Video-beeldverhoudingen op oude laptop kloppen niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik heb een video gemaakt in beeldverhouding 16:9 (liggend beeld). Op mijn pc 1920x1080 klopt het beeld (uiteraard) perfect.
Op een oude laptop 1024x768 (geupdated van W7 naar W10) wordt het beeld echter niet alleen vertoond met een zwarte balk onder en boven (logisch en op zich niet erg), maar ook nog eens flink uitgerekt/vertekend tot een verhouding van ca 16x7 (is wél storend).
Hoe en waar kan ik dat veranderen op die laptop (wordt alleen nog ingezet voor filmvertoninkjes ter plekke bij exposities e.d. Niet meer voor internet geschikt)? Ik kan wel de beeldresolutie instellen (naar nog lager) maar ik zie nergens een mogelijkheid om beeldverhoudingen (al is het maar incidenteel) aan te passen. Of is dit alleen maar op te lossen door een nieuwe video-versie te maken, speciaal voor deze laptop, in de beeldverhouding 4:3 ?
(Ik zie overigens dat op de laptop ook bv het standaard Windows-scherm een vertekening in de breedte vertoont)
 
Laatst bewerkt:
In de VLC Player kan je de beeldverhouding gewoon tijdens het spelen aanpassen.
 
In de VLC Player kan je de beeldverhouding gewoon tijdens het spelen aanpassen.

Maar die zit niet standaard in de W10? Die moet ik dus downloaden (wat niet meer lukt met deze laptop, kan niet meer veilig op internet. Downloaden op de pc en overzetten naar de laptop kan nog wel dan?).
 
Precies, het setup bestand downloaden op een ander pc en dan installeren op je oude lappie.
 
Opgelost met de VLC player! Met dank voor de tip! Waarom heeft Windows eigenlijk zijn media player afgeschaft als standaard? (Zit bij mij iig niet meer in W10)
 
Ik heropen dit topic toch weer even, want ik sta toch nog steeds voor wat raadsels.
Het beeldscherm van de laptop heeft een afmeting van ca 34,5cm x 19,5 cm. Dat benadert de beeldverhouding 16:9. In de eigenschappen van de laptop staat echter luid en duidelijk 1024x768 = 4:3 .
Verklaart dat waarom élk beeld (ook het Windows-openingsvenster) op de laptop sowieso uitgerekt is in de breedte? Wat doe je daar dan aan (ik zie in de instellingen -W10- geen mogelijkheid om het aan te passen, of kijk ik ergens overheen)???

Mijn oorspronkelijk 16:9 gemaakte video zou dus eigenlijk qua schermverhouding gewoon probleemloos beeldvullend afspeelbaar moeten zijn zónder zwarte balk boven en onder, net zoals op mijn pc. Waar komt die 1024x768 vandaan??
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande vraag in #6 van mij is nu verplaatst naar het hardware forum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan