en hosting kost geld.
En zoveel hoef je er niet eens meer voor neer te leggen.

Je kan ook een gratis .tk domein nemen en een eigen webservertje thuis draaien.
Ik heb geen idee hoe Google .tk-domeinen indexeert, het is wel een grote bron van misbruik met deze extentie, weet ik.
 
Al die gratis domeinen zoals TK worden niet of nauwelijks geïndexeerd. Net zoals al die gratis subdomeinen bij mijn weten. Vandaar ook mijn vraag hoe het zit als een gewone (bij Google al lang bekende en goed geïndexeerde) domeinnaam .nl of .com als lege doorverwijshost gaat fungeren. Maar ik vermoed dat ook die niet of nauwelijks meer geïndexeerd zullen worden.
 
Het ligt eraan hoe je die verwijst.
Als dit met een 301 header is, dan zal Google netjes verder kijken naar de domein waar je naar verwijst.
 
Ik beheer een (algemeen informatieve) site die redelijk goed gevonden wordt, niet slecht scoort in google, geen hoge bezoekersaantallen trekt maar wel de meer gericht zoekende.
Hier zit een tegenstrijdigheid in: Niet slecht scoort in google <--> Geen hoge bezoekersaantallen trekt

Waar haal je de statistieken vandaan?
 
De website op een gratis domein of subdomein zetten is inderdaad niet de beste zet. Ik snap dat je misschien de kosten wilt minderen, maar de kans is groot dat de website een stuk minder goed gevonden gaat worden in Google. Mocht je afstand willen doen van de website, maar de data wel willen laten staan kun je de website natuurlijk ook altijd verkopen op een platform als sitedeals. In dit geval blijft de website intact, maar is hij wel van een andere eigenaar
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan